شرکت چینی معروف خودروساز «جیلی» اولین نمونه پرنده عمود پرواز خود را آزمایش کرد. «آی ای ۲۰۰»(AE۲۰۰) بزرگ‌ترین پرنده عمود پرواز چین محسوب می‌شود.

جیلی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، «آی ای ۲۰۰»(AE۲۰۰)ساخته کمپانی «ائوروفوگیا» (Aerofugia) از کمپانی‌های زیر مجموعه «جیلی» است. بنابراین می‌توان گفت که «جیلی» اولین پرنده عمود پرواز خود را آزمایش کرده است. این یک نمونه اولیه تاکسی هوایی عمود پرواز در اندازه واقعی و دارای پنج صندلی با واحدهای محرکه است. این در واقع نمونه اولیه‌ای از اهدافی است که «جیلی» قصد دارد در آینده به آن دست پیدا کند. این خودروساز چینی طرح‌های جدی برای فضای هوایی شهری دارد.

تصاویر | پرواز بزرگ‌ترین پرنده عمود پرواز چین | جیلی بین خودروسازی و صنایع هوا فضا پل می‌زند
اولین نمونه عمود پرواز جیلی پنج صندلی دارد

آیا ماشین پرنده «ترافوگیا ترانسیشن» (Terrafugia Transition) را در ماساچوست را به خاطر دارید؟ «ترافوگیا» در سال ۲۰۱۷ توسط غول خودروساز چینی «جیلی» خریداری شد، پس از آن این کمپانی به طراحی عمود پروازهای انتقالی پرداخت. این کمپانی سپس در آمریکا تعطیل شد و در سال ۲۰۲۱ به چین منتقل شد. جیلی سپس حدود ۵۵ میلیون دلار در شرکت آلمانی «ولوکوپتر»سازنده پرنده‌های عمود پرواز سرمایه گذاری کرد و یک کمپانی زیر مجموعه این شرکت با  سرمایه گذاری مشترک به نام «ائوروفوگیا» را در چنگدو  راه اندازی کرد. این شرکت راه  کمپانی جیلی و کشور چین را برای ورود به بازار ساخت تاکسی‌های عمود پرواز هموار کرد.

اکنون، «ائوروفوگیا» یک نمونه اولیه در مقیاس کامل ساخته و آن را در هوا آزمایش کرده است که از  روی برخی از طراحی‌های اخیر پرندگان عمود پرواز از تیم «ترافوگیا» ساخته شده است. نمونه اولیه سری AE۲۰۰ یک تاکسی هوایی برقی پنج نفره با بال پهن و چهار محفظه مختص پیشرانه طولانی است که هر کدام  کدام از این محفظه‌ها یک پروانه در انتها دارد. قسمت جلویی پایه‌ها می‌تواند برای پرواز کروز کاملا به صورت افقی در آیند و دو محفظه داخلی توسط یک بال عقب به هم متصل شده و به باله‌های دم عمودی کشیده می‌شوند.

تصاویر | پرواز بزرگ‌ترین پرنده عمود پرواز چین | جیلی بین خودروسازی و صنایع هوا فضا پل می‌زند

مانند شرکت‌های همکار چینی «ای ویتول اتو فلایت»و «تی کاب تک» ، «ائوروفوگیا» قصد دارد با طراحی و تست نمونه آزمایشی عمود پروازهای خود وارد بازار شود.در حالی که نمونه اولیه «آی ای ۲۰۰» بزرگترین عمود پرواز چینی است که تا به حال پرواز کرده است، به گفته ساوت چاینا مورنینگ پست، دقیقاً مشخص نیست که این دستگاه تا چه حد به «تی اف - ۲» نزدیک است، هواپیمای «ائوروفوگیا» امیدوار است تا سال ۲۰۲۵-۲۰۲۵ گواهینامه ورود به خدمت را دریافت کند.

تی اف – ۲ نیز  دیگر پرنده چینی دارای گنچایش پنج سرنشین است، اما به نظر می رسد که شکل کابین متفاوتی دارد، بال عقب برآمده برای پرواز کروز دارد. به نظر می رسد که تنها دو ملخ داخلی آن در پرواز کروز می توانند به جلو خم شوند و بقیه به صورت عمودی باقی می مانند.

تصاویر | پرواز بزرگ‌ترین پرنده عمود پرواز چین | جیلی بین خودروسازی و صنایع هوا فضا پل می‌زند
نمایی دیگر از  «آی ای ۲۰۰» ائوروفوگیا

جیلی تنها هفتمین خودروساز بزرگ چین است، اما همچنان بیش از دو میلیون خودرو در سال می‌فروشد و درآمدی در حدود ۱۴ میلیارد دلار در سال دارد.  جیلی به عنوان یک شرکت مادر برای «ائوروفوگیا»، حتی اگر نیاز به برداشتن یک گام بسیار بزرگ بین خودرو سازی  و حضور در صنایع  هوافضا وجود داشته باشد، توانایی تولید حجم عظیمی از سرمایه و امکانات را تولید روی میز می آورد. بنابراین ائوروفوگیا قطعا می تواند به یک بازیکن بسیار مهم در این عرصه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 741507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha