اخترشناسان اخیرا موفق به کشف یک ساختار حبابی مولکولی شده‌اند که به تولد یک جفت ستاره مربوط است.

تولد ستاره

به گزارش همشهری آنلاین‏ و به نقل از روزنامه سان، اخترشناسان یک ساختار حباب مولکولی عجیب و غریب در فضا کشف کرده‌اند. ساختار تازه کشف‌شده درون یک ابر ضخیم از گاز و غبار در فاصله بیش از ۴۵۰ سال نوری از زمین در ابر «B۱۸» قرار دارد.

این حباب گازی که به عنوان نشانه‌ای از حیات ستاره‌ای در نظر گرفته می‌شود، نشات‌گرفته از یک جفت ستاره نوزاد است که در مراحل اولیه شکل‌گیری خود هستند. تشکیل یک ستاره فرآیندی پیچیده است و زمانی اتفاق می‌افتد که توده‌های متراکم و چگال در ابرهای گازی مولکولی فرو می‌ریزند و این امر موجب می‌شود که تحت گرانش خود به چرخش دربیایند. همین‌طور که می‌چرخند، موادی چون گاز، پلاسما، غبار و ذرات دیگر به سمت دیسک برافزایشی که توپ گازی را تغذیه می‌کند، کشیده می‌شوند و در نهایت ستاره تشکیل می‌شود. در این فرآیند، برخی مواد به بیرون و در تمام جهات به فضا پرتاب می‌شوند و این اغلب به شیء هربینگ-هارو مرتبط است ( شی هربینگ - هارو پاره‌های درخشان یک سحابی که ظهورش مربوط به تولد ستارگان جدید است.)

در وبسایت ناسا آمده است: «اشیای هربینگ - هارو زمانی تشکیل می‌شوند که بادهای ستاره‌ای یا فواره‌های گازی از ستاره‌های تازه متولد شده بیرون می‌ریزند.»

محققان تایید کردند که در مرکز این حباب گاز یک شی هربیگ - هارو به نام «HH ۳۱۹» قرار دارد. این دومین باری است که اخترشناسان حباب گازی را مشاهده می‌کنند که با ستاره‌های کوچک در اعماق فضا مرتبط است.

محققان اخیرا این یافته های جدید را در مجله «Astrophysical» منتشر کرده‌اند. بر اساس این مطالعه، حباب حدود ۷۰۰۰۰ سال پیش شکل گرفته است.

طبق این مطالعه، داده‌های طول موج چندگانه برای مطالعه ساختار فضایی، تزریق انرژی و مقیاس زمانی دینامیکی آن استفاده شده‌اند. به طور خاص، محققان از دو تلسکوپ رادیویی مختلف برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده کردند و سپس سیگنال مونوکسید کربن را تجزیه و تحلیل کردند. اندکی پس از آن، آنها حباب گاز را کشف کردند و این ممکن است به آنها کمک کند تا در مورد شکل‌گیری ستاره‌های تازه متولد شده بیشتر بیاموزند. تنها در بخش مرکزی ابر «B۱۸» ده‌ها ستاره جوان و چندین جرم هربیگ - هارو وجود دارد و این فرصت‌های زیادی را برای دانشمندان فراهم می‌کند تا درکی عمیق‌تر از فضا داشته باشند.