چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

مهدی ربوشه: عادل فردوسی‌پور برای برنده شدن مقابل مخالفانش باید یک هفته صبر می‌کرد.

باید صبر می‌کرد تا موج حمایت رسانه‌ها مردم و اهالی فوتبال از او بالا بگیرد و بعد یک هفته پس از برنامه بی رونق نود در هفته قبل، دوشنبه شب با سئوالی جنجالی به میدان بیاید. حمایت بالغ بر دو میلیون و یکصد هزار نفری از برنامه عادل کافی بود تا او شاداب‌تر از همیشه جشن پیروزی بگیرد. حق با نود بود؟ این واقعیت از رای بالای مردم به برنامه فردوسی‌پور آشکار شد. نود، دوشنبه شب در حالی پخش می‌شد که انتظارات نزد مدیران فوتبال متفاوت از خواسته افکار عمومی بود.

مدیران فوتبال انتظار نود دیگری داشتند. همان‌طور که رئیس فدراسیون فوتبال ساعاتی پیش از شروع برنامه بدان اشاره کرد: «علاقه‌مندم امشب نود دیگری را ببینم. برنامه‌ای که  وارد مسائل مدیریتی نمی‌شود و پایش را از دامنه اختیاراتش فراتر نمی‌گذارد.» اما سئوال نظرسنجی برنامه نود و به‌دنبال آن واکنش  بیش از 2 میلیون نفر از تفاوت انتظارات نزد مردم و مدیران فوتبال خبر می‌داد.

سئوال نظرسنجی نود این بود؛ آیا با رویکرد برنامه نود موافق هستید؟ در طول کمتر از دو ساعت حدود دومیلیون و یکصد هزار نفر  به نود رای مثبت دادند تا آمار زنده نظرسنجی روی صفحه ال‌سی‌دی پاسخ محکمی برای منتقدان نود باشد. چرا‌که چه پیش از این یکی از معاونان سازمان ورزش ضمن حمله به برنامه نود گفته بود: «آمار پیامک برنامه نود غیرواقعی است و نود حق ندارد با نظرسنجی از طریق پیامک برای ما تعیین تکلیف کند.»

دوشنبه شب این عادل فردوسی‌پور بود که همچنان طبق خواسته افکار عمومی حرکت کرد. شاید حتی محکم‌تر از همیشه دست به انتقاد زد. عکس‌ها و فلاش‌هایی را نشان داد که زبان گویای مشکلات ساختاری فوتبال ما بود.

  رای 97 درصدی به نود

در شرایطی که برخی قصدمحدود‌کردن برنامه ورزشی 90 را داشتند، علاقه‌مندان به ورزش و خصوصا فوتبال با رای 97 درصدی مثبت خودبر رویکرد این برنامه صحه گذاشتند.

پس از اتفاقاتی که طی روزها و هفته‌های گذشته پیرامون برنامه تلویزیونی 90 روی داد و برخی مسئولان ورزش در تلاش برای محدود کردن این برنامه بودند، بار دیگر مردم با رای خود ثابت کردند این برنامه رویکرد مثبتی دارد و می‌تواند به فوتبال کمک کند.
تنها 3 درصد از مردم به برنامه انتقادی فردوسی‌پور رای مخالف دادند.

برنامه 90 که در طول سال‌های گذشته 113 برنامه خود را با مطرح‌کردن سئوال یا نظرسنجی برگزار کرده است، دوشنبه‌شب رکورد دریافت پیامک را هم شکست و بیش از دو میلیون نفر در این نظرسنجی شرکت کردند تا حمایت مردمی از این برنامه مشخص شود.
حضور حداکثری مردم در نظرسنجی نود امری قابل پیش‌بینی بود. اما نکته مهم موضع‌ بدون تغییر نود در قبال مشکلات فوتبال بود.

عده‌ای گمان می‌کردند فردوسی‌پور پس از برخی فشارها با موضعی ضعیف به اجرای برنامه‌اش می‌پردازد. اما عادل همه را غافلگیر کرد. این غافلگیری از شروع نود تا پایان برنامه که به بامداد سه‌شنبه کشیده شد ادامه داشت، آنجا که با پخش مصاحبه امیر عابدینی شوک اول وارد شد. مدیرعامل داماش ضمن انتقاد شدید از تصمیمات مسئولان ورزش تاکید کرد: «آقایان از من می‌ترسند. من موفق‌ترین مدیرعامل پرسپولیس بوده‌ام. اما آقایان به دلیل ترس اجازه نمی‌دهند که من حتی به مدیریت این باشگاه نزدیک شوم.» عابدینی همچنین به انتقاد از مدیریت فدراسیون فوتبال پرداخت.

سایت اخبار آذربایجان نیز با انتشار بخشی از صحبت‌های عادل فردوسی‌پور نوشت: «این رای‌گیری نشان داد مردم برنامه 90 را دوست دارند و بین سازمان تربیت‌بدنی، فدراسیون فوتبال و نود این برنامه تلویزیونی را انتخاب می‌کنند.»

 کفاشیان: خوشحالم که نود تغییر کرده است

  • آقای کفاشیان، ساعاتی قبل از برنامه نود علاقه‌مند بودید برنامه متفاوتی را از فردوسی‌پور شاهد باشید. به خواسته‌تان رسیدید؟

بله، حس می‌کنم نود تغییر کرده است. از این بابت خوشحالم.

  •  اما تغییری در محتوا یا ماهیت این برنامه به چشم نمی‌خورد. اینطور نیست؟

من این تغییر را دیدم. قطعا ما هیچ وقت خواستار حذف نود نبوده‌ایم. در واقع نمی‌خواهیم برای صداوسیما تعیین تکلیف کنیم. اما همچنان تکرار می‌کنیم که برنامه‌های تلویزیونی نباید کارهای انجام‌شده در فدراسیون فوتبال و ورزش کشور را نادیده بگیرند یا در مقام تخریب و تضعیف‌شان برآیند.

  •  اگر برنامه‌هایی مثل نود دست به انتقاد نزنند، فوتبال ما پیشرفت نمی‌کند. این یک واقعیت است. قبول دارید؟

موافقم. همه ما نود را دوست داریم. چون این برنامه بهتر شده است. فوتبال ما باید رشد کند و این اتفاق جز با کمک رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

  •  آقای کفاشیان البته بستگی دارد این کمک رسانه‌ها را چطور تعریف کنید؟

ببینید، همه باید در مسیر رشد فوتبال حرکت کنیم. به عنوان مثال وقتی فوتبالیستی خطا می‌کند نباید اشتباهش مورد بزرگنمایی قرار گیرد.

  •  اما فدراسیون حداقل در این بخش خود کارنامه درخشانی ندارد. برخورد سخت و تند با متخلفان به خوبی موید این نکته است، قبول ندارید؟

نه، اگر منظورتان کمیته انضباطی است. باید بگویم این دوستان به دنبال پیاده‌کردن آیین‌نامه هستند. کارشان را هم خوب بلدند.

  • با این همه به نظر می‌رسد ناهماهنگی‌هایی هنوز وجود دارد.

نه، ما روش‌های مختلفی را انتخاب می‌کنیم. گاهی اوقات باید از کنار برخی مسائل بگذریم. گاهی هم لازم است سختگیری به عمل آید. ما با هیچ کس شوخی نداریم.

  • به نظر شما در برنامه فردوسی‌پور تغییرات اساسی رخ داده است؟

بله، تغییر کرده است.

  •  نود را دیدید؟

نه، خواب بودم (می‌خندد)

  • اگر قرار بود به سئوال نظرسنجی نود پاسخ بدهید کدام گزینه را انتخاب می‌کردید. به نود رای مثبت می‌دادید یا منفی؟

من اصلا رای نمی‌دادم. چون نظرسنجی از طریق پیامک را اساسا قبول ندارم.

  • با توجه به اقبال عمومی، آیا مدیران فوتبال همچنان به دنبال محدود کردن نود هستند؟

از اول هم با نود مشکلی نداشتیم. آقای پورمحمدی و زمانی از ما جدا نیستند و همواره  کنار فدراسیون بوده‌اند. من بسیاری از مشکلات و ایرادها را از طریق برنامه‌های تلویزیونی متوجه شده‌ام.

  •  پس مشکلی وجود ندارد؟

نه، به شرطی که نود در مسائل مدیریتی فوتبال دخالتی نکند و جامعه داوری را زیر سئوال نبرد. در این صورت ما مثل همیشه انتقادپذیر هستیم.

  •  با این حساب شما و فردوسی‌پور هیچ‌وقت با یکدیگر شام نمی‌خورید؟

اتفاقا من اهل شام نیستم.

کد خبر 74102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز