چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

محمدجواد پاینده: تصویر عادل فردوسی‌پور در ابتدای برنامه این هفته 90 نشانگر همه اتفاقات ریز و درشت بود.

مجری 90 در سکوت و چهره آرامش، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت که انگار قرار بود بر زبان نیاورد.فردوسی‌پور تنها سکوت کرد و با کنایه‌های آرام و ملایم نسبت به مواضع  مسئولان ورزش و فوتبال کشور در قبال این برنامه واکنش نشان داد. او البته در توجیه این رفتار غیرمنتظره گفت: «موضوعات و مسائل مطرح‌شده به صورت رسمی از سوی مسئولان سازمان ورزش تایید نشده است اما اگر واقعا این مسائل تایید شود هفته آینده مفصل به این بحث خواهیم پرداخت.»

برنامه 90 در طول سالیان گذشته هرگز تا این حد آرام و خالی از چالش دیده نشده بود. فردوسی‌پور در طول این برنامه هرگز نخندید و این بار حتی به شوخی‌های تکراری فیروز کریمی هم واکنشی نشان نداد. این رفتار نشان‌دهنده ناراحتی و اعتراض خاموش مجری برنامه به اتفاقات اخیر بود. شاید او قصد داشت در این برنامه سرد آنچه که از سوی مدیران ورزشی طلب شده را به نمایش بگذارد. نود، خالی از چالش و سئوال، سرد و کسل‌کننده به نظر می‌رسید. آرام، محافظه کار و البته خالی از چالش و جنجال.

90 اگر به این شکل خاموش باشد هرگز مقبولیت و محبوبیت فعلی را نخواهد داشت. در این برنامه تنها یک تماس تلفنی صورت گرفت. حاج‌رضایی، کارشناس همیشگی 90 دقایقی از عملکرد این برنامه دفاع کرد و همسو با عادل فردوسی‌پور تاکید کرد که اگر مسائل و موضوعات مطرح شده تایید شود باید در یک برنامه مجزا به صورت مفصل موضوع را مورد بررسی قرار داد.

فردوسی‌پور این بار برنامه 90 را در طول 70 دقیقه به پایان رساند و  در قسمت پایانی با یک کنایه خبر از وضعیت نامناسب این برنامه داد. او خطاب به بینندگان تلویزیونی گفت: «امیدوارم هفته آینده هم زنده باشیم و روی این صندلی بتوانیم از حق و حقیقت صحبت کنیم.»اجرای برنامه 90 با این شکل عجیب و بی‌سابقه البته موجب انتشار شایعات و اخبار تایید نشده زیادی شده است. اینکه از فردوسی‌پور خواسته شده بود در این برنامه سکوت کند، یا اینکه ممکن است این آخرین برنامه 90 فوتبال ایران باشد.

حمایت 5 میلیونی

هفته گذشته حامیان برنامه 90 با ارسال نزدیک به یک و نیم میلیون پیامک به یاری او و این برنامه پرمخاطب آمدند. فردوسی‌پور در چند نوبت با اشاره به تعداد پیامک‌های ارسال شده از مردم تشکر کرد و خاطرنشان ساخت که این استقبال بی‌سابقه پر معنی و پر مغز است.

در هفته گذشته فشارها علیه نود شدت بیشتری گرفت. در بازی‌های لیگ از ورود دوربین 90 به سالن کنفرانس جلوگیری به عمل آمد، پس از آن رئیس فدراسیون فوتبال در یک مصاحبه تند علیه این برنامه اختلاف را به اوج رساند و حتی با تهدید متولیان این برنامه گفت: «اگر آنها ابزار دارند ما هم ابزارهای خاص خودمان را داریم.»

اهالی فوتبال در پی این اتفاقات حمایت از 90 را با جدیت بیشتر در دستور کار قرار دادند. ابتدا رسانه‌ها در گفت‌وگو با مربیان و مدیران به حمایت از این برنامه پرداختند. قرار بود دوستداران 90 هم در یک اقدام بی‌سابقه با رکوردی نزدیک به 5 میلیون  پیامک به برنامه عادل فردوسی‌پور رای اعتماد بدهند. از سویی انتظار می‌رفت فردوسی‌پور موضوع تحریم دوربین‌های 90 و مصاحبه مسئولان فدراسیون را در برنامه این هفته به چالش بکشد. همه پیش‌بینی‌ها اما نادرست از آب در آمد و فردوسی‌پور به سکوتی پرمعنی بسنده کرد. حمایت پنج میلیونی هم با یک اتفاق عجیب منتفی شد.

اختلال مخابراتی همزمان با آغاز 90

عادل فردوسی‌پور بر خلاف همیشه با یک سئوال ساده و غیرمعمول به استقبال حامیانش رفت. اختلاف اصلی 90 و سازمان ورزش در همین موضوع بود. اینکه 90 با مسابقه‌های
 اس ام اسی سیاست‌گذاری کرده یا اینکه در سیاست‌های مسئولان ورزش دخالت می‌کند.

این بار اما سئوال برنامه در خصوص نتیجه بازی استقلال و صبای قم بود.مجری 90 چند دقیقه پس از آغاز برنامه اعلام کرد مشکلات فنی به وجود آمده و تنها در پنج دقیقه ابتدایی پیامک‌ها دریافت شده است. فردوسی‌پور البته تاکید کرد که موضوع پیگیری می‌شود و دوستان در تلاش برای حل این مشکل هستند.همه چیز اما عجیب و غیر طبیعی به نظر می‌رسید. اینکه درست در اوج حساسیت‌های موجود نسبت به 90 و در شرایطی که قرار بود مردم با پیامک‌های پرشمار از این برنامه حمایت کنند چطور اختلال فنی مانع از رسیدن پیامک‌ها به این برنامه شده است؟

روز گذشته  یکی از عوامل فنی 90 در این‌باره به ایلنا گفت: «پیش از این معدود مواردی پیش آمده بود که در خلال دریافت پیامک‌‏های ارسالی به لحاظ اینترنتی یا مباحث مخابراتی به مشکلات جزئی برخورد کرده باشیم اما همواره این اختلال‌‏ها مقطعی و تنها برای دقایقی رخ می‌‏داد و هرگز به این شکل از ابتدا تا انتهای برنامه شکل نگرفته بود.»

فردوسی‌پور در این برنامه اعلام کرد که دست‌اندرکاران می‌توانند جهت پاسخگویی در خصوص مشکل فنی به وجود آمده با این برنامه تماس بگیرند.

مجری 90 در بخش‌های پایانی به سکوت بی‌سابقه خودش پایان داد و گفت: «این اتفاق بسیار عجیب است. البته امیدوارم واقعا همه چیز تصادفی بوده باشد اما چطور می‌شود که این مشکل درست همزمان با پخش برنامه 90 در این هفته ایجاد شده است؟»

فردوسی‌پور می‌ماند

روز گذشته خبرگزاری ایلنا در گزارشی از اختلافات موجود و موقعیت برنامه 90، شایعات مطرح شده در برخی از سایت‌ها و شبکه‌های خبری را تکذیب کرد.در گزارش این خبرگزاری آمده است: «شنیده می‌‏شود که چند شبکه ماهواره‌‏ای قصد دارند مجری برنامه موفق 90 را به خدمت بگیرند که روز گذشته این شایعه در لابه‌لای شایعاتی از جمله توقیف شدن برنامه 90 منتشر شد؛ شایعه‌‏ای که از اجرای برنامه 90 در خارج از کشور و شاید در دبی خبر می‌‏داد تا مجری توانای  آن با تسلط خاصی که روی لیگ‌‏های اروپایی و اماراتی دارد علاوه بر پوشش کامل لیگ برتر فوتبال کشورمان، لیگ‌‏های کشورهای دیگر را نیز در برنامه‌‏اش به نقد و بررسی بگذارد. البته در همین خصوص با جمعی از مسئولان صداوسیما تماس گرفتیم که همگی این شایعه را تکذیب کردند. حتی عادل فردوسی‌پور و نزدیکان وی نیز با رد کامل این شایعه از ادامه پیدا کردن برنامه 90 با قدرت و قوت قبلی خبر دادند.»

آقا زمانی، مدیر گروه ورزش شبکه سوم سیما هم  در این ارتباط گفت:‌‏ «مشکلی در پخش برنامه 90 به وجود نیامده و این برنامه با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.»

تحریم 90 تکذیب شد

روز گذشته معاون سازمان ورزش پس از برنامه اخیر 90 و در پاسخ به اظهارات فردوسی‌پور که خواستار تایید این اخبار از سوی سازمان ورزش شده بود، اظهار داشت:‌ «سازمان‌های صدا وسیما و تربیت‌بدنی با تعامل مسائل خود را حل می‌کنند و اجازه سوء‌استفاده به برخی از افراد را نخواهند داد.» 

کیومرث هاشمی با بیان اینکه متاسفانه بحث‌های کارشناسی و برخی مسائل مطرح‌شده میان مسئولان یکی از فدراسیون‌های ورزشی و سازمان صداوسیما محملی برای افراد مغرضی شده است که از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و بغض و کینه خود را آشکار کنند، گفت: «سازمان صداوسیما به عنوان رسانه ملی همواره یار و یاور ورزش کشور بوده و نقشی انکارناپذیر در رشد و توسعه ورزش داشته است و سازمان تربیت‌بدنی همواره قدردان زحمات مدیران رسانه ملی بوده و طی سه سال گذشته تعامل کاملی میان این دو سازمان بزرگ برقرار بوده است، اما مطرح شدن برخی مسائل از سوی بخشی از جامعه ورزش و تلاش برای اصلاح برخی رویه‌ها، زمینه‌ای را فراهم کرد تا افرادی با برنامه‌ریزی به سوء استفاده از آن پرداخته و موضوعی کاملا کارشناسی و اختلاف نظر عادی را به مسائلی خارج از حیطه ورزش و رسانه منتسب کرده و از این فضا برای تخریب و تضعیف هر دو سازمان استفاده کند.

قطعا جامعه ورزش کشور پذیرای نظرات و انتقادات کارشناسان دلسوز بوده، هست و خواهد بود و اصولا برخلاف برداشت‌های اشتباه و اظهارنظرهای غلط روزهای گذشته، در مسیر تقابل با هیچ رسانه‌ای گام برنمی‌دارد.» هاشمی افزود: «قطعا افرادی که این روزها درصدد سوء استفاده از برخی مباحث مطرح‌شده هستند بدانند که سازمان‌های صداوسیما و تربیت‌بدنی در راستای اهداف نظام با تعامل و همکاری گام برمی‌دارند و اجازه سوء‌استفاده را به این افراد نخواهند داد.» معاون سازمان ورزش با مصاحبه اخیر احتمالا به تقابل صدا و سیما و سازمان تربیت‌بدنی یا فدراسیون فوتبال پایان داده اما به نظر می‌رسد این موضع حاصل حمایت‌های صورت‌گرفته از برنامه فردوسی‌پور بوده است.

موضع فدراسیون در تحریم و تقابل با برنامه 90 واضح و آشکار به نظر می‌رسد اما با توجه به اتفاقات اخیر، مسئولان سازمان ورزش اصلاح مواضع اخیر خود را در این شرایط ضروری دانسته‌اند. به نظر می‌رسد سکوت معنادار عادل و تکذیب تحریم 90 از سوی هاشمی، ماحصل توافقاتی است که نتیجه آن پایان منازعه میان صداوسیما و سازمان ورزش است. همچنین محمد صالح‌علا، مجری برنامه دو قدم مانده به صبح شبکه 4 سیما برنامه دوشنبه شب خود را به عادل فردوسی‌پور تقدیم کرد. 

کد خبر 73532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز