سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

باراک اوباما کمتر از یک هفته پس از آغاز به کارش به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا با تکرار اتهام‌های واهی و خسته‌کننده واشنگتن علیه تهران، مدعی شد

 که چارچوب سیاست‌های کلی دولتش در قبال ایران تا چند ماه آینده تعیین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه ادعا کرد: همانطور که در سخنرانی تحلیف هم گفتم اگر کشوری مانند ایران تمایلی به گشودن مشت خود داشته باشد، با دستان گشوده ما مواجه خواهد شد. جالب آنکه وی بلافاصله همانند جورج بوش از لزوم استفاده از همه اهرم‌ها برای اعمال فشار بر ایران سخن گفت و افزود: این برای ما بسیار مهم است که از همه ابزارهای قدرت آمریکا و از جمله دیپلماسی در روابط با ایران بهره ببریم.

پیش از سخنان اوباما، سوزان رایس، نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل در نخستین گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مقر این سازمان، از دیپلماسی هسته‌ای جدی و البته مستقیم آمریکا در قبال ایران سخن به میان آورده و مدعی شده بود که دولت جدید آمریکا از هر آنچه برای اعمال فشار بر ایران به‌منظور پایان دادن به برنامه هسته‌ای این کشور لازم باشد، استفاده خواهد کرد.

ایرنا نیز روز گذشته به نقل از رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید گزارش داد که دولت جدید آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را در رأس اولویت‌های سیاست خارجی خود قرار داده است و با همه توان در این مورد فعالیت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ایران و خاورمیانه اولویت‌های اوباما هستند

همچنین رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه ایران و خاورمیانه از اولویت‌های سیاست خارجی دولت جدید هستند، یکی از اهداف وزارت امور خارجه آمریکا را فعالیت بیشتر در مورد موضوع هسته‌ای ایران و یافتن راهی برای تماس بیشتر با مردم این کشور اعلام کرد.

رویترز هم در گزارشی تحلیلی که ایسنا از آن خبر داد، با اشاره به رویکرد آمریکا در قبال ایران نوشت: دولت جدید آمریکا در حال ایجاد تیمی از کارشناسان خود برای بررسی نحوه تعامل با ایران است و در این گروه، احتمالا گری سیمور، از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا که طرفدار مذاکره بدون پیش‌شرط با تهران است نیز حضور خواهد داشت.

بی‌اطلاعم

در همین حال، روز گذشته مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه برخی سایت‌های خبری مدعی شده‌اند مذاکرات محرمانه تهران- واشنگتن در پایتخت یکی از کشورهایی اروپایی در شرف انجام است و شما از سوی ایران و ویلیام پری از سوی آمریکا قرار است با هم مذاکره کنید، گفت: من هم این موضوع را در سایت‌ها دیدم، اما از چنین ماجرایی اطلاع ندارم.

تردید پاریس

از سوی دیگر، پس از آنکه روزنامه فرانسوی لوموند همانند خبر چندی قبل خود، ادعا کرد آلمان و فرانسه همچنان برای اعمال فشار بر بخش نفت و گاز و بانک‌های ایران از طریق اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند، الشرق‌الاوسط به نقل از منابع فرانسوی نوشت: با وجود استقبال پاریس از سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران، فرانسوی‌ها نگرانند که واشنگتن اقدامات پیش‌بینی نشده‌ و یکجانبه‌ای در قبال تهران انجام دهد که موجب نادیده گرفتن تلاش‌های غرب شود.

منتظر ایجاد تغییرات

اگرچه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا هنوز به نامه تبریک محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری که به مناسبت پیروزی وی در انتخابات برایش فرستاده شد، پاسخ نداده است، اما سخنگوی دولت روز گذشته از انتظار دولت ایران برای ایجاد تغییرات عملی در سیاست‌های دولتمردان جدید آمریکا سخن گفت. غلامحسین الهام که در حاشیه همایش «دروغ مقدس غرب» سخن می‌گفت و ایسنا از آن خبر داد، تأکید کرد: در حال بررسی تغییرات مورد ادعای دولت جدید آمریکا هستیم.

کد خبر 74086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز