سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در مقام رئیس جمهوری آمریکا آمادگی‌اش را برای انجام مذاکرات مستقیم با تهران اعلام کرد

باراک اوباما در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در مقام رئیس جمهوری آمریکا ضمن درخواست از رژیم صهیونیستی و فلسطینان برای بازگشت به میز مذاکرات آمادگی خویش را برای انجام مذاکرات مستقیم با تهران اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه اظهار داشت: هم اکنون زمان آن فرا رسیده است که اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها به میز مذاکره بازگردند. مساله صلح خاورمیانه برای آمریکا و منافع ملی ما بسیار اهمیت دارد. این مساله برای شخص من از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به فرآیند صلح خاورمیانه تاکید کرد که جورج میچل، فرستاده‌ ویژه‌ آمریکا را به خاورمیانه اعزام کرده تا ابتدا به دیدگاه و نظریه‌های طرف‌های منطقه‌‌ای گوش فرا دهد تا پس از آن ضمن ارزیابی گزارش‌ها موضع مشخصی در خصوص منطقه اتخاذ کند.

اوباما تاکید کرد: نهایتا ما نمی‌توانیم به اسراییلی‌ها یا فلسطینیان بگوییم که چه چیزی برای آنها بهتر است و آنها باید خود تصمیماتی مناسب اتخاذ کنند. اما به اعتقاد من زمان آن فرا رسیده که دو طرف دریابند راهی را که در پیش گرفته‌اند به امنیت و رفاه برای هیچ یک از طرفین منتهی نخواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون زمان آن فرا رسیده است که اسراییلی‌ها وفلسطینی‌ها به میز مذاکرات بازگردند هر چند که روند صلح دشوار است و زمان زیادی می‌برد و چند ماه برای حل این بحران کافی نیست.

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر عنوان داشت: من هم چنان به این موضوع اعتقاد دارم که امنیت اسراییل مهم است و به نظر من اسراییلی‌هایی نیز وجود دارند که به اهمیت ایجاد صلح ایمان دارند.

وی ادامه داد: من جورج میچل را به خاورمیانه فرستادم تا هر چه سریعتر به وعده‌هایم عمل کنم و تا پایان دوره ریاست جمهوری‌ام برای عمل به این وعده‌ها صبر نکرده‌ام، زیرا صلح بین فلسطین و اسراییل مهم است و ما باید هر چه سریع‌تر رسیدگی به این پرونده را آغاز کنیم.

اوباما هم چنین عنوان داشت: من به همکاری آمریکا با اتحادیه اروپا، روسیه و کشورهای عربی منطقه اطمینان دارم و مطمئن هستم که می‌توانیم پیشرفت بزرگ و قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم.

اوباما تاکید کرد: آمریکا سلسله طرح‌هایی را در قبال خاورمیانه اجرا خواهد کرد.

وی در راستای تاکید بر عمل به وعده‌هایش به تصمیم هفته گذشته‌ دولت آمریکا مبنی بر بستن زندان گوانتانامو طی یک سال اشاره کرد.

اوباما همچنین تاکید کرد که به تمام شعارهای مبارزات انتخاباتی خویش از جمله عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق، تلاش جهت تحقق صلح در خاورمیانه و تحکیم روابط با جهان اسلام عمل خواهد کرد.

وی افزود: آمریکا آماده‌ همکاری‌های جدید بر اساس اصل احترام متقابل و منافع مشترک با جهان اسلام است.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: آنچه که ما به جهان اسلام تقدیم می‌کنیم دست دوستی است.

وی با اشاره به این که در خانواده‌ای زندگی کرده است که تعدادی از اعضای آنها مسلمان بوده‌اند گفت: من در یک کشور بزرگ اسلامی یعنی اندونزی زندگی کرده‌ام و هم‌چنان معتقدم که صرفنظر از اعتقادات، مردم رویا‌ها و آرمان‌هایی دارند که برای تحقق آن تلاش می‌کنند؛ به نظر من کودکان جهان اسلام نیز باید از فرهنگ برتر برخوردار باشند.

وی افزود: می‌خواهم به آمریکایی‌ها بگویم که جهان اسلام سرشار از مردمی عادی است که خواهان زندگی توام با صلح هستند همانطور که دوست دارم به مسلمانان بگویم آمریکایی‌ها دشمنان شما نیستند - هر چند ما در برخی موارد اشتباه کرده‌ایم - اما چنانچه به گذشته نگاه کنید در می‌یابید که آمریکا یک قدرت استعماری ایجاد نکرده است و احترام و مشارکت همان چیزی است که آمریکا امروز خواهان برقراری آن با جهان اسلام است همانطور که از 20 یا 30 سال پیش بوده است.

اوباما گفت: هیچ مانعی برای بازگشت اوضاع به وضعیت گذشته وجود ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا در خصوص جنگ با تروریسم گفت: تکیه بر تعبیر‌های دقیق در این خصوص و عدم آمیختن اسلام و تروریسم با یکدیگر ضروری است.

وی ادامه داد: وجود سازمان‌های افراط گرا و تندرو اعم از سازمان‌های اسلامی و یا دیگر ادیان موجب می‌شود که از این مساله به عنوان توجیهی برای خشونت استفاده ‌شود، اما این بدان معنا نیست که ما همه را به استفاده از دین به عنوان ابزاری برای خشونت متهم کنیم.

اوباما گفت: دولت آمریکا خواهان ایجاد تفاوت و تبعیض بین سازمان‌های تروریستی همچون تشکیلات القاعده و کسانی است که در خصوص راه و روش توسعه و پیشرفت کشورهایشان نظری متفاوت با نظر آمریکا دارند و باید به این نظریات احترام گذاشت.

اوباما در گفت وگو با العربیه

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تاکید کرد که جنگ علیه تروریسم ادامه خواهد یافت اما این جنگ با احترام به قوانین آمریکا انجام می‌شود.

وی اظهارات اخیر رهبران القاعده را نشانه‌ موضع انفعالی آنها دانست.

اظهارات اوباما درباره ایران

اوباما بار دیگر بر تصمیمش مبنی بر انجام مذاکرات مستقیم با ایران تاکید کرد و عنوان داشت که در صورت موضع انعطاف پذیر‌تر از سوی تهران دستش را به سوی دولت ایران دراز می‌کند.

وی ادامه داد: به نظر من آمادگی برای مذاکره با ایران مهم است تا دریابیم که اختلافات ما از کجاست و چگونه می‌توانیم به پیشرفت‌هایی جهت حل اختلافات برسیم.

اوباما گفت: آنچه که در مبارزات انتخاباتی‌ام گفته‌ام بار دیگر تکرار می‌کنم که تلاش برای استفاده از تمامی ابزارهای قدرت آمریکایی از جمله راه‌کار دیپلماتیک در روابط ما با ایران مهم و ضروری است.

کد خبر 74037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز