شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

محمد کرباسی: جنجال‌های انتخاباتی آمریکا مدتی است که تمام شده است و حالا کسانی که به شعار تغییر باراک اوباما رای داده‌اند منتظر هستند ببینند که او چه کسانی را با خود برای تحقق وعده‌هایی که داده است به کاخ سفید می‌برد.

 معرفی اعضای کابینه رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا حالا تبدیل به یک پازل سرگرم‌کننده شده است که هر روز با خبرهایی از گوشه و کنار یک تکه از آن مشخص می‌شود. رای دهندگان به اوباما انتظار دارند هر کدام از انتصاب‌های اوباما رنگ و بویی از تغییر بعد از 8 سال ریاست‌جمهوری جورج بوش داشته باشد اما بسیاری از آنها تنها یک ماه پس از مشخص‌شدن پیروزی اوباما از حرف‌های زیبای زمان رقابت‌های انتخاباتی ناامید شده‌اند. نگاهی به ترکیب اولیه کابینه اوباما نشان می دهد این دولت در تسخیر مشاوران و اعضای دولت 8 ساله بیل کلینتون است.

وعده‌های رئیس‌جمهوری سیه‌چرده در مورد پایان جنگ عراق و خروج سریع نیروها از این کشور نقش بر آب شده است و اوباما نمی‌تواند با جدی‌شدن توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن کار زیادی خارج از چارچوب تعیین شده انجام دهد. کسانی که فکر می‌کردند اوباما با آن نطق‌های آتشین افرادی متفاوت را برای آینده‌‌ای متفاوت معرفی می‌کند چیز‌ جدیدی را در دولت او پیدا نمی‌کنند. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا اکنون پا جای پاهای آخرین رئیس‌جمهوری دمکرات آمریکا گذاشته است.

او در اولین انتصابش رام‌امانوئل را که مشاور ارشد بیل‌کلینتون بوده است به‌عنوان رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و یا به قول معروف کاپیتان ساکنان جدید کاخ ریاست‌جمهوری معرفی کرد. وزارت خارجه هیلاری کلینتون هم که تقریبا قطعی است و این پست حساس هم به‌طور حتم به پاس حمایت‌های انتخاباتی همسر رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به او خواهد رسید. اریک هولدر هم قرار است دادستان کل آمریکا شود که او هم سابقه معاونت دادستانی کل آمریکا را در زمان بیل کلینتون در پرونده‌اش دارد. همه اینها بار دیگر کم‌کم دارد آمریکایی‌ها را مطمئن می‌کند که خبری از تغییرات در زمان ریاست‌جمهوری اوباما نیست.

هر چند اوباما بعد از ورود رسمی به کاخ سفید تلاش می‌کند با پرداختن به موضوعاتى مانند تعطیلی زندان گوانتانامو وجهه و اعتبار آمریکا در جهان را بهبود ببخشد و یا قانون پاتریوت اکت (استراق سمع تماس‌های تلفنی و انواع کنترل‌ها) را تغییر دهد تا افکار عمومی آمریکا را همچنان نسبت به شعارهایش امیدوار نگه دارد‌ اما نگاهی به گزینه‌های او در کابینه نشان می‌دهد که خبری از تغییراتی که او وعده‌اش را داده است در آمریکا نیست و در خوشبینانه‌ترین حالت دولت آمریکا به دوران کلینتون بازگشته است.

کلینتون؛ وزارت امورخارجه

بسیاری انتخاب دیپلمات ارشد آمریکا را مهم‌ترین آزمون برای باراک اوباما می‌دانستند. در 21 نوامبر اعلام شد که بعد از مذاکرات مفصل، هیلاری رودهام کلینتون رقیب سابق اوباما در رقابت‌های انتخاباتی این پست را پذیرفته است و به این ترتیب کلینتون را باید وزیر امور خارجه به حساب آورد. اما مشخص است که حمایت کلینتون از اوباما پس از شکست در رقابت‌های مقدماتی حزب دمکرات بدون شک مهم‌ترین عامل برای انتخاب او به‌عنوان وزیر امور خارجه؛ یعنی یکی از مهم‌ترین پست‌های کابینه شده است.

 بسیاری این انتصاب را اشتباه بزرگ اوباما می‌دانند که گزینه‌های زیادی برای انتخاب داشته است. مخالفان انتخاب کلینتون عقیده دارند او که از همین حالا به فکر مبارزه انتخاباتی برای دوره آینده ریاست‌جمهوری است و اوباما را در زمان انتخابات حتی در اندازه رقابت با خودش نمی‌دید، نمی‌تواند حامی مناسبی برای او در سیاست خارجی باشد.

گیتنر؛ وزارت دارایی

 اوباما رهبران تیم اقتصادی خود را به علت نگرانی مردم آمریکا و بحران مالی این کشور بسیار سریع معرفی کرد. گزینه پیشنهادی او برای این وزارتخانه تیموتی گیتنر است که تاکنون ریاست صندوق ذخیره پولی شهر نیویورک را عهده‌دار بوده است. گیتنر هم از مسئولان سابق دولت بیل کلینتون بوده و در آن زمان هم به‌عنوان یکی از مدیران در وزارت دارایی  آمریکا فعالیت می‌کرده است.

لری سامرس، وزیردارایی  دولت کلینتون هم برای ریاست شورای ملی اقتصاد آمریکا معرفی شده است؛ هر چند او انتظار داشت به جای گیتنر پست سابق خود را پس بگیرد.
مهم‌ترین وظیفه تیم اقتصادی در ابتدای کار، اجرای طرح اوباما برای ایجاد 5/2 میلیون شغل در میان بحران بیکاری آمریکاست که بسیاری امیدی به اجرایی شدن آن ندارند.

ارسزاگ؛ برنامه و بودجه

اوباما ، پیترارسزاگ، رئیس دفتر بودجه کنگره را برای ریاست دفتر برنامه و بودجه خود انتخاب کرده است.

 او هم سابقه همکاری با دولت بیل کلینتون را دارد و مشاور اقتصادی او در زمان ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است.

ارسزاگ، از چهره‌های اقتصادی برجسته در دولت کلینتون بود.ریاست دفتر برنامه و بودجه پستی کلیدی در زمانی که بحرانی اقتصادی آمریکا را فرا گرفته است به حساب می‌آید که باید طرح 700 میلیارد دلاری خروج از بحران را کنترل و مدیریت کند.

گیتس ؛ وزارت دفاع

رابرت گیتس را همچنان باید حاکم پنتاگون بدانید. گزارش‌ها نشان می‌دهد گیتس پیشنهاد اوباما را در باقی‌ماندن در وزارت دفاع پذیرفته است تا اولین کسی باشد که ریاست پنتاگون را در زمان رئیس‌جمهور‌ها‌ از دو حزب بر عهده داشته است.

اوباما به‌نظر می‌رسد با گرفتاری‌هایی که آمریکا در عراق و افغانستان دارد تصمیم گرفته اصلا ریسک تغییرات را در این مورد نپذیرد و فعلا بگذارد گیتس که ریاست امور را در زمان بوش بر عهده داشته به کارش ادامه دهد.

عده‌ای عقیده دارند این یک انتصاب موقت برای عبور از بحران است تا در موقعیت مناسب فردی جایگزین گیتس شود.

گیبس ؛ سخنگوی کاخ سفید

 رابرت گیبس، یار دیرینه اوباما که رئیس بخش ارتباطات او در سنا بود به‌عنوان سخنگوی کاخ سفید به جای دانا پرینو انتخاب شده است. این مرد 37 ساله، سخنگوی ستاد انتخاباتی اوباما در طول رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2008 بود و به این ترتیب باید هم از او تقدیر شود.

گیبس همچنین سخنگوی مطبوعاتی جان کری بود که در سال 2004 در رقابت با جورج‌بوش برای ورود به کاخ سفید شکست خورد. او در امور رسانه‌ای متخصص برجسته‌ای به حساب می‌آید و به رعایت اعتدال شهرت دارد.

داشل ؛ وزارت بهداشت

از تام داشل به‌عنوان گزینه حتمی برای وزارت بهداشت یاد می‌شود. او فردی با تجربه به حساب می‌آید که باید تلاش کند مشکلات بهداشت و بیمه آمریکایی‌ها را که مورد اعتراض بسیاری از آنهاست حل کند. تجربه او در کنگره بسیار بیشتر از باراک اوباماست و از ایالت داکوتای شمالی 26 سال است که در کنگره فعالیت می‌کند که 10 سال آن به‌عنوان رهبر دمکرات‌ها در سنا بوده است. داشل، دوستی دیرینه‌ای با بیل کلینتون دارد و همکاری نزدیکی با رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در زمان پرونده معروف او داشت. هر چند او یکی از کسانی بود که در سنا خیلی زود حمایت خود را از اوباما اعلام کرد و شاید به همین خاطر است که اکنون باید در کابینه جای داشته باشد.

ریچاردسون؛ وزارت‌بازرگانی

 قبل از این نام بیل ریچاردسون به‌عنوان یکی از گزینه‌ها برای وزارت امور خارجه مطرح بود اما اکنون او مهم‌ترین گزینه برای فعالیت به‌عنوان وزیر بازرگانی است.

ریچاردسون در سال 1996 نماینده آمریکا در سازمان ملل در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون بود.

او همچنین یکی از میانجیگران و مذاکره‌کنندگان آمریکا در مسائل بین‌المللی به حساب می‌آمد که نقش او در زمان کلینتون در مسائل سودان، کره شمالی، عراق و کوبا بسیار پر رنگ بود.

به همین خاطر بسیاری او را گزینه‌ای برای وزارت خارجه می‌دانستند که با آمدن هیلاری کلینتون این شانس را از دست داد.

ناپولیتانو ؛ وزارت امنیت داخلی

 ژانت ناپولیتانو، فرماندار آریزونا مهم‌ترین گزینه برای وزارتخانه امنیت داخلی است. کسی که حمایت او از اوباما در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا بسیار مهم و ارزشمند بود و اوباما بسیار به این مسئله افتخار می‌کرد.

این مسئله به خاطر این بود که او همکاری نزدیکی با بیل کلینتون در زمان ریاست‌جمهوری داشت و هیلاری تصور می‌کرد بدون شک حمایت فرماندار آریزونا را در اختیار خواهد داشت.
اما حمایت او از اوباما باعث شد بخش عمده‌ای از آرای هیلاری کلینتون به اوباما تعلق بگیرد.

ناپولیتانو به عنوان رئیس تشکیلات امنیت داخلی چهره‌ای مهم در کابینه اوباماست. اقدامات او می تواند از معیارهای سنجش شعار تغییر رئیس جمهور منتخب آمریکا باشد.اقدامات وزارت امنیت داخلی در دولت بوش جنجال‌های زیادی به دنبال داشت.

هولدر ؛ دادستان کل

اوباما، اریک هولدر 57 ساله را به‌عنوان دادستان کل آمریکا معرفی می‌کند تا او اولین سیاه‌پوستی باشد که به این مقام می‌رسد.

هولدر یک وکیل باسابقه است که در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون به عنوان معاون دادستان کل فعالیت می‌کرد. عده‌ای انتخاب او را یک کار نمادین برای قدردانی از حمایت سیاه‌پوست‌های آمریکا از اوباما می‌دانند.

مهم‌ترین فعالیت هولدر در ابتدای کار تلاش برای بستن گوانتانامو و مشخص‌کردن وضعیت زندانی‌های این بازداشتگاه مخوف خواهد بود. بسیاری از زندانیان گوانتانامو بعد از سال‌ها هنوز محاکمه نشده و جرمشان ثابت نشده است. به تازگی یک دادگاه آمریکا در اولین قدم در این مورد 5 نفر از متهمان این زندان را بی‌گناه شناخت و بازداشت آنها را غیرقانونی دانست.

کد خبر 69537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز