چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

رسانه‌های ایران در اردیبهشت۱۳۴۵ خبر به دنیا آمدن پسر خانواده سلطنتی پهلوی را مخابره کردند. علیرضا پهلوی چهارمین فرزند محمدرضاشاه بود که بعد از شهناز، رضا و فرحناز پهلوی متولد شد. با توجه به قوانین شاهنشاهی، ولیعهد کشور مشخص شده بود.

بهاره خسروی

به گزارش همشهری آنلاین، مدتی از تولد علیرضا نگذشته بود که بار دیگر توجه خانواده و رسانه‌ها به ولیعهد جلب شد و به دنیا آمدن پسر دوم محمدرضا شاه به حاشیه رفت. در سال۵۷ و با انقلاب مردم ایران شاپور علیرضا به همراه خانواده‌اش، ایران را ترک کرد. در خارج از کشور علیرضا پهلوی پس از مرگ پدرش به کلی از حلقه سیاسی خانواده پهلوی کنار گذاشته شد. او در خارج از کشور، تحصیلات خود را ادامه داد و در رشته‌های موسیقی و ایران‌شناسی فارغ‌التحصیل شد. او حالا تحصیل‌کرده‌ترین فرد خانواده پهلوی به‌حساب می‌آمد. به همین دلیل رضا پهلوی از ترس اینکه روزی برادرش جای او را بگیرد، بایکوت خبری او را تشدید کرد.

شاپور علیرضا غیر از این نامهربانی‌ها، مدام با مشکلات دیگری نیز دست‌وپنجه نرم می‌کرد. ازجمله مرگ پدرش، خودکشی خواهرش لیلا، ارتباط برادرش رضا با معشوقه‌اش، غرق‌شدن نامزدش در یک سفر تفریحی و باز شدن پایش به دادگاه. او دوباره  ازدواج کرد و فعالیت‌های عادی و روزانه‌اش را از سر گرفت. اما ناگهان خبری همه را شوکه کرد. جسد علیرضا پهلوی در منزل شخصی‌اش درحالی‌که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، پیدا شد. پیش از پایان تحقیقات پلیس، رضا پهلوی در بیانیه‌ای اینترنتی اعلام کرد که برادرش به‌دلیل مشکلات روحی و روانی خودکشی کرده است. دلیلی که با آنچه طرفداران سلطنت از روحیات شاپور علیرضا سراغ داشتند، قانع‌کننده نبود.

درباره معمای مرگ شاپور علیرضا در مـیان سـلطنت‌طلبـان، فرضیه‌های مختلفی مطرح شد، اما این فرضیه واقعی‌تر به‌نظر می‌رسید. برخلاف ادعای رضا پهلوی در مصاحبه با رسانه‌های فارسی زبان، او صراحتا در مصاحبه با فوکوس آنلاین می‌گوید: با سازمان اطلاعاتی آمریکا، سیا در ارتباط است و می‌خواهد یک روز به تاج و تخت ایران برسد. روحیه قدرت‌طلبی که اجازه می‌داد ممنوعیت‌های جدیدی را برای علیرضا پهلوی، رقیب بی‌ادعای تاج و تخت پادشاهی به‌وجود آورد تا مبادا مزاحمتی برای او داشته باشد. شکست‌های رضا پهلوی به‌عنوان رهبر اپوزیسیون در طرح‌های سیاسی ضدجمهوری اسلامی، برنامه زندگی علیرضا را به کلی تغییر می‌دهد. به رضا پهلوی خبر می‌رسد که در جلسات دوستانه‌ای علیرضا پهلوی گفته است که قصد دارد دوباره به ایران بازگردد. فکرش را بکنید، خبر بازگشت علیرضا پهلوی به ایران... این بازگشت شکست بزرگی برای خاندان پهلوی و سازمان پشتیبانش به‌شمار می‌آید و زحمات چند ساله آنها را به هدر می‌دهد. به همین دلیل، رضا پهلوی و سازمان‌های پشتیبانش تلاش می‌کنند تا برای همیشه به این داستان پایان دهند.

 

کد خبر 740502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha