پس از جنجال‌های فراوان بر سر نحوه عرضه و قیمت‌گذاری خودرو، بالاخره شورای رقابت رأی نهایی خود را در این‌باره صادرکرد. طبق دستورالعمل مبهم شورای رقابت، محصول خودرو به‌طور کامل از بورس کالا خارج شد.

خودرو

بهزاد رنجبر: پس از جنجال‌های فراوان بر سر نحوه عرضه و قیمت‌گذاری خودرو، بالاخره شورای رقابت رأی نهایی خود را در این‌باره صادرکرد. طبق دستورالعمل مبهم شورای رقابت، محصول خودرو به‌طور کامل از بورس کالا خارج شد. از این پس یکی از پایه‌های تعیین قیمت خودرو، براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها، در سازمان حمایت، محاسبه می‌شود.

در پایه دیگر این فرمول پیچیده قرار است قیمت ۳خودروی مشابه خارجی مبنای محاسبه قیمت خودروهای داخلی قرار گیرد. شورای رقابت در نهایت براساس این ۲ پایه، نرخ نهایی فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو را تعیین و اعلام خواهدکرد.

اثر منفی شورای رقابت بر بورس و بازار خودرو

روز یکشنبه انتشار دستورالعمل مغشوش و آشفته شورای رقابت در میانه ساعات معاملات بازار سهام، به تشکیل صف سنگین برای فروش سهام شرکت‌های خودروساز منجر شد. این جو منفی درنهایت موجبات افت شاخص بورس تهران را در مبادلات دیروز فراهم کرد.

در هفته‌های اخیر بارها نامه‌نگاری‌ها و بخشنامه‌های شورای رقابت در حوزه خودرو به ریزش بورس منجر شده بود. این دستورالعمل دیروز اعتراض گسترده سهامداران را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت.

به زعم کارشناسان بازار سرمایه با مصوبه جدید شورای رقابت، بازار سهام بار دیگر وارد یک دوره رکود دنباله دار خواهد شد. قیمت‌گذاری دستوری بیشتر از چند دهه است که بدنه بازار سرمایه را با چالش‌های جدی مواجه کرده و اقتصاد را هم از حالت تعادلی خارج کرده است.

به باور فعالان بازار، حوزه اثرگذاری فرمول پیچیده شورای رقابت برای تعیین نرخ خودروها ممکن است فقط به بورس محدود نشود، بلکه احتمال دارد بازار خودرو هم ظرف روزهای آینده تحت‌تأثیر این موضوع قرار گیرد.

کل بازار خودرو انحصاری تشخیص داده شد

به گزارش همشهری، شورای رقابت طبق دستورالعمل جدید، قیمت‌گذاری خودرو و بازار تمام خودروهای سواری، شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی را انحصاری تشخیص داده و عرضه خودرو در بورس کالا را نیز متوقف کرده است. این در حالی است که عرضه محصولات خودروسازان داخلی در بورس کالا موجب شده بود این شرکت‌ها بعد از سال‌ها از زیان خارج شوند.

طبق استدلال شورای رقابت با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، از این پس قیمت آنها باید طبق دستورالعمل شورای رقابت تعیین شود.

این شورا همچنین در بند پنجم مصوبه‌خود تأکید کرده عرضه کننده‌های خودرو باید محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو بفروشند. ضمنا عرضه‌کننده‌ها از حق پیش‌فروش آن دسته از خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده، برخوردار نیستند. شرکت‌های خودروساز همچنین باید برای شناسایی مصرف‌کننده‌های واقعی و تسهیل دسترسی به بازار طرح‌های فروش و پیش‌فروش را در سامانه خود ارائه کنند.

 هرگونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات باید به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن برای تأیید به کارگروه خودرو ارسال و سپس به شورای رقابت برای تصویب و ابلاغ اعلام شود.

فرمول عجیب قیمت‌گذاری خودرو

شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو همچنین فرمولی عجیب تعیین کرده، فرمولی که دیروز بسیاری از سهامداران در شبکه‌های اجتماعی ایرادهای متنی برآن وارد کردند. با این حال طبق نظر شورای رقابت خودروهای سواری از این پس براساس ترازیابی باحداقل ۳خودرو رقیب مشابه خارجی مقایسه و براساس شاخص رقابت‌پذیری رتبه‌بندی می‌شوند.

شورای رقابت برای تعیین رتبه رقابت‌پذیری خودرو از فرمول پیچیده‌ای استفاده کرده که حتی دارای ایرادهای املایی است و به‌نظر می‌رسد تعیین این فرمول سرگیجه آور حتی به غیراز بورس روی بازار خودرو نیز در روزهای آینده تأثیر بگذارد.

در محاسبه نرخ خودروها از یک قیمت پایه رقابتی براساس قیمت عرضه‌کننده خودرو به علاوه هزینه‌های مصرف‌کننده استفاده می‌شود. در این فرمول همچنین از متوسط ۶ماهه نرخ ارز بازار متشکل استفاده می‌شود.

همچنین مبنای تنظیم قیمت خودرو، براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌هاست که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌رسد و توسط عرضه‌کننده خودرو لازم الاجراست.

واکنش‌ها

انتشاردستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت به‌طوری که به غیراز فعالان بازار سرمایه هم اعضای شورای بورس و هم اعضای شورای رقابت در این‌باره اظهارنظر کردند. در نخستین اظهارنظر سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط‌عمومی مرکز ملی رقابت از این مصوبه دفاع کرد و گفت: دیگر هیچ خودرویی اعم از وارداتی، مونتاژی و داخلی در بورس عرضه نخواهد شد و فروش از طریق سامانه است.  

به موازات این اظهارنظر اعضای شورای بورس نیز ضمن مخالفت با دستورالعمل شورای رقابت تهدید به شکایت در دیوان عدالت اداری کردند. محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای بورس از تهیه طرح استفساریه‌ای ‌در واکنش به تصمیم شورای رقابت برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس خبر ‌داد و گفت: احتمال طرح شکایت از شورای رقابت به دیوان عدالت اداری وجود دارد. حمیدرضا دانش‌کاظمی، عضو دیگر شورای بورس هم گفت: قرار است شورای بورس روز سه‌شنبه ساعت ۱۴ جلسه‌ای داشته باشد و احتمالا این موضوع در این جلسه مطرح خواهد شد.

 البته موضع شورای بورس مانند قبل مشخص و شفاف است، این شورا بر این باور است که نه‌تنها عرضه خودرو در بورس کالا باید ادامه یابد بلکه همه محصولات خودروسازان باید در بورس عرضه شود. مهدی طغیانی، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت هم در این‌باره گفت:از نظر اعضای ناظر مجلس در شورای رقابت؛ مبانی نظری این مصوبه محل ایراد است و ما مخالفت خود را در همان جلسه اعلام کرده‌ایم.

او اضافه کرد: براساس مصوبه اخیر تمام خودروهای بازار اعم از داخلی، وارداتی و حتی مونتاژی انحصاری خوانده شده است؛ این مبنا را درست و قابل‌قبول نمی‌دانیم.

واردات خودرو

شورای رقابت طبق دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو، قواعد خاصی را برای واردات خودروها درنظر گرفته است. طبق نظر شورای رقابت، این شورا خود هر سال با همکاری وزارت صنعت، میزان و نوع خودروهای وارداتی را تعیین خواهد کرد.

شورای رقابت اما توضیحات بیشتری در این‌باره نداده ولی مشخص است که هم میزان و هم نوع خودروهایی که باید هر سال وارد شوند از این پس باید در شورای رقابت تعیین تکلیف شود.

کد خبر 739831
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • مصطفی IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    73 5
    کجای دنیا ماشین را در بورس خرید و فروش می‌کنند.ماشین هم باید مثل اقلام ضروری دیگر به اندازه کافی تولید یا وارد شود که این بازار آشفته سر و سامان بگیرد.مردم چقدر صبر کنند دیگر؟بورس و خودرو سازان فقط به فکر سود خودشون هستند نه به فکر مردم.
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      9 60
      در کجای دنیا چیزی به اسم شورای رقابت وجود دارد که برای تولید کننده قیمت تعیین می‌کند تا تولیدکننده را ورشکست کند ؟ می دانید چندین هزار خانواده از طریق خودروسازان ارتزاق می کنند ؟ اینا ورشکست بشند شورای رقابت برای پرسنل این شرکت ها ایجاد اشتغال خواهد کرد ؟ اره مثل همه دنیا خودرو ساز باید با مردم طرف حساب باشد ؛ قانون عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند . همین مدت کوتاه عرضه در بورس ببینید چقدر قیمت ها را پایین اورد ؟ از امروز افزایش دوباره شروع شد اونم به نفع دلال ها و ...
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      33 2
      شمایی که میگی عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند اگر خودروساز عرضه را کاهش بده قیمت ها میکشه رو یک میلیارد نمیشه که
    • به غلامحسین محمد نژاد IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      48 0
      کجای دنیا به اسم حمایت از تولید ملی یخچال بدرد نخور داخلی رو 70 میلیون میفروشن ؟
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      20 4
      اقلی غلامحسین . از وقتی تو بورس عرضه شد قیمتا رفت بالا چون قیمت بازار آزاد ام دست خودروسازها است مشخصه . کجای دنیا تولید انحصاریه؟ با انحصاری شدن لوازم خانگی و خودرو به قیمت نمونی داره فروخته میشه حتا لوازم خانگی ک تا قبل از این ارزون بود با ممنوعیت واردات نجومی گرون شد . پس لطفا فکککتوووو ببند دلال نامحترم .
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    42 2
    مردم میخواهد قیمت واقعی ونه نجومی خودرو خریداری کند .شورای رقابت اگر بتواند دست دلالهارا کوتاه کند.تولیدوعرضه شرکتهای خودروسازی را کنترل نماید تا خودروسازها تولید وعرضه را کم نکنند بلکه بیشتر کنند .کیفیت را بالا ببرند. خوب است برای مردم فرقی نمیکند از چه طریقی عرضه کنند .در بورس قیمت خودرو ۵برابر از قیمت واقعی گران میفروختند
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      23 0
      با چه اصولی میگید قیمت پایین آمد اینا همش سیاست بازی هست شما کجا هستید
  • محمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    17 11
    ورود شورای رقابت کار رو برای عموم بدتر از قبل کرد . متاسفانه در این چندین سال که شورای رقابت در مقوله خودرو ورود پیدا کرده شاهد رانت بیشتر برای یک عده و متضرر شدن عموم مردم هستیم از طرفی افراد با نفوذ خودرو رو با قیمت نازل از کارخانه تحویل می گیرند و با قیمت های بالا می فروشند واز طرفی مردم مجبورا که با قیمت های بالا بخرن چون عملا شانسی برای برنده شدن ندارن ...
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    44 2
    مگه این فرغونها مشابه خارجی هم دارن
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    50 1
    آیا زیان شرکت های خودرویی که ناشی از غارت دارایی و درآمد این شرکتها توسط عده ای خاص است(در حالت خوشبینانه سوء مدیریت مدیران ... و بیسواد و بی کفایت) را باید با ایجاد انحصار و رانت از جیب ملت جبران کرد؟ ...
  • م ر IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    35 2
    این شورا کلا نفهمیدیم برای چیه ،نفع فروشنده یا خریدار،همیشه چند قدم عقبه از تصمیمات ،
  • امیر IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    21 1
    دوستان درست می‌فرمایند اگر تصمیم گیران ما پیرو قانون بودن قیمت قطعی خوبه نه بورس .اما اینجوری ظلم چند جانبه به مردم میشه .۱.دوباره سهمیه ها شروع میشن و نهادهای خاص برای کادر خود به زور خودرو میگیرن مثل مجلس و ..‌‌۲.خودرو ساز با کاهش تولید و کاهش زیاندهی دوباره بازار رو بدتر خواهد کرد ۳.حباب خودرو مثل بورس دو سال قبل داشت از بین میرفت و کم مونده بود قیمت خودرو با کله بخوره زمین و دست دلال ها باد کنه .یه استارت کوچولوش مونده بود همین شاهینی که ۳۴۴ خریدار نداشت یه نمونش. ...
    • هادی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      13 6
      شورای رقابت باید منحل بشه .در ظاهر به نفع مردمه اما عملا به ضرر مردم و به کام و به نفع دارندگان رانت
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    6 12
    مسخره کردن یک مسیر کارشناسی شده رو نمی رن جلو. دوستان بعد از این همه سال تجربه مسئولیت هنوز دارن آزمون و خطا می کنن
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    12 9
    اگر ماشین هایی که تحویل خریداران بشه تا مدتی (مثلاً یک سال)ممنوع المعامله بشه دیگه دلالی جمع میشه چند روز گذشته به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کردم و تعداد زیادی ماشین دیدم که کاملا نو بود و اومده بودن تعویض پلاک کنن(یعنی فروخته بودن)وقتی قانونه که امکان صلح وجود نداره امکان معامله هم نباید وجود داشته باشه که دست دلال ها کوتاه بشه.
    • محمد حسین IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      3 9
      برای مردم بهترین راه بورس کالا بود، داخل ایران طرح های خوب و کارشناسی شده زود پایان میدن بهشون
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    27 4
    راه حل اساسی برداشتن انحصار وآزاد کردن واردات خودرو برای اشخاص مصرف کننده است و بس!!! ...
  • Hossyn IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    25 2
    وقتی یک نمونه پارس تو سایت ایران خودرو 200 تومن و بازار 500 هست این ما ب تفاوت گنده کجا می‌ره.. اگه خودرو ساز خودش با مردم طرف باشه و مثلا همین خودرو رو 250 بفروشه هم از زیان دهی در میاد هم بازه نصف قیمت الان ب دست مردم میرسه و ب نفع دو طرف هست. ولی ب فع بعضی ها نیس.
    • محمد IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      7 4
      متاسفانه دلالان و کاسبان پشت شوربای رقابت مخفی شدن و این شوربای رقابت فقط کار رو خراب می کنه ای کاش منحل میشد
  • حسن IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    21 2
    بورس به نفع دلال و خودروساز بوده و به ضرر مردم . بهترین کار قیمت گذاری واقعی محصول است مثلا همین پرشیا رو بیان ۳۰۰ میلیون قیمت بدن و به وفور بریزن تو بازار هم تولید کننده راضی هم مصرف کننده مثل تمام دنیا
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    13 0
    فقط‌خدابه‌دادمون‌برسه‌دیگه‌کاری‌ازدست‌خودمون‌برنمیاد
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    15 1
    اگر تو بورس باشه قیمت رو میبرن بالا به ضرر مصرف کننده است اگر شورای رقابتی باشه خودروساز تولید را کاهش میده باز قیمت ها میره بالا باز به ضرر مردمه چه وضعیه
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    7 5
    ای کاش شورای رقابت در اصلاح نیروی انسانی شرکتها ورود کند و گزینش کارکنان انتسابی و انتصابی نباشد و نیروی مازاد اصلاح شود و سازمان بازرسی را موظف کنند در حسابرسی خودروسازان ورود کند زد و بند و خریدهای قطعات را مورد بررسی قرار دهد به بهانه حمایت داخلی رقابت از بین رفت اگر افرادی قطعه ساز که توان قطعات بهتر را دارند بدون شرط و شروط قطعات را تهیه کنند کنترل کیفیت مواد دکور هستند کارگاههای قطعات عموماً رابطه ای هستند خوب است سر زده به انبار قطعات مثلاً دینام بروند و ببینند در بین ۵ دینام ۱ دینام کار میکند و....
  • سید IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    6 1
    اقتصادی فول ومردمی پسندبودن که خودروازبورس خارج گردد
  • اعظم IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    4 0
    پس منتظر ارزان شدن خودرو ایران هستیم انشالله
  • ناشناس IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    9 1
    ... به ذات هرکس ازدلال گرفته تا مردم عادی وهرمسئولی که عمدا باعث افزایش قیمت خودرو میشه. خدا به خاک سیاه بنشوندشون که مردم را به خاک سیاه نشوندن.
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    8 1
    کالای انحصاری قیمتش هم دستوری. واردات آزاد یشه قیمتاتونم آزاد کنید وونویت ببینید کسی ازتون میخره؟ نمیشه اینهمه فساد راه بندازید تو رورس به ییم بازار آزاد بفروشید و واردات ام ممنوع باشه و انحصاری .
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    2 0
    فقط خودمردم است که باعث گرانی میشه اگرمردم عقل داشته باشندنخرن پژوپارس میشه ۵۰تومان وقتی همه میرن میخرن پس هنوزگران نشده مقصراصلی مردم است
  • سعید IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    6 0
    اقایی که بخاطر رشد بورس و چندر غاز سهامت دوس داری ماشین در بورس عرضه بشه یکم جامعتر نگاه کن، فقط فکر امروزت نباش، عرضه ی خودرو در بورس یعنی پذیرش قیمت بازار آزاد توسط مصرف کننده، بازاری که تحت تسلط خودروساز و همزمان وارد کننده ی انحصاری هست
  • محمد صالحی IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    4 1
    تعطیلی خودروسازان رو بارها با اعداد و ارقام اثبات کردن که به نفع اقتصاده و تازه میشه از عدم زیانشون حقوق همه کارمندا و کارگرا رو هم داد. خودرو تولید داخل و دوبل و سوبل بفروشی تازه بازم زیان ده باشی دیگه خیلی نوبره و معلومه داستان پشت پرده داره! بعد واسه اینکه منافع اون دوستان به مشکل نخوره، واردات و میبندیم و به بهانه واهی نبود قطعه تولید و کاهش میدیم و عرضه رو به یک سوم تقاضا می رسونیم و حالا میگیم بورس و حرف مسخره کشف قیمت! اینجوری که سرنگ ۱۰۰ تومنی و میشه به یک میلیون رسوند! واردات آزاد بشه بعد ببینیم بازم این قیمتای مسخره رو میبینیم! خودروسازی که ۴۳ سال حمایت شد و سوبسید گرفت و دوبل فروخت و بازم زیانده بود همون بهتر ببندنش!
  • امید IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 0
    قوانین باید به نفع مردم ومصرف کننده باشد.. انحصار درسرمایه داری ولاویگری سیاسی باعث فساد اقتصادی در جامعه شده و مردم متضرر وجیب سرمایه دار انحصارکر به همراه هوادار سیاسی واقتصادی مالامال از پول مردم پر شود