یک جت جنگنده نظامی آمریکا یک بالن چینی مشکوک به جاسوسی را یک هفته پس ورودش به فضایی هوایی آمریکا روز شنبه در ساحل کارولینای جنوبی سرنگون کرد.

balloon

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز جو بایدن روز چهارشنبه دستور سرنگونی این بالون چینی را که باعث وخامت بیشتر روابط از قبل متشنج میان آمریکا و چین شده است، صادر کرد، اما وزارت دفاع آمریکا توصیه کرده بود این سرنگونی در هنگامی انجام شود که بالون به بالای دریا رسیده باشد تا غیرنظامیان از خرده‌ریزهای ناشی از آن که از ارتفاع هزاران متری بالای خطوط حمل و نقل هوایی به سوی زمین سرازیر می‌شوند، در امان بمانند.

بایدن گفت: ؛«آنها با موففیت آن را سرنگون کردند، می‌خواهم از هوانوردمان که این کار را انجام دادند، تشکر کنم.»

به گفته یک مقام ارشد نظامی آمریکا چندین جنگنده و هواپیمای سوخت‌رسان در این ماموریت شرکت داشتند، اما فقط یکی از آنها- یک جت جنگنده F22 از پایگاه نیروی هوایی در لانگلی در ویرجینیا- در ساعت ۲:۳۹ قبل از ظهر به وقت محلی (۱۹:۳۹ به وقت گرینیچ) با استفاده از یک موشک هوابه‌هوای گرمایاب فوق‌صوتی AIM-9X این بالون را سرنگون کرد.

چین قویا این حمله نظامی به این وسیله هوایی را محکوم کرد که می‌گوید برای پژوهش‌های هواشناسی و سایر مقاصد علمی به کار می‌رفت و «به طور کاملا تصادفی» وارد فضای هوایی آمریکا شده بود- ادعایی که مقامات آمریکایی رد می‌کنند-

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین آشکارا از آمریکا خواسته بود که این موضوع را به شیوه‌ای آرام، حرفه‌ای و خویشتن‌دارانه حل کند. اما آمریکا بر استفاده از زور به شیوه‌ای آشکارا غیرقابل‌توجیه اصرار ورزید.»

مقامات آمریکایی می‌گویند این بالون در فاصله شش مایل دریایی از ساحل آمریکا در اقیانوس اطلس بر فراز آب‌های نسبتا کم‌عمق سرنگون شد که بالقوه به تلاش‌ها برای بازیابی اجزای این وسیله تجسسی چینی در روزهای آینده کمک خواهد کرد.

یک مقام نظامی آمریکا گفت که خرده‌ریزهای این بالون در طول ۱۱ کیلومتر از اقیانوس پراکنده شدند و کشتی‌های نظامی آمریکا در محل حضور دارند.

سرنگون کردن این بالون مدت کوتاهی پس از آن انجام شد که دولت آمریکا دستور توقف پروازها از سه فرودگاه در کارولینای جنوبی به دلایل امنیت ملی صادر کرده بود. پروازها از شنبه بعدازظهر دوباره از سر گرفته شدند.

با وجود پایان یافتن ابعاد نظامی این ماجرا، بایدن احتمالا همچنان با فشار سیاسی شدید از طرف رقبای جمهوریخواه در کنگره روبرو خواهد بود که می‌گویند او با سرعت کافی در این مورد عمل نکرده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا پس از سرنگون بالون گفت، دولت این کشور درباره این اقدام به طور مستقیم با چین در ارتباط بوده است. به گفته این مقام، وزارت خارجه آمریکا نیز متحدان را در سراسر جهان را در این مورد مطلع کرده بود.

پرسش‌ها درباره اینکه چین چه مقداری اطلاعات در حین سفر این بالون در سراسر آمریکا گردآوری کرده است، باقی مانده است. این بالون در ۲۸ ژانویه در آلاسکا وارد فضای هوایی آمریکا شد، بعد در ۳۰ ژانویه وارد فضای هوایی کانادا شد، در ۳۱ ژانویه در شمال آیداهو مجددا به فضای هوایی آمریکا وارد شد. هنگامی که بالون از فراز آمریکا می‌گذشت، به روی آب‌های آزاد بازنگشت و همین موضوع سرنگونی آن را مشکل کرده بود.

مقامات آمریکایی تا روز پنجشنبه رباره حضور این بالون در آمریکا اظهارنظر علنی نکرده بودند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و رقیب بالقوه بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ در ابتدای این هفته گفت این بالون باید سرنگون شود و قصد داشته است تا مواضع خودش را در برابر چین نسبت به بایدن قوی‌تر نشان دهد. روابط آمریکا و چین احتمالا به یک موضوع عمده انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ بدل خواهد شد.

کد خبر 739762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha