این سبزی خوراکی که در این مطلب معرفی کرده‌ایم سرشار از فواید طبی است و می‌تواند به عنوان عاملی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها استفاده شود. ازجمله اینکه می‌تواند کبد چرب را درمان و قندخون را کنترل کند.

سبزیجات - تغذیه

به گزارش همشهری آنلاین، پیاز خوراکی بی‌نظیر با خواص خارق‌العاده است. این ماده غذایی در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت و همیشه پیاز در سفره  پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها دیده می‌شد که در کنار غذا سرو می‌کردند. اما امروزه بسیاری از افراد به دلیل بوی نامطبوع این خوراکی پرخاصیت چندان میلی به مصرف آن ندارند. در این گزارش شما را با خواص شگفت‌انگیز پیاز برای داشتن پوستی شاداب و زندگی سالم آشنا خواهیم کرد.

پیاز جزء مواد خوراکی بسیار مفیدی است که در درمان اکثر بیماری‌ها دستی برآتش دارد! این ماده خوراکی سرشار از فواید طبی است و می‌تواند به عنوان عاملی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها استفاده شود.

سبزی پرطرفداری که کبد چرب را درمان و قندخون را کنترل می‌کند

با خواص بی‌نظیر پیاز آشنا شوید

کلاژن‌ساز قوی

پیاز علاوه بر دارا بودن ویتامین C و آنتی اکسیدان، حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضدالتهابی دارد و موجب تقویت کلاژن‌سازی در پوست می‌شود؛ در نتیجه از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری و آن را سفت می‌کند.

پیاز هم مانند سیر بر فعالیت ۲ نوع آنزیم که وظیفه ایجاد التهاب و تحریک‌پذیری پوست را دارند تأثیر گذاشته و با کاهش یا متوقف کردن فعالیت این دو آنزیم، پوستی زیبا و بدون چین و چروک به ما هدیه می‌دهد.

یکی از خواص پیاز، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. همان‌طور که می‌دانید، آنتی اکسیدان‌ها تأثیر بسزایی در مراقبت از پوست دارند. آنتی اکسیدان‌های موجود در پیاز با رادیکال‌های آزادی که باعث ایجاد چین و چروک می‌شوند مقابله کرده و پوست شما را از چین و چروک محافظت می‌کنند.

لایه‌برداری پوست

عصاره پیاز به دلیل دارا بودن اسیدهای گیاهی می‌تواند روی پوست پیلینگ مناسب انجام دهد. یعنی باعث ریزش و رفع لایه سلول‌های مرده و کراتینه پوست شود. این فعالیت موجب شادابی پوست می‌شود که ثمره این عملکرد داشتن پوستی بدون لک، بدون جوش، تمیز و با طراوت خواهد بود که این امر در بررسی‌ها و تحقیقات به اثبات رسیده است.

لازم به ذکر است که بعد از انجام این عمل و شستن پوست بهتر است به مقدار لازم از کرم گیاهی روی پوست مالیده شود. البته پوست‌های چرب معمولاً نیاز به کرم ندارند.

جنگ پیاز و آکنه

یکی دیگر از ترکیبات پیاز کرومیم(chromium)است. یکی از عوامل مهم در بروز آکنه وجود باکتری است که کرومیم می‌تواند میزان آلودگی‌های باکتریایی را کم کرده و به کمتر شدن آکنه موجود در پوست کمک کند. بنابراین، با اضافه کردن این آنتی باکتریال به رژیم غذایی روزانه خود می‌توانید پوستی شاداب و زیبا داشته باشید.

 درمان کبد چرب

پیاز خام حاوی مقادیر مناسبی از اسید فولیک است که می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های کبدی مانند بیماری کبد چرب پیشگیری کند. زیرا فلاونوئید و کورستین موجود در پیاز از جمع شدن چربی در اطراف کبد جلوگیری می‌کند. پیاز علاوه بر اینکه باعث محافظت از کبد در مقابل چربی‌ها می‌شود به پاکسازی و سم زدایی کبد نیز کمک شایانی می‌کند. پیاز حاوی مقادیر غنی از دی سولفید است که باعث پاکسازی کبد می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌ها رایج کبدی را کاهش می‌دهد.

همچنین اسیدفولیک موجود در این ماده غذایی گران‌بها و جلوگیری آن از ابتلا به کبدچرب موجب  داشتن پوستی زیبا و شفاف خواهد شد.

سبزی پرطرفداری که کبد چرب را درمان و قندخون را کنترل می‌کند

ضدعفونی‌کننده طبیعی برای از بین بردن جوش صورت

 شاید بارها شنیده باشید پیاز ضد میکروب و باکتری است و به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی شناخته می‌شود. به همین جهت می‌توانید برای برطرف کردن جوش‌های روی صورت و آکنه از ماسک‌های تهیه شده با پیاز بهره گیرید.

برای تهیه یک ماسک مناسب جهت رفع جوش‌های صورت ۱ قاشق غذاخوری آب پیاز را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و به آرامی روی پوست صورت ماساژ دهید. اجازه دهید این ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورت بماند سپس آن را با آب ولرم بشویید.

تقویت مو با آب پیاز

موها برای رشد به ماده کلاژن نیاز دارند. پیاز حاوی ترکیبات گوگردی است که باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود و به همین جهت برای رشد و تقویت موها بسیار مناسب است. برای تقویت رشد موها می‌توانید از آب پیاز به صورت ماسک استفاده کنید.

برای تهیه ماسک فقط کافیست آب پیاز تازه را بگیرید و به آرامی روی موها و پوست سر ماساژ دهید. پس از اینکه آب پیاز را به خوبی روی موها ماساژ دادید اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی سر بماند سپس با آب ولرم و شامپو سر را با دقت بشویید.

جلوگیری از پیری پوست

پیاز حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که برای پوست صورت بسیار مفید هستند. پیاز سرشار از ویتامین A ، ویتامین E ، ویتامین C و کورستین است که روند پیری پوست را به تعویق می‌اندازند و باعث سفت شدن و شاداب‌تر شدن پوست صورت می‌شوند.

برای تأثیر بیشتر پیاز بر روی پوست صورت باید به صورت موضعی استفاده شود. برای این منظور می‌توانید از ماسک پیاز و عسل که یک محافظ طبیعی برای پوست صورت است استفاده کنید.

به این منظور ۱ قاشق غذاخوری آب پیاز را بگیرید (اگر پیاز تازه باشد بهتر است) سپس ۱ قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. ماسک پیاز و عسل را به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست صورت و گردن قرار دهید ، سپس با آب سرد بشویید.

از بین بردن سلول‌های سرطانی با کمک پیاز

یکی از خواص پیاز برای بدن، پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی است. در سال‌های اخیر  این بیماری رشد بی‌سابقه‌ای داشته است، مصرف پیاز می‌تواند تا حد زیادی از رشد آن  در بدن جلوگیری کند. زیرا این ماده‌ی غذایی حاوی مقادیر بالایی از کوارستین و آنتوسیانین است. این دو عنصر در متوقف کردن سلول‌های سرطانی تأثیر زیادی دارند. براساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است افرادی که روزانه مقدار کمی از پیاز مصرف می‌کنند، کمتر در معرض بیماری سرطان قرار می‌گیرند. برای این منظور باید پیاز قرمز خام را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. زیرا تأثیر آن از پیاز پخته و پیاز سفید بیشتر است.

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص درمانی پیاز تقویت سیستم ایمنی بدن است. وجود چندین نوع ماده‌ی معدنی مقوی در پیاز باعث رشد و بهبود عملکرد گلبول‌های سفید می‌شود. در کشورهای سرد و در فصل زمستان، از پیاز به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می‌شود. اگر زمانی که یکی از اعضا خانواده به بیماری آنفلونزا یا سرماخوردگی مبتلا شد، با گذاشتن چند تکه پیاز در گوشه‌های اتاق، می‌توانید از انتشار ویروس جلوگیری کنید.

درمان درد گوش با پیاز

یکی دیگر از خواص پیاز تسکین درد گوش است. برای کاهش درد ناشی از عفونت می‌توانید آب پیاز را تهیه کنید و پس از  اینکه آن را جوشاندید، اجازه دهید تا خنک شود. سپس این مایع را با قطره چکان در داخل گوش بچکانید. با این کار درد گوش تسکین می‌یابد.

پیاز سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

یکی دیگر از خواص درمانی پیاز بهبود عملکرد قلب است. پیاز حاوی مقادیر بالایی از سولفور است و بیماری‌های قلبی را درمان می‌کند. همچنین وجود کوارستین موجود در پیاز، به بهبود بیماری قلبی کمک می‌کند. پیاز خاصیت ضدالتهابی نیز دارد. از سوی دیگر این ماده‌ی خوراکی با کاهش کلسترول خون، خطر ابتلا به سکته‌ی قلبی را تا حد زیادی برطرف می‌کند. تحقیقات دانشگاه کمبریج انگلستان نشان داده است، کسانی که پیاز مصرف می‌کنند، فشارخون آن‌ها تنظیم می‌شود. این عامل نقش مهمی در جلوگیری از خطر سکته‌ی قلبی دارد.

با پیاز قند خون را کنترل کنید

یکی دیگر از خواص شگفت‌آور پیاز، کنترل قندخون در بیماران دیابتی است. کوارستین موجود در پیاز تأثیر زیادی در افزایش انسولین بدن دارد. در نتیجه میزان قند اضافه‌ خون دفع می‌شود. البته پزشکان توصیه می‌کنند پیاز باید به همراه متافورمین مصرف شود تا بر روی قند خون تاثیر مثبت بر جای بگذارد.

سبزی پرطرفداری که کبد چرب را درمان و قندخون را کنترل می‌کند

تقویت معده و هضم غذا با پیاز

یکی دیگر از خواص پیاز کمک به بهبود دستگاه گوارش است. انولین موجود در پیاز یک منبع غذایی مهم برای باکتری‌های مفید در روده‌ها محسوب می‌شود. انولین نوعی فیبر است که به تقویت باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. پیاز با تقویت روده به دفع آسان‌تر مواد زائد بدن کمک می‌کند. بنابراین این ماده‌ خوراکی در درمان مشکل یبوست مؤثر است. همچنین پیاز بیماری اسهال را نیز درمان می‌کند. یکی دیگر از خواص درمانی پیاز، کمک به هضم غذا و بهبود عملکرد معده است. البته افرادی که به بیماری نفخ معده مبتلا هستند، باید از مصرف پیاز خام خودداری کنند.

پیشگیری از پوکی استخوان

پیاز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. این ماده میزان سدیم در بدن را کاهش می‌دهد. سدیم نیز یکی از عوامل دفع کلسیم از بدن است که پوکی استخوان را به دنبال دارد. اما پیاز قادر است سدیم را خنثی کند. در نتیجه از دفع کلسیم و بیماری پوکی استخوان پیشگیری می‌شود. افراد میانسالی که روزانه پیاز مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که پیاز نمی‌خورند، استخوان‌های محکم‌تری دارند. همچنین این ماده‌ خوراکی بر روی تراکم استخوان‌های زنان بالای ۵۰ سال تأثیر مثبت دارد.

بهبود بهداشت دهان و دندان

پیاز یک ماده‌ ضدباکتریایی نیز محسوب می‌شود. به طوری که قادر است با جذب میکروب‌ها، از رشد و تکثیر آن‌ها جلوگیری کند. اگرچه مصرف پیاز خام باعث بوی بد دهان می‌شود، اما این کار تأثیر شگفت‌انگیزی بر روی بهداشت و سلامت دهان و دندان دارد. وقتی پیاز خام مصرف می‌کنید، میکروب‌های دهان از بین می‌رود. همچنین این ماده‌ خوراکی تأثیر ضدالتهابی دارد و قادر است زخم‌های دهان را نیز بهبود بخشد.

کد خبر 739393
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 15
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • ناصر IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    18 1
    مطالب بسیارمفید وباعث بالا رفتن معلومات عمومی میشود.بنده به نوبه خود تشکرمیکنم
  • محمد IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    17 5
    سلام این زمانه پیازکیلویی ۴۵هزارتومان ازکجابیاریم بزاریم روی سفره
    • SG ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      11 15
      از سر ملت م زیاده باید کیلویی ۵۰۰هزارتومن بشه
  • AU ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    19 0
    خواص بی‌نظیر پیاز برای قدیم بود نه پیاز ۲۲ هزار و ۸۶۵ تومانی
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    19 2
    درود بر پیاز که دیگر خیلیها توان خرید آن را ندارند احسنته ای پیاز پیاز دور ریختنی را خریدم کیلویی چهلللللللللللللل هزار تومان
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    24 2
    حیف که مدتی است پیاز بسیارگران شده
  • ابوالفضل کی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    27 0
    پیازبه این گرونی کی میتونه بخره
  • رضا IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    25 6
    به‌خاطر همین خاصیت هاش که اینقدر گران شده
  • نیلو IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    23 1
    امیدواریم پیاز با این همه محاسن سراز طلا فروشی درنیاره چون دراین کشور نه خیلی افراد ظرفیت تعریف وتمجید دارند ونه پیاز.. .😔😔😔
  • قلی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    21 3
    آقا زیاد نخورید...پیاز و هندوانه و سیب رکورد دار باقیمانده سموم و کودهای کشاورزی هستن...بویژه پیاز....سم خالص میخوریم...دقت کردین به تعداد سم فروشیهای اطراف محل زندگی ...نخورید...پیاز نخورید
  • غلامعلی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    12 2
    شهر خبر عزیز این خبر را برای جناب ... به صورت سفارشی بفرستید تا شاید حرکتی از خود نشان دهند و بجای اینکه پیاز کیلویی 3500 تومان را به پاکستانی‌ها بفروشند انرا در اختیار مردم هموطن قرادهند دیگه انرا کیلویی 40 هزار تومان نخرند.
  • پیاز به دنبال نان IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    15 1
    و مطلب آخر با پیاز میشه اقتصاد بیمار را خوب کرد!!یعنی به جای گوشت و میوه نان پیاز بخوریم!!!!؟
  • سعید دلفانی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    17 0
    مسولان محترم وقتش رسیده که وام خرید پیاز پرداخت کنن.راه حل خرید پیاز.
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    11 0
    فعلا که تو کشور گل و بلبل ایران اسلامی پیاز شده هم قیمت دلار! دیگه مردم نمیتونن هیچ چیز ارزونی بخرن ... کنن مسئولین باید برن ... با این کشور اداره کردن شون
  • فولادوند IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    5 3
    پیاز بای بای رفتی تو لیست یارانه
  • محمد IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    10 0
    بهترین نعمت خدا.... الحمدالله
  • اصغرازمشهد IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    3 4
    مطالب بسیارزیبایی بود استفاده خوبی شد سپاس
  • Ali IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    9 2
    تبلیغ نکنید که قیمتشون ببرید بالا تبلیغ کنید که ارزون شده مردم بیان بخرند نکنه پیاز هم به دلار ربطی داره پیاز که خودمون میکاریم خوب صادر نکنید تا قیمتش نره بالا مردم واجب هستند تا کشور های بیگانه
  • یوسف فرخ IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    11 1
    مطلب بسیار مفیدی بود ،با تشکر
  • مرتضی IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    5 0
    مطالب خوبی بوداز زحمات شما سپاسگزارم
  • مصطفی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    4 3
    سلام وقت بخیر شاید با خوردن پیاز دهانتون بو بگیره معمولاً صبح که از خواب بیدار میشید بوی بد دهان و معده کاملاً طبیعیه اما اگه شب پیاز استفاده کنید اصلاً بوی بد دهان و معده رو در سر صبح که از خواب بیدار میشید ندارید
  • احمدی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    4 0
    از مطالب مفید شما متشکریم
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    2 0
    پیاز کیلو ۳۵ هزار