عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر خصوص طرح مولدسازی اموال دولتی گفت: گر قرار باشد فروش اموال دولتی صرف هزینه های جاری و جبران کسری های بودجه شود، کار از اساس غلط است. تنها در صورتی که این اموال را بفروشند و تبدیل به زیرساخت های اساسی کنند،‌ توجیه دارد.

سازمان برنامه و بودجه

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: طرح مناقشه برانگیز فروش اموال دولتی موسوم به «مولدسازی» در بودجه سال آینده و مصونیت قضایی هیات ۷ نفره مولدسازی بدون ورود مجلسی ها و قوه قضاییه و شورای نگهبانان موجب تا این روزها مخالفان و موافقان مجلس اظهارنظرهای متفاوتی را داشته باشند.

علیرضا پاک فطرت به عنوان یکی از نمایندگان مخالف در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص مولدسازی اموال دولتی گفت:  اگر قرار باشد فروش اموال دولتی صرف هزینه های جاری و جبران کسری های بودجه شود، کار از اساس غلط است. تنها در صورتی که این اموال را بفروشند و تبدیل به زیرساخت های اساسی مانند توسعه حمل و نقل ریلی، هوایی، بیمارستان و مدارس مدرن کنند، توجیه دارد. 

گفته می شود یکی از اهداف فروش اموال دولتی، اتمام پروژه های نیمه کاره است. نماینده مردم شیراز در این خصوص گفت: با این حرف ها خودمان را فریب ندهیم، دولت ما حجیم شده و سیستم اداری ما ناکارآمد است. دولت بیش از دو برابر نیازش کارمند در سیستم اداری دارد لذا سیستم اداری به یک جراحی اساسی دارد و باید انقلابی در آن اتفاق بیوفتد. دولت هنوز نمی داند چند کارمند دارد. 

درآمد مولدسازی نباید صرف هزینه های جاری در بودجه شود | باید به سمت صرفه جویی برویم

عضو کمیسیون عمران مجلس فروش اموال دولتی را مغایر با مولدسازی دانست و گفت: برای جبران هزینه های جاری باید به سمت صرفه جویی برویم نه فروش اموال. وقتی ۶ برابر سوخت مصرف می کنیم و استهلاک ساختمان هایمان بالاست باید هم وضعیت مان بحرانی شود و کم بیاوریم اما اگر فقط ۲۰ درصد صرفه جویی کنیم کسری بودجه برطرف خواهد شد. عده ای می گویند فروش اموال مازاد اما من می گویم اموال مورد نیاز. من به شما بگویم که کسری بودجه ما آنقدر بالاست که فروش اموال دولتی هم نمی تواند مشکلی را حل کند و نهایتا برای یک سال جواب بدهد اما سال های بعد چه؟ مگر دولت چقدر اموال دارد؟ از طرفی اموالی که می خواهند بفروشند هیچ کدام شان اموال مازاد نیست، خصوصا اموالی که در مرکز شهرها و کلانشهرهاست. تمام فضاها حتی اگر دانشگاه ها و مدارس قدیمی باشند، مورد نیاز است. حتی اگر زمین باشد می توان آن را صاف و تبدیل به زمین چمن مصنوعی یا زمین فوتبال کرد. 

وی افزود: سرمایه گذاران زیادی هستند که نقدینگی دارند و می خواهند سرمایه گذاری کنند. به عنوان مثال ۵ هزار زمین دولتی که دولت می گوید نیاز ندارم را فراخوان بزند و به سرمایه گذار بدهد و مجتمع ورزشی ۶ طبقه تحویل بگیرد و اجازه دهد سرمایه گذار تا ۱۵ سال از آن بهره برداری کند و در نهایت بدون انتقال سند به دولت برگرداند. به این کار می گویند مولدسازی، دلسوزی برای نسل آینده. اما اینکه اموال دولتی را بفروشند و پول آن را صرف هزینه های جاری در بودجه کنند به معنای مولدسازی نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: فروش زمین های خالی و متروکه دولتی به ویژه آنهایی که در مرکز شهر است، اشتباه است چرا که این فضاهای خالی در بحران ها می تواند به کمک بیاید. اگر این فضاها را به عنوان فضاهای شهری تعریف کنیم بهتر است تا اینکه این ها را بفروشیم تا تبدیل به برج و فضاهای تجاری شوند. چرا که تهران آنقدری ظرفیت ندارد که بخواهیم بارگذاری بیش از حد در آن انجام دهیم. البته معتقدم مجلس نباید در کارهای زیری مانند فروش اموال دولتی ورود پیدا کند. فروش اموال همیشه بوده و چیزی جدیدی نیست و خیلی از دستگاه های دولتی این کار را انجام می داده اند و همان اصل ۴۴ قانون اساسی است.

کد خبر 739123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha