همشهری آنلاین: نشست تصحیح قیمت در شرایط بحرانی با حضور مدیر عامل شرکت بورس، مدیران سازمان بورس،مدیران نهادهای سرمایه‌گذاری و تعدادی از فعالان بازار سرمایه در محل اتاق بازر گانی تهران برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران (سهامی عام) حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس در این نشست که به همت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری برگزار شد، دامنه نوسان، حجم مبنا و دستور العمل گره معاملاتی را از موضوعات مهم بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: این ۳ موضوع  ذهن بازار را مشغول و علامت سوالی را به وجود آورده و اگر به جمع‌بندی برسیم که نیاز به اصلاح دارد، با همفکری این کار را می‌کنیم.

وی معاملات روان و تعادل در عرضه و تقاضا را هدف مدیران ذکر کرد و افزود: بورس‌ها به دنبال مکانیزمی نظام‌مند و تثبیت شده‌اند و از ساز و کارهایی استفاده می کنند که تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد شود و این محدودیت‌ها در بازارهای نوظهور و پیشرفته بیشتر به چشم می‌خورد.

وی به اعمال محدودیت بورس‌های دیگر اشاره کرد و گفت: محدودیت دامنه نوسان در بورس‌های دیگر نقاط جهان مانند توکیو، تایوان و هند هم اعمال می‌شود، در برخی سهام شناور و قوانین سخت دیگر اجرا می‌شود.

مدیر عامل شرکت بورس ادامه داد: برخی بورس‌ها مانند دبی و شانگهای، اگر کارگزاری عرضه و تقاضا را بالاتر یا پایین‌تر از دامنه نوسان وارد کند، سامانه معاملاتی نمی‌پذیرد.[مفاهیم: کارگزار بورس]

قالیباف اصل گفت: دامنه نوسان بر اساس مطالعات و سیاست‌هایی خاص اتفاق می‌افتد و تغییر باید بر اساس یک مطالعه تطبیقی باشد.

وی به باز شدن دامنه نوسان اشاره کرد و اظهار داشت: وجود بازار ساز، بالا رفتن سطح تحلیل و شفافیت اطلاعات می تواند به گسترده تر شدن دامنه نوسان کمک کند. بنابراین در بورس هایی که سطح تحلیل پایین و بازار ساز ندارند، برای کنترل بازار دامنه نوسان وجود دارد.

مدیر عامل شرکت بورس تغییر زیاد قواعد معاملاتی را مناسب ارزیابی نکرد و ادامه داد: محدودیت هایی داریم که خارج از کنترل و اختیار ماست و با تغییرات پیوسته قواعد به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

وی دستورالعمل جدید بازارگردانی را مورد توجه قر ار داد و خاطر نشان کرد: در دستور العمل جدید بازار گردانی دامنه نوسان برداشته می شود و بنابر درخواست بازار گردان حجم مبنا هم حذف می‌شود. اگر این فرایند بتواند به حل مسایل بورس کمک کند، آن را ادامه می‌د‌هیم.

قالیباف اصل از سهامداران عمده تشکر کرد و گفت: این روزها اگر تعادلی در بازار سرمایه است، ناشی از کمک نهادهای سرمایه‌گذاری در جمع کردن صف‌های فروش است.

وی به دستور العمل گره معاملاتی اشاره کرد و افزود: بررسی‌های شرکت بورس نشان می‌دهد در ۳ ماه اخیر که اوج صف‌های فروش بود، قیمت بعضی از سهام شرکت‌ها نزدیک به ۷۰ درصد افت داشته و نتیجه دستور‌العمل گره معاملاتی نقدشوندگی، تعادل و روانی معاملات بوده است.

مدیر عامل شرکت بورس در پایان به طرح جامع شرکت بورس اشاره کرد و گفت: طرح جامعی در شرکت بورس در مورد دامنه نوسان، شفافیت، قیمت‌های آغازین و پایانی و ریز ساختارهای بازار سرمایه "MICRO-STURCTURE" در حال تهیه است که پس از آماده شدن به نظر سنجی گذاشته خواهد شد.

کد خبر 73902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز