یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

گروه بورس: تصویب بسته سیاستی نظارتی بورس، طراحی اوراق مالی اسلامی و نحوه بازگشایی نماد شرکت مخابرات مهم‌ترین عناوین خبری هستند که در حاشیه همایش خبرساز بازار سرمایه اسلامی مطرح شد.

به گزارش همشهری، روز گذشته نخستین دوره آموزشی بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی با حاشیه‌های خبر‌سازی‌ آغاز به کار کرد. در حاشیه این همایش حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از تصویب بسته سیاستی نظارتی بورس خبر داد و علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز درباره بازگشایی نماد مخابرات ایران و طراحی اوراق جدید مالی اسلامی صحبت کرد.


آن طور که مدیرعامل بورس اوراق بهادار خبر داده بسته سیاستی نظارتی بورس که مدت‌هاست ذهن مسئولان بازار سرمایه را به‌خود مشغول کرده به تصویب رسیده و بحث خروج کامل سیمان از سبد حمایتی دولت نیز در همین راستا انجام شده است.

این بسته که در نشست‌های مشترک مسئولان بورس و اعضای هیات دولت و رئیس‌جمهوری نهایی شده مسائل مختلفی را در بورس در نظر می‌گیرد و به گفته رئیس سازمان بورس این بسته با توجه به ابلاغیه رئیس‌جمهوری به وزارت اقتصاد برای مقابله با بحران‌های مالی جهان تدوین شده است.

صالح آبادی پیش از این درباره این بسته گفته بود: در این بسته راهکار‌ها و پیشنهاد‌هایی برای حمایت بیشتر از صنایع و شرکت‌های بورس ارائه شده است. قرار بود این بسته پس از ارائه به دولت و وزارت اقتصاد مورد تصویب قرار بگیرد. در همین رابطه روز گذشته حسن قالیباف در حاشیه دوره آموزشی بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی از به تصویب رسیدن این بسته خبر داد.

مدیرعامل شرکت بورس در این زمینه گفت: وزیر اقتصاد تصویب بسته سیاستی حمایت از بازار سرمایه را اعلام کرد.  او ادامه داد: بخشی از این بسته اجرا شده به‌طوری که حذف عوارض صادرات سیمان در راستای این بسته و حمایت از بازار سرمایه بود.

قالیباف درخصوص زمان اجرای کامل این بسته نیز اظهار داشت: زمان و چگونگی اجرای بسته سیاستی حمایت از بازار سرمایه به تصمیم دولت بستگی دارد.

دلایل توقف نماد

در ادامه این همایش رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره دلایل توقف نماد شرکت مخابرات گفت: براساس قانون بودجه 40 درصد سود شرکت مخابرات به دولت تعلق دارد و به همین دلیل باید به نسبت دیگر سهامداران، از سود سالانه منتفع شود.

صالح آبادی، مطرح نشدن برداشت سود توسط دولت و واگذاری سهام شرکت مخابرات به بخش خصوصی را برای رفع توقف نماد این شرکت در بورس ضروری دانست.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره توقف نماد شرکت مخابرات، ادامه داد: این موضوع باید تفسیر شود تا با دریافت مصوبه مجمع سالانه مخابرات نماد آن بازگشایی شود اما هنوز مصوبه‌ای در این رابطه دریافت نشده است.

او تصریح کرد: در قانون بودجه نباید بحث برداشت سود از شرکت مخابرات توسط دولت مطرح شود که این موضوع به معاونت راهبردی و نظارت ریاست‌جمهوری اعلام شده است.

او ادامه داد: از سوی دیگر سهام شرکت مخابرات باید به بخش خصوصی واگذار شود تا از شمول دولتی بودن خارج شود.

عضو شورای بورس با بیان اینکه مشکلاتی در اطلاع رسانی شرکت‌های بزرگی مانند مخابرات وجود دارد، بیان کرد: با توجه به برخورداری شرکت مخابرات از 31 شرکت تابعه، از این شرکت نمی‌توان انتظار داشت که یک شبه اطلاع رسانی آن متحول شود.

او با بیان آنکه، شرکت‌های بورسی باید اطلاعات شفاف ارائه دهند، خاطرنشان ساخت: سازمان و شرکت بورس و اوراق بهادار در این زمینه نهایت سعی خود را انجام داده و می‌دهند.

صالح‌آبادی تصریح کرد: موضوع اطلاع‌رسانی و بازگشایی نماد مخابرات فقط مربوط به سازمان و شرکت بورس نیست و در این خصوص باید دیگر سازمان‌ها مانند سازمان حسابرسی به بازگشایی نماد مخابرات کمک کنند.

ابزارهای جدید اسلامی

سخنگوی سازمان بورس از فعال شدن ابزارهای جدید اسلامی خبر داد و گفت: به این منظور کمیته‌ای برای توسعه این ابزارها در بازار سرمایه کشور تشکیل شده است.

او با تاکید بر اینکه تمام ابزارها و فعالیت‌ها در ایران باید براساس شریعت اسلامی باشد تصریح کرد: در حال حاضر کمیته‌های فقهی در سازمان‌های بورس سایر کشورها نیز وجود دارد ولی در این کشورها چون علاوه بر ابزارهای اسلامی،  ابزارهای غیراسلامی نیز مورد معامله قرار می‌گیرد لذا کمیته‌های فقهی آنها به مردم، اسلامی یا غیراسلامی بودن ابزارها را اعلام می‌کنند و مردم نیز در انتخاب این ابزارها آزاد هستند.

به گفته وی در ایران به لحاظ اینکه فعالیت تمام شرکت‌ها حلال و شرعی است، لذا تمام فعالیت‌ها اسلامی محسوب می‌شود و با وجود این بورس ما نیازمند توسعه ابزارهای جدید است که کمیته فقهی در این زمینه فعال است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه ابزار قراردادهای آتی در بورس کالای ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد عنوان کرد: براساس طراحی‌هایی است که در کمیته فقهی سازمان بورس صورت گرفته است. وی از طراحی و تالیف سایر ابزارها در کمیته فقهی مانند اوراق بهادار رهنی به شکل اسلامی در قالب اوراق مشارکت و همچنین اوراق صکوک خبر داد.

کد خبر 73297

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز