گروه بورس: مدیر تالار منطقه‌ای کیش از تدوین برنامه‌ها برای بین‌المللی کردن تالار معاملات بورس کیش یا راه‌اندازی تابلوی معاملات ارزی در این جزیره خبر داد.

به گزارش خبرنگار همشهری، رؤیای بین‌المللی شدن بورس ایران سال‌هاست که ذهن مسئولان و فعالان بازار سهام را به ‌خود مشغول کرده است، اما آنچه بیشتر از هرچیز مانع اساسی بر سر راه بین‌المللی شدن بورس تهران است قوانین و مقررات نحوه سرمایه‌گذاری خارجی است.

این قوانین که سال‌هاست عمرش به سر آمده انجام سرمایه‌گذاری را برای خارجی‌ها محدود می‌کند و همین موضوع باعث شده تا طراحی هر مدلی برای بین‌المللی شدن بورس تهران، توجیه اقتصادی خود را از دست بدهد؛

هرچند مسئولان سازمان بورس بیش از 2 سال است به‌دنبال تصحیح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی هستند، اما با وجود گذشت روز‌ها و ماه‌ها این آیین‌نامه هنوز به تصویب شورای بورس نرسیده و مشخص نیست تکلیف این آیین‌نامه چه زمانی روشن خواهد شد.

این در حالی است که در قانون اصل44 روش‌های سرمایه‌گذاری خارجی با معیار‌های جدید تدوین شده و حتی به خارجی‌ها این اجازه داده شده که با شروط مختلف تا 100درصد سهام یک شرکت ایرانی را خریداری کنند؛

اما این قانون تاکنون به مراحل اجرا نرسیده و در مواردی که متقاضیان خارجی قصد خرید سهام شرکت‌های ایرانی را داشتند با مقاومت دولت نیز روبه‌رو شدند.

بنابراین برنامه راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش که ابتدا قرار بود با یک ساختار کاملا واقعی و با حضور شرکت‌های خارجی به سرانجام برسد به‌دلیل موانع قانونی ابتدا به طرح ایجاد تابلوی معاملات ارزی تغییر نام داد و سپس در حد وعده باقی ماند.

در شرایط حاضر با وجود پابرجا بودن مشکلات گذشته وعده‌های متفاوتی در مورد راه‌اندازی بورس بین‌المللی در جزیره کیش داده می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد تا روشن نشدن تکلیف آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی این طرح‌ها همچنان در حد حرف و ایده باقی بماند.

اما حسین الله‌داد، مدیر تالار معاملات کیش در تازه‌ترین اظهار نظر مدیران بازار سرمایه اعلام کرد: قرار است برنامه بین‌المللی شدن بورس کیش با 2‌روش اجرا شود درصورتی‌که طرح بین‌المللی شدن بورس به سر انجام نرسد طرح ایجاد تابلوی معاملات ارزی در این بورس به اجرا در خواهد آمد.

مدیر تالار معاملات بورس کیش افزود: برای بین‌المللی کردن بورس کیش 2روش در حال پیگیری است؛ روش اول تاسیس یک بورس بین‌المللی و رویه دیگر ایجاد تابلوی ارزی معاملات سهام در قالب همین شرکت بورس کنونی است که انتخاب یکی از این دو روش در حال بررسی است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح با مشارکت شرکای اروپایی انجام خواهد شد یا خیر گفت: برنامه مشارکت با اروپایی‌ها در دست بررسی است و قرار است پس از پایان بررسی‌ها در قالب طرحی به هیات وزیران پیشنهاد شود.

الله‌داد درباره تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید و فروش سهام در بورس کیش، بیان داشت: مذاکراتی با سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهایی چون کنیا، ژاپن، کویت و امارات صورت گرفته، اما شرایط سرمایه‌گذاری به‌نحوی نبوده که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. او حجم معاملات تالار کیش در 8 ماهه ابتدای سال‌جاری را 4میلیارد دلار (4 هزار میلیارد تومان) اعلام و اظهار کرد: با این حجم معاملات، تالار بورس کیش بعد از تالار بورس تهران در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کیش یکی از دلایل انجام این حجم معاملات را معافیت مالیاتی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: سود شرکت‌های کارگزاری نیز از 25درصد معافیت مالیاتی برخوردار است. 

او یادآور شد: مدت زمان معافیت مالیاتی سود شرکت‌های کارگزاری از 15سال به 30سال افزایش یافته است و این معافیت‌ها می‌تواند برای سرمایه‌گذاران در بورس مزیت محسوب شود.

الله‌داد همچنین یکی دیگر از مزیت‌های معاملات در تالار بورس کیش را برخورداری از معافیت نیم‌درصدی نقل و انتقال سهام عنوان و اعلام کرد: سهامداران می‌توانند از این میزان معافیت طبق ماده13قانون چگونگی اداره مناطق تجاری و صنعتی استفاده کنند.

کد خبر 73863

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز