چت‌ جی‌بی‌تی (ChatGBT) جدیدترین چت‌بات بر اساس مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی-3 GPT یا3 Generative Pre-trained Transformer که شرکت OpenAI آن را ساخته است، به خاطر پاسخ‌های دقیق و روشنی که به پرسش‌ها در حوزه‌های گوناگون دانش می‌دهد، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

ChatGBT

به گزارش همشهری آنلاین GPT-3 یک مدل زبانی خودهمبسته است که از «یادگیری ژرف» ماشینی برای تولید متون شبیه متون انسانی استفاده می‌کند. این گونه هوش مصنوعی زایا (generative)هنگامی که یک متن ابتدایی به به عنوان پرامپت یا برانگیزاننده به آن داده می‌شود، می‌تواند متنی را تولید کند که این پرامپت را دنبال کند.

از هنگام عرضه چت‌جی‌پی‌تی گزارش‌های خبری گوناگونی از استفاده از آن در دنیای پزشکی منتشر شده و چشم‌اندازی از استفاده از ماشین‌های دارای هوش مصنوعی برای انجام بسیاری از تشخیص‌ها و تصمیم‌گیری‌های بالینی ترسیم شده است.

گروهی از پژوهشگران در جریان تجربه پژوهشی نشان دادند که چت‌جی‌بی‌تی می‌تواند نمره قبولی را در هر سه مرحله «امتحان تایید مجوز پزشکی در آمریکا» (USMLE) بگیرد.

پژوهشگرانی که از چت‌جی‌پی‌تی در امتحان USMLE استفاده کرده بودند، در مقاله‌شان در سایت medRxiv (سایتی که مقالات پژوهشی پیش از داوری همتا و انتشار در ژورنال‌های پزشکی در آن قرار داده می‌شود) گزارش کردند که این چت‌بات بدون اینکه از قبل آموزش یا تقویت خاصی در حوزه پزشکی گرفته باشد، در این امتحان قبول شده است.

این مقاله را عمدتا پژوهشگرانی از شرکت انسیبل هلث (Ansible Health) نوشته‌اند که درباره هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی تحقیق می‌کنند.

این پژوهشگران پیش از انجام این تجربه اطمینان حاصل کرده بودند که هیچکدام از پاسخ‌ها، توضیحات و محتواهای مربوط روی گوگل ایندکس نشده‌ باشند.

البته پژوهشگران در این تجربه پاسخ‌های «مبهم» را حذف کرده بودند، چرا که چت‌جی‌پی‌تی طوری برنامه‌ریزی شده است که توصیه پزشکی ندهد. این پاسخ‌های مبهم آنقدر کلی بودند که تصمیم گرفتن درباره درست یا نادرست بودن آنها مشکل بود.

به گفته این پژوهشگران، این چت‌بات «درستی در حد متوسط» و «هماهنگی درونی در حد بالایی» را در پاسخ به پرسش‌های این امتحان نشان داد. البته کمترین پاسخ‌های درست این بات هوش مصنوعی مربوط به مرحله اول امتحان USMLE (مربوط به علوم پایه پزشکی) بود که دانشجویان هم آن را سخت‌ترین مرحله به حساب می‌آورند.

چت‌جی‌بی‌تی هنوز در مراحل ابتدایی است و فعلا به کار تقویت کار پزشکی می‌آید تا جایگزینی آن. برای مثال شرکت انسیبل از چت‌جی‌بی‌تی برای توضیح برخی از مفاهم معین پزشکی به بیماران پس از بازبینی بوسیله متخصصان انسانی استفاده می‌کند. این گونه هوش مصنوعی ممکن است در طول زمان با پخته‌تر شدن مدل‌های زبانی بتواند بخش‌هایی از کارهای یک پزشک عمومی مانند چک‌آپ‌های پزشکی را انجام دهد. چت‌جی‌بی‌تی ممکن است در آینده به کار کمک به آموزش دانشجویان پزشکی هم بیاید.

این فناوری ممکن است در آینده فقط به به صورت متنی نباشد و از ورودی داده‌هایی مانند لحن صحبت، زبان بدن و حالات صورت هم استفاده کند.

یک مزیت این فناوری هوش مصنوعی این است که می‌تواند بلافاصله همه سوابق پزشکی بیمار را وارد خود کند. در حالی که پزشکان ممکن است زمان محدودی برای مرور کردن سوابق درازمدت یک بیمار در اختیار داشته باشند.

در مقابل یک نقطه ضعف مدل‌های هوش‌های مصنوعی مانند چت‌جی‌بی‌تی این است که گاهی اظهارات کاملا مطمئنی می‌کنند که بعد معلوم شود نادرست است، چنینن رویکردی می‌تواند در کاربردهای پزشکی خطرناک باشد.

یک خطر بالقوه دیگر آسیب‌پذیری هوش مصنوعی به انتشار اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده (misinformation) و خطرات سایبری است و این هم مانع دیگری بر سر راه به کار رفتن دکترهای ماشینی مستقل است.

کد خبر 738893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha