شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه سیاسی: در حالی که بنابر ادعای دیپلمات‌های اتحادیه اروپا قرار است فردا موضوع خارج کردن نام گروهک تروریستی منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه در دستور کار نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل قرار گیرد، خبرها حکایت از مخالفت فرانسه با این موضع‌گیری دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در سخنانی که فارس از آن خبر داد، تأکید کرد که پاریس در اعتراض به رأی دادگاه اروپایی مبنی بر لزوم خروج نام منافقین از لیست سیاه اروپا، درخواست تجدیدنظر خود را به این دادگاه ارسال کرده است.

فردریک دزانیو با بیان اینکه این درخواست 3 روز قبل ارائه شده است، افزود: فرانسه معتقد است قرار داشتن نام گروهک تروریستی منافقین در فهرست گروه‌های حامی تروریسم اتحادیه اروپا مطابق قوانین است.

سکوت آلمان

با وجود مخالفت فرانسه، مقام‌های آلمانی از اعلام موضع در قبال بحث خروج نام گروهک منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا خودداری کردند.

آندریاس پشگه، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه موضع دولت آلمان در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در مورد منافقین چیست؟ فقط به گفتن این جمله که این نشست محرمانه است، اکتفا کرد.

گابریلا هرمانی، معاون سخنگوی وزارت کشور آلمان نیز در این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا درصورت خروج نام این گروهک تروریستی از لیست سیاه اروپا، سرویس اطلاعات داخلی آلمان همچنان این گروه را زیر نظر خواهد داشت یا خیر؟ گفت: در این مقطع زمانی نمی‌توانم اظهار‌نظر کنم.

اتحادیه اروپا از سال 2002 نام گروهک منافقین را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده است، اما روز جمعه آسوشیتدپرس اعلام کرد که نمایندگان 27 کشور اروپایی در مقر این اتحادیه با خروج نام منافقین از این فهرست موافقت کرده‌اند.

سال گذشته میلادی، انگلیس نام منافقین را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرد و این در حالی است که آمریکا همچنان نام سازمان تروریستی مذکور را در فهرست خود نگه داشته است.

مقا‌م‌های عراقی نیز همچنان بر لزوم اخراج اعضای منافقین از خاک کشورشان تأکید می‌کنند، از جمله اینکه علی الادیب، از سران حزب‌الدعوه عراق در گفت‌وگو با رادیو سواء، منافقین را عناصری نامطلوب خوانده و گفته که حضور عناصر منافقین در عراق غیرقابل پذیرش است.

اشاره الادیب به لزوم اخراج منافقین پس از تأکید‌های فراوان موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق بر این موضوع در جریان سفر اخیرش به تهران صورت می‌گیرد.

اگر اروپا دلسوز است...

سفیر ایران در عراق با اشاره به حمایت‌های اتحادیه اروپا از گروهک تروریستی منافقین گفت: اگر اتحادیه اروپا به‌عنوان مدعی حقوق‌بشر، دلسوز منافقین است و می‌خواهد نام آنها را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کند، می‌تواند اعضای این گروهک را به کشورهای عضو این نهاد ببرد.

حسن کاظمی قمی، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: هر اقدامی که اتحادیه اروپا در قبال این گروهک تروریستی انجام دهد، هیچ تغییری در ماهیت تروریستی آن ایجاد نخواهد کرد.

کد خبر 73792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز