شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

پنجشنبه گذشته، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در کانال تلگرامی خود، یک نظرسنجی منتشر کرد.

آذری جهرمی

به گزارش همشهری آنلاین، در توضیح این نظرسنجی آمده که «برخی معتقدند با ایجاد محدودیت‌ها بر اینترنت، پیام‌رسان‌های داخلی با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شده‌اند. برای ارزیابی این دیدگاه، پاسخ به این سؤال می‌تواند مؤثر باشد. وضعیت شما به‌عنوان یک کاربر، چگونه است؟»
این نظرسنجی در زمان نگارش این گزارش نزدیک به ۷۰ هزار بازدید خورده، اما تنها نیمی از بازدیدکنندگان یعنی ۳۵هزار نفر را جلب کرده است. آذری جهرمی برای نظرسنجی خود ۵ گزینه در نظر گرفته است. «خودم نصب کرده‌ام و استفاده می‌کنم. پیام‌رسان‌های خارجی را کنار گذاشته‌ام.» ۸ درصد، « خودم نصب کرده‌ام و استفاده می‌کنم اما پیام رسان‌های خارجی را همچنان استفاده می‌کنم.» ۴۲ درصد، «خودم نصب نکردم اما برخی از اطرافیانم نصب کرده و استفاده می‌کنند.» ۱۲ درصد، «نه خودم نصب کردم و نه از اطرافیانم کسی استفاده می‌کند.» ۳۳ درصد و « با دیدن نتایج معتقدم این سؤال را از ChatGPT بپرسید.» هم ۵درصد از کل آرا را به‌خود اختصاص داده‌اند.
در حالی‌که گزینه اول تنها ۸درصد کل آرا را به‌دست آورده، اما آذری جهرمی ۶ ساعت پس از انتشار نظرسنجی می‌نویسد: «کاش واقعیت جامعه و ذهن مردم هم، با دستکاری بات‌های سایبری، قابل تغییر بود. دوستان عزیز سایبری که زحمت کشیدید و به گزینه یک با گسیل بات‌های پرشمارتان رأی دادید، خرده عقلی لازم بود تا بدانید کسی که پیام رسان خارجی را ترک کرده و به پیام رسان داخلی کوچ کرده است، امکان رأی دادن در تلگرام را ندارد. حیف پول‌هایی که خرج فعالیت‌های شما می‌شود.»

در واقع زمانی که مسیر نظرسنجی بر وفق مراد پیش‌ نمی‌رود، مسئله ‌پای بات‌های سایبری گذاشته می‌شود. علاوه بر این، نظرسنجی عملا در بستری برگزار شده که در دوران وزیر سابق فیلتر شده و عملا برای کاربران پیام‌رسان‌های داخلی امکان شرکت در آن وجود ندارد.

درصورتی که این نظرسنجی با پرونده «پیام‌رسان‌های بومی» روزنامه همشهری که یک روز پیش از آن منتشر شد، ارتباطی داشته باشد، توضیح این موضوع ضروری است که در هیچ بخشی از این پرونده ۴ صفحه‌ای، اشاره‌ای به حذف پیام‌رسان‌های خارجی از سوی کاربران نشده است.

کد خبر 737896
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    2 12
    پنج دستاورد ایشان در طول وزارت چی بوده؟ کدام برنامه را به سرانجام رسوندن؟ ایشون هم مثل آقای عباس آخوندی افتخار می‌کنند که کاری نکردند؟ حمایت ایشان به عنوان وزیر از پیام رسان داخلی چی بوده غیر از هیچ
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    5 9
    خرده عقلی لازم بود تا بفهمید در زمانی که آمریکا پیام رسان چینی را خلاف امنیت ملی آمریکا معرفی کرده استدلال شما در مورد ارسال اطلاعات شخصی و کاری و خانوادگی ایرانیان در پیامرسان های جاسوسی آمریکا چیست؟ شما به عنوان وزیر چه اقدامی کردید؟
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    7 4
    وزیر ارتباطات بوده و راست میگه و حق میگه ...حقیقت هم طبق معمول تلخ هست ...برای شما هر چی که به نفعتون نیست عجیب و غریب و غیره هست ... وزیر فعلی وزیر قطع ارتباطات هست ...