مسئول تعرفه شرکت ملی گاز اعلام کرد: مشترکانی که در پله های یک تا ۳ قرار دارندهیچ افزایش تعرفه ای نداشته اند. پله های ۴ تا ۶ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد و پله های ۷ تا ۱۰ نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

گاز

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: امروز محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نطق خود در مجلس با ایراد گرفتن بر مصوبه اخیر هیات وزیران مبنی بر افزایش تعرفه گاز منازل خانگی که به دست اهالی تویسرکان و نقاط مختلف کشور بعد از گذشتن اوج سرمای اخیر می رسد از دولت درخواست کرد هرچه سریع تر نسبت به این امر تجدید نظر کرده و این رشد یکباره و شدید قیمت گاز مصرفی را به طور جدی تعدیل کند.

این انتقادات در حالی در رسانه ها از سوی برخی نمایندگان مطرح می شود که مهدی کمال آبادی فراهانی، مسئول تعرفه شرکت ملی گاز در گفت و گو با همشهری آنلاین در این خصوص گفت: مجلس با دو بند ک تبصره ۱۵ و بند م تبصره ۱ قانون بودجه سال جاری دولت را موظف کرد که جدول تعرفه گازبها را اصلاح کنند که بر اساس این دو بند هیات محترم وزیران مصوبه و آیین نامه اجرایی بندهای اشاره شده در قانون بودجه  را در ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ابلاغ کردند. بعد از ابلاغ مصوبه، تعرفه های جدید در سیستم مشترکین تغذیه شد و بر اساس آن از ۱۶ آذرماه قبوض صادر شده یا تعدیل شده است.

وی اظهار کرد: جدول تعرفه گاز برای ۵ اقلیم آب و هوایی و ۱۲ پله تعریف شده است. به عنوان مثال تعرفه متعارف گاز برای پله های یک تا ۳ تا سقف ۳۲۵ مترمکعب برای یک ماه درشهر تهران( اقلیم 3) در نظر گرفته شده است.

کمال آبادی فراهانی در این خصوص توضیح داد: پایین ترین قبض که شامل اقلیم ۵ می شود از ۳ هزار تومان شروع می شود و سقف آن ۳۰ هزار تومان برای یک واحد در طول یک ماه است. بر همین اساس حدودا ۶۰ درصد واحدهای خانگی در پله های یک تا ۳ قرار گرفته اند که ۲۷ درصد مصرف کل را به خود اختصاص می دهند. پله های یک تا ۳ هیچ افزایش تعرفه ای نداشته اند.

پله ۴ تا ۶ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش تعرفه گاز داشته اند، پله های ۷ تا ۱۰ نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته اند وتعرفه پله های ۱۱و۱۲ که مشترکین بسیار پرمصرف هستند، به ترتیب ۵ و ۶ هزار تومان محاسبه می شود. مسئول تعرفه شرکت ملی گاز با بیان این موضوع گفت: طبق گزارش ما حدود ۳۸ درصد واحدهای خانگی ما در پله های ۴ تا ۱۰ قرار گرفته اند که ۶۷ درصد مصرف را به خود اختصاص داده اند. اما قبوض ماهانه این افراد(پله ۴ تا ۱۰) از ۳۰ هزار تومان شروع می شود و سقف آن ۴۷۲ هزار تومان به ازای یک واحد در ماه است. اما پله های بالاتر (پله های یازدهم و دوازهم) که مصرفشان از ۹۵۰ مترمکعب(اقلیم1) به بالاست که این حجم از مصرف برای یک بخش خانگی واقعا یک مصرف غیر متعارف است. چیزی در حدود یک و شش دهم درصد از واحدهای خانگی در این دو پله قرار می گیرند که ۶ درصد مصرف را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: به این مشترکین بسیار پر مصرف توصیه می شود با بهینه سازی و صرفه جویی، مصارف خود را مدیریت کنند تا با قرار گرفتن در پله های پایین تر، گازبهای آنها در پله های با تعرفه پایین تر محاسبه شود.

کمال آبادی فراهانی توضیح داد: بعنوان مثال اگر یک واحد خانگی در تهران ۹۲۵ مترمکعب مصرف داشته باشد که جزو پله ۱۱ قرار می گیرد، پول قبض این واحد ۹۳۶ هزار تومان برای یک ماه می شود در حالی که اگر این مشترک بتواند مصرف خود را ۷۵ مترمکعب کاهش دهد که کار سختی هم نیست، در پله ۱۰ قرار می گیرد و مبلغ گازبهایش ۴۶۷ هزار تومان می شود.

مسئول تعرفه شرکت ملی گاز گفت: ۸۰ درصد قبوضی که الان صادر شده زیر ۱۰۰ هزار تومان به ازای یک واحد در ماه است.

کمال آبادی فراهانی در خصوص قبوض رقم های عجیب و غریبی بالای ۴ تا ۵ میلیون تومان برای یک ماه گفت: اولا باید دید قبض صادر شده برای چند واحد است، گاهی یک قبض ۴ میلیون تومانی برای ۱۰ واحد است چون برخی کنتورهای گاز تجمیعی است. گاهی هم مبلغ برای دو ماه است که هر یک از این مبالغ باید مورد بررسی شود.

به گفته وی، مشترکین می توانند به وبگاه شرکت ملی گاز مراجعه کنند و قبوض خود را آنجا مشاهده کنند و روش محاسبه هم ذکر شده است. اگر باز ابهامی برایشان به وجود آمد به اداره گاز محل سکونت خود مراجعه کنند تا توسط همکاران شرکت گاز مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 737435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    9 3
    گاز مملکت را رایگان بدن به ترکیه ویه کشور های دیگه میدن به خاطر امضا یه نامسئول آن وقت بیان دست بکنند توی جیب مردم این آقای مسئول تا حالا قبض گاز پرداخت کرده ولله نه آخه اینها مرفح های بی درد هستند یه کارگر چیکار کنه پارسال هوا خیلی سرد نبود
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 6
    خانه نقلی خوبه. مصرف گازش کمه.
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    6 2
    دولت که همیشه دستش توجیب مردمه
  • ناشناس IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    8 4
    باناکارامدترین دولت پس ازانقلاب مواجه شده ایم،اگه توان اداره کردن پستی رانداریدپس استعفابدید