جمعه ۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد در اجرای سیاست‌های اصل44 معادل 100 میلیارد دلار از سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش همشهری، سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد که در همایش بررسی بحران اقتصادی غرب، ‌چالش‌ها و فرصت‌های آن برای منطقه و ایران در جزیره کیش، سخن می‌گفت ضمن اعلام این مطلب افزود: پیش‌بینی می‌شود بحران در بازارهای مالی غرب تا پایان سال 2010 میلادی ادامه پیدا کند.

او گفت:بحران مالی غرب که در نتیجه بحران بازار‌های مسکن و بازار‌های مالی آغاز شد بسیاری از کشور‌های دنیا را درگیر خود کرده و اکنون در حالی سال 2009 میلادی را آغاز می‌کنیم که سایه بحران اقتصادی غرب فضای دنیا را تسخیر کرده است.

او بابیان اینکه بازار‌های مالی دنیا ظرف چند ماه گذشته بیش از 31 هزار میلیارد دلار از سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند تاکید کرد: با توجه به تجربیات گذشته در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت، پیش‌بینی می‌شود که بحران مالی غرب تا سال‌2010 میلادی ادامه پیدا کند.

او خاطرنشان کرد: در طول این مدت شاخص بورس‌های مختلف دنیا بین 30‌تا‌70درصد کاهش یافت و همان طور که پیش‌بینی می‌شد به‌دلیل ابعاد گسترده بحران، رشد اقتصادی در جهان کاهش زیادی یافته است به‌گونه‌ای که آخرین پیش‌بینی رشد اقتصادی کشور‌های غربی برای سال جدید میلادی به نصف کاهش یافته است.

حسینی اظهار کرد: پس از شروع بحران مالی غرب رئیس‌جمهوری در آبان ماه سال‌جاری کمیته‌ای را مسئول بررسی بحران مالی غرب کرد، در این حکم، رئیس‌جمهوری خواسته بود ابتدا ابعاد این بحران مورد بررسی قرار گیرد و سپس راهکار‌های مقابله با بحران مورد تحلیل قرار گیرد.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، همچنین این کمیته مامور بررسی راهکار‌های صیانت از منابع و منافع ایرانیان مقیم خارج از کشور بود.

او در ادامه تاکید کرد: همان طور که پیش‌بینی می‌شد دامنه این بحران بسیار فراتر از بازار‌های مالی رفت و گریبان اقتصاد جهانی را نیز گرفت، هرچند بازار‌های مالی ایران به‌دلیل ارتباط نداشتن با بازار‌های دیگر تاثیری از این بحران نپذیرفت، اما اقتصاد ایران به‌دلیل اینکه از نظر تجارت با کشورهای خارجی در تماس است می‌تواند از این بحران تاثیر بپذیرد.

حسینی تصریح کرد: در شرایطی که با وقوع بحران‌های مالی دنیا بورس‌های دنیا فروریختند، اما بازار مالی ایران در 6ماهه اول امسال نزدیک به 25درصد صعود کرد و ارزش بازار سهام از 46 میلیارد دلار ابتدای سال به 48 میلیارد دلار در دی ماه رسید.

او در ادامه به نتایج فعالیت کارگروه بررسی بحران مالی غرب پرداخت و اذعان کرد: پس از بررسی بحران مالی غرب این کارگروه بسته حمایتی را مورد تصویب قرار داد که در این بسته حمایت از بازار سرمایه و فعالان، حمایت از جذب منابع مالی خارجی، استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی و صیانت از سرمایه‌های ملی در داخل و خارج از کشور مورد توجه قرار گرفت.

پیش‌بینی بحران

در ادامه این همایش رئیس‌کل بانک مرکزی از پیش‌بینی وقوع بحران خبر داد. محمود بهمنی  ضمن اعلام این مطلب افزود: بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال‌جاری وقوع بحران مالی در غرب را پیش‌بینی کرده بود و  این موضوع باعث شد تا ما به سرعت سیاست‌های کنترلی را در بخش مسکن اجرا کنیم.

او با بیان اینکه وضعیت اقصاد ایران، ‌نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار متفاوت است، گفت: تئوری‌های اقتصادی در همه کشور‌ها یکسان نیست و هرمنطقه‌ای باید با توجه به شرایط خود مدل اقتصادی خود را ارائه کند.

بهمنی در ادامه از آمادگی لازم برای اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی‌ در کشور خبر داد و بیان کرد: دوره حاضر زمان مناسبی برای اجرای این برنامه است و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با اطمینان در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. به گفته او، برای غلبه بر آثار بحران اقتصادی غرب باید به‌دنبال خصوصی‌سازی‌ رفت.

او در ادامه تاکید کرد: براساس سیاست‌های برنامه 5 ساله، وابستگی بودجه کشور به نفت باید کاهش یابد و برای این کار توسعه خصوصی‌سازی‌ و حمایت از سرمایه‌های داخلی و خارجی باید مورد توجه قرار گیرد. بهمنی همچنین پیش‌بینی کرددر آینده نه چندان دور آمریکا و غرب با بحران تورمی روبه‌رو شوند.

او با اشاره به برنامه‌های کاهش نرخ تورم در کشور یادآور شد: با وجود اینکه قیمت‌های جهانی تاثیر زیادی در برنامه‌ریزی‌های مسئولان داشته است، اما همچنان قیمت‌ها روبه نزول است.

نقطه مرزی مبادلات پولی و مالی

همچنین در این همایش مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست تا جزیره کیش را به‌عنوان نقطه صفر مرزی بار مبادلات پولی و مالی مورد توجه قرا دهد.

داوود مددی، در این باره گفت: منطقه آزاد کیش به‌عنوان نقطه مرزی مبادلات پولی و مالی از موقعیت مناسب و مطلوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی برخوردار شده است.

وی ادامه داد: تزریق منابع مالی یکی از راهکارهای مقابله با این بحران است، اما هر گونه تزریق منابع مالی باید با استفاده از راهکارهای مناسب آن اعمال شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه همواره شاهد خروج سرمایه‌ها از داخل به کشورهای همسایه ایران بوده‌ایم، تصریح کرد: اگر این سرمایه‌ها از سوی سرمایه‌گذاران در داخل کشور هزینه می‌شد آنها از بحران آسیب نمی‌دیدند.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری خارجی از سال 72 تا 86 فقط 32 میلیارد دلار بوده است اضافه کرد: در حالی‌که در سال 2006 تا 2007 رقم یک هزار و 883 میلیارد دلار در کشورهای مختلف جهان سرمایه‌گذاری شد میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران بسیار ناچیز بوده به‌طوری که آمار‌ها نشان می‌د هد که از سال 72 تا 76 میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تنها 32‌میلیارد دلار بوده است.

مددی اظهار کرد: متأسفانه میزان سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در جزیره کیش بسیار خجالت آور است.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه بیان داشت: من از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی تقاضا دارم که زمینه‌هایی را فراهم کنند که جزیره کیش به‌عنوان نقطه صفر ارزی تلقی شود.

همایش بررسی بحران اقتصادی غرب، ‌چالش‌ها و فرصت‌های آن برای منطقه و ایران که در حاشیه نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی در جزیره کیش برگزار شده بود روز گذشته به کار خود پایان داد.

پیش‌بینی خصوصی‌سازی

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: دولت عزم جدی دارد تا از فرصت‌های حاصل از بحران مالی غرب استفاده کند.  به گفته او با اجرای سیاست‌های اصل44 فرصت بسیار خوبی در اختیار سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی و مخابرات به‌وجود آمده است.

برآورد اولیه این است که حجم واگذاری‌ها به بیش از 100 میلیارد دلار برسد که 60درصد آن فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری‌ است. وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما پذیرای سرمایه‌های داخلی و خارجی هستیم از سرمایه‌گذاران درخواست کرد این فرصت را مغتنم شمارند.

کد خبر 73702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز