یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

گروه بین الملل: در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا امسال برای اولین بار بیش از 90 درصد از 80 میلیون رأی‌دهنده آمریکایی یا رأی خود را به‌صورت کامپیوتری و با ماشین رأی‌گیری اعلام می‌کنند و یا با کمک این ماشین در انتخابات ثبت نام می‌کنند.

وقتی این تعداد جمعیت در این وسعت با وسائل دیجیتال روبه‌رو می‌شوند و قرار است تصمیم مهم خود را از این طریق اعلام کنند مشکلاتی روی خواهد داد.

چهار سال پیش کنگره قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن هر ایالتی می‌بایست به شیوه‌ای مطمئن‌تر از رأی‌گیری با دستگاه پانچ در انتخابات شرکت کند.

 این قانون بعد از اتفاقاتی تصویب شد که در انتخابات سال 2000 در فلوریدا روی داد و آمریکا را فلج کرد. در سالهای گذشته در کنار رقابتهای سیاسی انتخابات در آمریکا نوعی کشمکش و رقابت میان دو گروه دیگر هم در جامعه آمریکا در جریان بود: در یک‌سو گروه معتقدان به تکنولوژی در سوی دیگر آنهایی که از ماشین و هر ابزار تکنولوژیک دیگر بیم دارند و به آن بی‌اعتماد هستند.

 بحران در انتخابات سال 2000 که به شمارش چندباره آرا منجر شد نشان داد که در رأی‌گیری‌ها حتی یک رأی هم با اهمیت است. به همین دلیل بعد از آن انتخابات کمیته‌ای ویژه مسئول رسیدگی به این موضوع و یافتن راه حل شد. نتیجه همین ماشین رأی‌گیری است که اکنون در این انتخابات رأی‌دهندگان آمریکایی با استفاده از آن در  انتخابات شرکت می‌کنند.


اما هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد؛ یکی از این نگرانی‌ها آن است که کسی در کار ماشین دست‌کاری کند و یا خود ماشین دچار اختلالی شود که به سود یک کاندیدا و به زیان کاندیدای دیگر تمام شود. بعضی از دانشجویان و استادان دانشگاه پرینستون چندی پیش سیستم دفاعی یکی از این ماشین‌ها را به‌طور اتفاقی آزمایش کردند.

 در نتیجه این آزمایش سه راه برای ورود به اطلاعات ماشین و دست‌کاری در آرای داده شده مردم پیدا شد. از سوی دیگر در رأی‌گیری با ماشین دیگر امکان بازشماری آرا وجود ندارد. اگر از ماشین خواسته شود آرا را برای رعایت دقت بازشماری کند همان نتایج را دوباره ارائه می‌کند.

کد خبر 7370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز