شنبه ۳ تیر ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

هورمونی برای حل دعوای زن و شوهرها؛قدرت چرت؛ گام‌شمارهای دروغگو و مزیت مسابقه خانگی در نگاه اول هیچ ارتباطی با هم ندارند اما در کنار هم می شوند یک موزائیک خبری کوتاه برای شما.

هورمونی برای حل دعوای زن و شوهرها

یک پژوهش جدید بر روی 50 زن و شوهر نشان می‌دهد که استفاده از اسپری بینی برای تلقیح هورمون اوکسی‌توسین – که به "هورمون پیوند"  معروف است- می‌تواند استرس را حین بحث‌های خانوادگی کاهش دهد.

نتایج این تحقیق دوشنبه هفته گذشته در کنگره بین‌المللی نورواندوکرینولوژی در پیتسبورگ آمریکا منتشر شد. زوج‌هایی که اوکسی‌توسین دریافت کرده بودند پس از یک بحث خانوادگی میزان کمتری هورمون‌های استرس را نسبت به گروه شاهد در خون خود داشتند.

این تحقیق بخشی از مجموعه‌ای از پژوهش‌ها درباره نقش اوکسی‌توسیندر روابط متقابل اجتماعی  است- هورمونی که اعتماد می‌آفریند، استرس را می‌کاهد، پیوند عاطفی را در انسان‌‌ها و حیوانات تقویت می‌کند.

قدرت چرت

یک بررسی که تاثیر چرت‌زدن با قهوه وداروی Provigil  مقایسه کرده نشان می‌دهد که  چرت زدن در هنگام خواب‌آلودگی موثرترین راه برای بهبودی حافظه و بازیابی هماهنگی است.

گرچه قهوه و داروی پروویجیل تا حدی کارکرد افراد را بهبود می‌بخشیدند اما هیچکدام به حد تاثیر چرت‌زدن نرسیدند.

پژوهشگران این یافته‌‌ها را در اجلاس سالانه "جوامع وابسته حرفه‌ای خواب" در سالت لیک سیتی آمریکا اعلام کردند.

گام‌شمارهای دروغگو

دستگاه‌های گام شمار (pedometer) در سال‌های اخیر به دنبال اعلام این توصیه بهداشتی که "روزی 10000 قدم پیاده‌روی کنید" در آمریکا و اروپا رواج یافته‌اند.

اما یک بررسی جدید که در "نشریه پزشکی ورزشی بریتانیا"  به چاپ رسیده نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از این دستگاه‌ها درست کار نمی‌کنند.

تنها 25 درصد این گام شمارها از دقت قابل‌قبولی برخوردار بودند. برخی از گام‌ شمارها   تا 50درصد  قدم‌ها را غلط شمرده بودند.

مزیت مسابقه  خانگی

تیم‌های ورزشی که در خانه خود بازی مکنند ممکن است  علاوه بر غریو طرفداران خود مزیتی هم  از جانب زیست‌شناسی هم داشته باشند.

یک بررسی بر روی یک تیم هاکی روی یخ در طول یک فصل بازی‌ها نشان داد که میزان تستوسترون  در بازی‌های خانگی در خون بازیکنان بالاتر است.

این افزایش  تستوسترون ممکن است به اعضای تیمی که  در خانه خود هستند حسی از رقابت‌جویی بدهد به طوری که آنها با قدرت بیشتری به بازی بپردازند.

این یافته‌ها در کنگره بین‌المللی نورواندوکرینولوژی در پیتسبورگ آمریکا انتشار یافت.

تحقیق دیگری  در همین کنگره نشان می‌دهد که تستوسترون نقش مشابهی را هم در ورزشکاران زن ایفا می‌کند. تستوسترون به مقدار کم در بدن زنان هم وجود دارد.

اندازه‌گیری‌‌ها نشان می‌دهد که میزان تستوسترون در خون  بازیکنان فوتبال زنان قبل از مسابقه بالا می‌رود. در صورت برد تیم تستوسترون در خون این زنان بالا می‌ماند و در در صورت باخت افت می‌کند.

ABC News, June 21,2006

کد خبر 737

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز