«ولی پالیزدار»ساکن محله طحانی حدود۵۰سال قبل با راه‌اندازی خیریه امام مهدی(عج)که اعضا آن را خانواده و بستگانش تشکیل می‌داد،روی زخم‌های نیازمندانی که فشارهای اقتصادی زمانه دست آنها را خالی گذاشته بود،مرهم گذاشت.حاج ولی در این سال‌ها برای یتیم‌ها همچون پدروبرای ۱۱۰خانواده نیازمند پشت و پناهی محکم شد.

پالیزدار

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: چند روزی است که حاج ولی به دیار باقی سفر کرده و اهالی محله و خانواده‌های نیازمندان در سوگ او رخت عزا به تن کردند، اما همچنان اعضای خانواده و فامیل در فراق او، خیریه را اداره می‌کنند و نمی‌گذارند چراغ دل‌هایی را که حاج ولی روشن کرده در نبودش خاموش و ۱۱۰خانواده نیازمند، پشتشان خالی شود.

اینجا غیرپالیزدارها نیست

«حاج ولی پالیزدار» مؤسسه خیریه فامیلی امام مهدی(عج) را در سال ۱۳۵۶به کمک تعدادی از دوستان و نزدیکانش راه‌اندازی کرد. برای شروع فعالیت این خیریه، ۶نفر اعضای هیئت امنا و حدود ۵۰نفر خیر، دست به دست هم دادند تا از خانواده‌های نیازمند حمایت کنند. اکنون بعد از گذشت نیم قرن از فعالیت این خیریه فامیلی، تعداد خیّران از هزار و ۵۰۰نفر فراتر رفته و بیش از ۱۱۰نفر هم مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش و کمک‌های خیریه هستند.

«پالیزدار» از بستگان مرحوم حاج ولی و اعضای این خیریه درباره این مکان که یادگاری از حاج ولی است، می‌گوید: «خیریه محله طحانی توسط اعضا یک فامیل می‌چرخد. در این خیریه غیرپالیزدار نیست. همه اعضای خیریه، فامیل هستند. معمولاً علاوه بر اعضای هیئت‌مدیره خانواده‌های این افراد هم در کارهای مؤسسه کمک می‌کنند. این مؤسسه علاوه بر توزیع ارزاق با اجرای طرح‌های ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس و عید سعی می‌کند کمک‌های متفاوتی هم داشته باشد. به همین خاطر اگر فردی طبق ضوابط مؤسسه برای کمک معرفی شود، در صورت فراهم بودن امکانات، سعی می‌کنند دست او را بگیرند.

اینجا «پالیزدارها» خیر هستند

فعالیت‌های خیریه براساس تصمیمات حاج ولی و اعضای هیئت‌مدیره برنامه‌ریزی شده است. کارهایی که از شناسایی خانواده‌های نیازمند آغاز و به تحویل وام، خرید جهزیه و... ختم می‌شود. همه خانوادهای نیازمند توسط افراد شاخص و معتمدان محله معرفی می‌شوند. پس از تکمیل فرم و تحقیق این افراد جزو خانوادهای تحت پوشش قرار می‌گیرند. اغلب خانواده‌های تحت پوشش خیریه محله را خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست، زنان مطلقه و افراد معلول تشکیل می‌دهند. در خیریه امام مهدی(عج) تقریباً هر۴۰روز یکبار ۲۰ نوع جنس از قبیل (برنج، روغن، قند و شکر، چای، رب، ماکارانی، ۴ نوع حبوبات، گوشت، مرغ، پودررختشویی دستی و ماشینی، صابون، شامپو، مایع ظرفشویی، تخم‌مرغ، خمیردندان) بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود.

فروشگاهی برای نیازمندان

حفظ آبروی خانواده‌های نیازمند در خیریه امام مهدی(عج) شرط اصلی است. به همین دلیل هیچ جنسی به در خانه نیازمندان فرستاده نمی‌شود. حاج ولی اعتقاد داشت کرامت انسانی خانواده نیازمند باید حفظ شود. به همین خاطر برای ارائه کمک‌های غیرنقدی به نیازمندان تحت پوشش، محلی را به‌عنوان فروشگاه در نظرگرفت تا نیازمندان ارزاق و اجناس را خودشان تحویل بگیرند. «پالیزدار» درباره این فروشگاه می‌گوید: «روبه‌روی دفتر خیریه، ساختمان ۳طبقه قرار دارد که در هریک از طبقات ساختمان اجناس مختلفی اعم از خوراک، پوشاک، نوشت‌افزار و فرش و وسایل زندگی برای جهیزیه و... چیده شده است. خانواده‌های تحت پوشش علاوه بر تهیه ارزاق خود را از این مکان، پوشاک و کفش مورد نیازشان را هم همین‌جا انتخاب می‌کنند. البته در فصل بازگشایی مدارس، توزیع نوشت‌افزار و کیف مدرسه هم به این اقلام اضافه می‌شود.»

در همه حال کنار همسرم بودم

«شوکت نظم ده» همسر مرحوم پالیزدار، سال‌ها در انجام کارهای خیر با مرحوم حاج ولی سهیم بوده و مسئولیت تحقیق و شناسایی افراد نیازمند را به عهده داشته است. او در این‌باره می‌گوید: «کارها خیر او باعث شده دعای خیر دیگران در زندگی‌مان جاری و ساری باشد. همراهی با او باعث شد تا از موانع و مشکلات پیش رویمان سربلند بیرون بیاییم. قطعاً حمایت و پشتیبانی اعضا خانواده هم در پیشبرد کارهای نیک این خیریه مؤثر است.»

اینجا کار دلی است

«کمال پالیزدار» عضو قدیمی خیریه خانوادگی پالیزدار، از دوران نوجوانی‌اش دوشا دوش حاج‌آقا پالیزدار برای انجام کار خیر قدم برداشته است. او آرامش این خیریه را در دعای خیر نیازمندان برای آنها می‌داند و می‌گوید: «این مؤسسه مکانی است که همه اعضایش اگرچه حقوق و دستمزدی دریافت نمی‌کنند، اما باجان و دل برای رفع مشکل و مطالبات همنوعانشان قدم برمی‌دارند. ارتباط خیریه با افراد نیازمند مانند اعضای خانواده‌شان است و آبروی آنها را آبروی خودشان می‌دانند. از طرفی هم کارهای این خیریه حساب و کتاب دارد و اگر فردی مایل به کمک باشد می‌تواند به‌صورت غیرمحسوس فعالیت مؤسسه را از نزدیک مشاهده کند. همچنین مؤسسه آماده پذیرش هرگونه کمک افراد خیر وکمک‌رسانی به افراد نیازمند درحد امکانات خود است.»

کد خبر 736783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha