اسماعیل کوثری نماینده تهران گفت: اگر سران اروپا روز دوشنبه قطع‌نامه پارلمان را تصویب کنند متقابلا مجلس، دولت و دستگاه‌های مربوطه عکس‌العمل شدیدی نشان می‌دهند.

محمد اسماعیل کوثری - نماینده تهران در مجلس

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: جلسه امروز مجلس به شکل غیرعلنی با حضور وزیر خارجه و فرمانده سپاه پاسداران آغاز شد و نمایندگان به بررسی اقدام پارلمان اروپا پرداختند. اقدامی که البته هنوز جنبه اجرایی ندارد و باید دید که شورای وزیران اروپا فردا چه تصمیمی درباره آن خواهد گرفت. 

قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه و پاسخ به چند پرسش مهم | دوشنبه ؛ جلسه مهم شورای وزیران اروپا | چرا در قطعنامه موضوع برجام رای نیاورد؟

اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در توضیح فضای مجلس و ارزیابی از اقدام پارلمان اروپا گفت: امروز این مسئله در مجلس بررسی شد. ما این اقدام را که از سوی اروپایی‌ها انجام شد بسیار اشتباه و نابخردانه می‌دانیم. آن‌ها به علت نادانی خود دست به چنین اقدامی زدند. چراکه سپاه تشکیلات رسمی، مشخص و در چارچوب قانون اساسی ما و قوانین بین‌الملل شکل گرفته است.

کوثری ادامه داد: بنابراین این اقدام که هرچند اجرایی نشده بی‌سابقه بوده است. اروپایی‌ها باید اوباما و ترامپ روسای جمهوری پیشین آمریکا را مواخذه می‌کردند که داعش را ایجاد کردند و امنیت منطقه ما و جهان را به خطر انداختند.

این نماینده مجلس با طرح پرسشی افزود: چرا اروپایی‌ها از آن‌ها سوال نکردند که به چه دلیل این گروه تروریستی از سوی آمریکا ایجاد شد؟ اگر آن‌ها آمریکایی‌ها را به این دلیل مواخذه می‌کردند در نظر مردم دنیا بیشتر مورد قبول بود تا اینکه سپاه را در فهرست کشورهای تروریستی قرار دهند.

کوثری در ادامه تاکید کرد که اروپا باید به جای سپاه آمریکا را بازخواست کند؛ این رییس جمهور آمریکا بوده که فرمان ترور فرمانده نظامی ما حاج قاسم سلیمانی عزیز را صادر می‌کند و به صراحت نیز آن را اعلام می‌کند. این فرد باید مواخذه شود نه سپاه. جامعه اروپایی باید چنین کسانی را زیر سوال ببرند که چرا فرمانده‌ای که با تروریسم جنگیده و آن‌ها را سرکوب کرده را ترور کردند. آن هم تروریست‌هایی که با وحشی‌ترین شکل در پی به خاک و خون کشیدن منطقه بودند و متاسفانه مردم زیادی را کشتند.

کوثری تصریح کرد: آمریکا فرمانده سپاه ما را که این تروریست را سرکوب کرد ترور کرد و اکنون آن‌ها باید پاسخگو باشند و بازخواست شوند نه سپاه پاسداران؛ آن هم سپاهی که در زلزله، سیل، مبارزه با همه‌گیری کرونا و همه مقاطع به یاری مردم آمده است. 

 نماینده تهران در پاسخ به اینکه در صورت ادامه این روند چه تاثیری بر عملکرد سپاه دارد نیز گفت: این اقدام هیج خدشه‌ای که به فعالیت سپاه و امنیت منطقه وارد نخواهد کرد. سپاه پاسداران نزدیک به ۴۴ سال است که در سخت‌ترین شرایط فعالیت کرده و کارهای خود را پیش برده است.

سپاه برقرارکننده امنیت است و این امنیت را آنچنان برای کشورها می‌خواهد در کشور ما وجود دارد. بنابراین نه تنها با ادامه این روند خدشه‌ای به عملکرد سپاه وارد نمی‌شود بلکه مثل گذشته امنیت منطقه را هم برقرار می‌کند. 

کوثری تاکید کرد: اگر سران اروپا فردا چنین تصمیمی بگیرند و این قطع‌نامه را تصویب کنند متقابلا مجلس، دولت و دستگاه‌های مربوطه عکس‌العمل شدیدی نشان می‌دهند. این عکس العمل پیش بینی شده و همانطور که رییس مجلس گفت در صورت اقدام متقابل ارتش‌های اروپایی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهیم. 

مهمترین واکنش احتمالی ایران به اقدام اروپا علیه سپاه | امیرعبداللهیان: احتمال انجام هر اقدام تقابلی متصور است

جزئیات طرح اقدام متقابل در واکنش به مصوبه پارلمان اروپا علیه سپاه | طرح ۳ ماده ای آماده شد

جواب مجلس جواب سختی است | سپاه تحریم پذیر نیست | اقدام اروپا نه محدودیت‌زا است نه نگران کننده | اروپا و آمریکا مدیون سپاه هستند

جزئیات جلسه فوق العاده امروز نمایندگان؛ طرح ۳ ماده ای مجلس برای اقدام متقابل با اروپا | آن چیزی که باید برای اروپا روشن کنیم | هشدار جدی به اروپایی ها

کد خبر 736621
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha