مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت آی‌بی‌ام سه‌شنبه 20 ژانویه (‌اول بهمن) اعلام کرد توانسته است تکنولوژی تصویربرداری با تشدید میدان مغناطیسی (ام آرآی) را 100 میلیون بار دقیق‌تر کند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه به گفته پژوهشگران این شرکت معظم کامپیوتری، به این ترتیب ممکن است روزی بتوان تحولات درون بدن افراد را در سطح مولکولی مشاهده کرد.

پژوهشگران آی‌بی‌ام که با مرکز کاوش مقیاس نانو در دانشگاه استانفورد در کالیفرنیا کار می‌کنند، میکروسکوپی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند با توسعه بیشتر، تصاویری سه‌بعدی از پروتئین‌های بدن در اختیار بگذارد.

 مارک دین،‌ معاون راهبرد و عملیات بخش پژوهش ‌آی‌بی‌ام در این باره گفت:‌ "این تکنولوژی شیوه نگرش ما به ویروس‌ها، باکتری‌ها، پروتئین‌ها، و سایر اجزای زیست‌شناختی را متحول کرده است.

به گفته او این میکروسکوپ این امتیاز را دارد که از تکنولوژی "میکروسکوپی نیروی رزونانس مغناطیسی" (MFRM) استفاده می‌کند تا مقادیر بسیار ناچیز مغاطیسی شدن را شناسایی کند.

به گفته آی‌بی‌ام  این تکنیک تصویربرداری می‌تواند بدون آسیب‌زدن به مواد آلی، ورای سطوح سلولی را بررسی کرد.

 این تکنیک بر روی یک ویروس عامل بیماری موزائیک توتون که قطر آن تنها 18 نانومتر است، آزمایش شد، و توانست وضوح میکروسکوپ را تا حد 4 نانومتر برساند. یک نانومتر یک میلیاردیم متر است.

 دان راگر، از بخش بررسی‌های مقیاس نانو در آی‌بی‌ام در این باره گفت: " ام‌آرآی به عنوان ابزاری قدرتمند برای تصویربرداری پزشکی شناخته شده است،‌اما قابلیت آن در مشاهده میکروسکوپی محدود بوده است."

"امید ما این است که ام‌آر‌آی نانو نهایتا به ما امکان دهد که مستقیما تصویر ساختارهای داخاب مولکول‌های منفرد پروتئینی و مجموعه‌های مولکولی که کلید درک کارکرد زیستی است- را به دست آوریم."

کد خبر 73625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز