چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

سحر قاسم نژاد: یک سنت نه چندان کهن ایرانی می‌گوید جز مواقع اضطراری تنها زمانی می‌توان بار سفر بست که به مناسبت‌های مختلف شهر‌ها، اداره‌ها و البته مدارس چند روز متوالی تعطیل هستند...

به این ترتیب ناگهان خیل کثیری از هموطنان طی اقدامی تقریبا هماهنگ و در یک روز مشخص به صرافت ایرانگردی می‌افتند و دست‌بر‌قضا اکثریت قریب به اتفاق آنها هم مناطق مشخصی از کشور را برای گشت‌وگذار هدف می‌گیرند، در نتیجه در یک روز مشخص همه جاده‌ها، شاهراه‌ها و حتی کوره راه‌های منتهی به چند منطقه خاص و پرطرفدار عملا مسدود می‌شوند و مسافران بار سفر بسته ساعت‌ها از وقت عزیزشان را به خاطر گره کور ترافیکی از دست می‌دهند اما این همه داستان نیست چون وقتی گروه مسافران به مقصد می‌رسند تازه با این سؤال اساسی مواجه می‌شوند که در کجا باید رحل اقامت بگسترند؟ سؤالی که معمولا به دشواری می‌توان به آن پاسخ داد.

این چرخه اتفاقات هر سال و همه سال تکرار می‌شود و معمولا مسافران از سختی‌ها و مشقت‌هایش درس عبرت نمی‌گیرند.

به هر صورت آن طور که دبیر جامعه هتلداران می‌گوید چاره‌ای نیست جز اصلاح روند موجود. به عبارت دیگر مردم باید عادت کنند در تمام طول سال مسافرت کنند تا در ایام پر ترافیک دچار مشکل کمبود جا نشو‌ند.خسرو ایرانپور در گفت‌وگو با همشهری هشدار داد: اگر بار مسافرت‌ها در طول سال قسمت نشود نوروز امسال با مشکل جدی برای اقامت مسافران مواجه خواهیم شد.

وی می‌گوید: بسیاری از هتل‌ها در شهرهای بزرگ در تعطیلات نوروزی و شهریور ماه دچار کمبود تخت می‌شوند اما اگر مسافرت‌ها برای تمام طول سال تنظیم شود هرگز شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

او تاکید می‌کند: به‌علت میزان استقبال مردم و توانایی در جذب گردشگر شرایط هتل‌ها در شهرهای مختلف متفاوت است، در نتیجه نمی‌توان وضعیت مراکز اقامتی در شهرهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد.به گفته ایرانپور پراکندگی مسافرت در سطح کشور یکسان نیست، به‌طوری که برخی شهرها برای اقامت مسافران به هتل کمتری نیاز دارند.

دبیر جامعه هتلداران ادامه می‌دهد: در طول سال بسیاری از هتل‌ها برای جذب مشتری به تخفیف‌های 50 درصدی متوسل می‌شوند  اما این کاهش قیمت‌ها مربوط به روزهایی است که تعداد مسافرت‌ها کم است.

او می‌گوید: قیمت هتل‌ها در تمام دنیا شناور است و به نسبت امکانات و کیفیت موجود در آنها فرق می‌کند. وی درخصوص استانداردسازی هتل‌ها بیان کرد: هر کشوری برای هتل‌های خود استانداردهای خاصی دارد و ماه هم با توجه به استانداردهای موجود در تلاش هستیم کیفیت هتل‌ها را تا حد امکان افزایش دهیم.ایرانپور یادآور می‌شود: برای بهبود وضعیت اسکان مسافران نیازمند ساخت هتل‌های جدید با ویژگی‌های خاصی هستیم اما برای دستیابی به این هدف سازمان‌های مربوط باید همکاری بیشتری از خود نشان دهند تا سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشند.

به این ترتیب آن طور که از ظواهر امر برمی‌آید اگر وضعیت برهمین منوال پیش برود نوروز امسال و به‌خصوص در شهرهای پرطرفدار مسافران تنها در صورتی که بخت یارشان باشد در یکی از هتل‌ها و مراکز اقامتی موفق به اسکان خواهند شد و البته در چنین شرایطی هم برای اقامتشان باید 20‌درصد هزینه بیشتری بپردازند.

به گفته مدیرکل استانداردسازی سازمان میراث فرهنگی نرخ هتل‌ها و مراکز اقامتی طی سال آینده در استان‌ها از صفر تا 20‌درصد افزایش پیدا می‌کند. البته افزایش نرخ هتل‌ها در استان‌های مختلف متفاوت خواهد بود، به‌طوری که در برخی از استان‌ها مانند گلستان نرخ مراکز اقامتی هیچ افزایشی نداشته و در استان‌های دیگری مانند تهران 20‌درصد نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

اما این اتفاقات درصورتی رخ می‌دهد که سال گذشته صدور آیین‌نامه‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای حذف نرخ ارزی و تغییر قیمت‌ هتل‌ها که از نظر هتلداران دور از انتظار بود، مشکلاتی را به‌وجود آورد و به اعتراض و مقاومت‌هایی از سوی هتلداران برای اجرای این دستور و آیین‌نامه منجر و موجب شد تا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تصمیم خود بازنگری کند و قیمت‌ها را تا 25 درصد برای نوروز افزایش دهد.

به گفته‌ برخی تورگردان‌ها، به‌نظر می‌رسد با افزایش 20‌درصدی نرخ هتل‌ها در شرایطی که سطح خدمات، تغییر محسوسی نکرده و طرح استانداردسازی کامل اجرا نشده است، داستان سال گذشته بار دیگر امسال تکرار شود.

کد خبر 73557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز