توسعه فناوری پهپادها در ایران، اتفاق بسیار مهمی در ۴ دهه گذشته در حوزه صنایع هوایی بوده است.

کمان 22

مسعود قنبری از کارشناسان صنایع هوایی در گفت‌وگو با همشهری درخصوص این صنعت مهم توضیح داد: «واژه پهپاد مخفف عبارت پرنده هدایت‌پذیر از دور است که برای هواپیماهای بدون سرنشین به‌کار برده می‌شود. پهپادها از نیروهای آیرودینامیکی برای پرواز در مسیر دلخواه خود استفاده می‌کنند. بدین ترتیب این پرنده‌ها را می‌توان با کنترل از راه دور و یا با بهره‌گیری از برنامه‌های پیش‌پروازی و سامانه‌های خودکار دینامیکی هدایت کرد.»

او افزود: «ما به‌طور کلی پهپادها را می‌توانیم به ۵ دسته اصلی تقسیم‌بندی کنیم. میکرو پهپادها، مینی پهپادها، پهپادهای تاکتیکی، هال و جنگنده‌های بدون سرنشین.»

این کارشناس صنایع هوایی ادامه داد: «پهپادها نیاز به نوع ویژه‌ای از موتورها را دارند. در نوع پیستونی دور بالای موتور و وزن کم، باعث متمایز کردن این موتور می‌شود. بیشترین مصرف موتور در پهپادها مربوط به موتور وانکل و نوع ویژه‌ای از موتور دو زمانه است.»

قنبری گفت: «در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل از پهپادهای اکتشافی هستند. فرانسه و آلمان سی ال ۲۸۵ را گسترش دادند که در جنگ‌های بوسنی و کوزوو کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرد. روسیه با ساخت پهپاد تی یو ۳۰۰ به فناوری بهتری دست یافته است و ایتالیا نیز میر اچ ۱۵۰ را ساخته است. این پهپادها مجهز به موتور جت هستند و می‌توانند در ارتفاع بالایی پرواز کنند.»

او درباره پهپادهای ایرانی هم گفت: «در ایران نیز انواع پهپادها ساخته می‌شود که نشان از توانمندی کشور در این صنعت را دارد و توسعه در این راه همچنان ادامه دارد.»

این کارشناس صنایع هوایی درباره اهمیت پهپادها در دنیای امروزی نیز گفت: «پهپادها در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به‌کار گرفته شده‌اند. از مصارف غیرنظامی آنها هم می‌توان به حادثه فوکوشیمای ژاپن که از پهپادها برای بررسی آسیب‌های وارده به نیروگاه هسته‌ای استفاده شد، اشاره کرد.»

او همچنین در خصوص گسترش استفاده از پهپادها در امور نظامی و شناسایی تصریح کرد: «پهپادها تحول ویژه‌ای را در صنایع هوایی نظامی ایجاد کرده‌اند. دنیا اکنون به سمتی رفته است که استفاده از جنگنده‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.»

بیشتر بخوانید:

قنبری همچنین درباره نقش پهپادها گفت: «این پرنده‌ها اهمیت ویژه‌ای در شناسایی و ردیابی کشتی‌هایی که به صید غیرقانونی موجودات دریایی نظیر ماهی می‌پردازند یا خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها و مکان‌هایی که پرواز برای خلبان خطر آفرین است، ایفا می‌کنند. اما به تازگی وظیفه غیرنظامی جدیدی برای پهپادها در نظر گرفته شده است تا آنها به ایفای نقش متفاوتی بپردازند. برخی شرکت‌های بزرگ و معروف مانند آمازون و گوگل اقدام به طراحی و آزمایش پهپادهای کالابر کرده‌اند که این کار به بالارفتن سرعت تحویل سفارش‌ها به مشتریان منجر می‌شود.»

کد خبر 735260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha