یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۹
۰ نفر

یک خلبان هوش مصنوعی در نبردی آزمایشی موفق شد یک جت جنگنده را علیه حریف انسانی به پرواز درآورد. این آخرین پیشرفت برای برنامه ارزیابی مبارزه هوایی آژانس دارپا است که در تلاش است عوامل هوش مصنوعی هوافضا را توسعه دهد تا بتوان به آنها اعتماد کرد عملکرد ایمن داشته باشند.

جت دارپا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آرس تکنیکا، این آژانس یک عامل یادگیری ماشینی طراحی کرده است که بتواند با خیال راحت یک هواپیمای واقعی را به طور مستقل و بدون نقض قوانین آموزشی پرواز دهد.

در این مورد، جت جنگنده ویستا توانسته خوب عمل کند. این هواپیما زندگی خود را به عنوان یک F-۱۶D (Block ۳۰) دو سرنشینه آغاز کرد، که بیشتر عمر ۳۲ ساله خود را در مدرسه خلبانی آزمایشی نیروی هوایی ایالات متحده در Edwards AFB گذراند.

طی سال‌ها، این هواپیما که قبلا NF-۱۶D نامیده می‌شد، برای شبیه‌سازی ویژگی‌های پرواز سایر هواپیماها در حین پرواز، اصلاح شد. ویلیام گری، خلبان آزمایشی ارشد VISTA و خلبان آزمایشی USAF، گفت: «ویستا تقریبا به هزار دانشجو و کارمند این فرصت را داده است که آزمایش هواپیماهایی با کیفیت پروازی بسیار ضعیف و اجرای برنامه‌های آزمایش پرواز کاهش خطر برای فناوری‌های پیشرفته را انجام دهند.

به همین دلایل بود که این جت به یک کاندیدای طبیعی برای برنامه ACE دارپا تبدیل شد و در سال ۲۰۲۱، روند اصلاح هواپیما بار دیگر با تبدیل شدن به X-۶۲A آغاز شد. USAF و دارپا پروازهای آزمایشی X-۶۲A را تحت کنترل هوش مصنوعی در دسامبر ۲۰۲۲ آغاز کردند. اگرچه مامور هوش مصنوعی دارپا X-۶۲A را پرواز داد، اما در کنار آن یک جت مراقب هم وجود داشت.

بیشتر بخوانید:

خلبانان انسان برای نظارت بر پرواز آزمایشی و در صورت لزوم، در دست گرفتن کنترل در کنار این جت بودند. اما در آن آزمایش‌های اولیه، X-۶۲A علیه دشمنان شبیه‌سازی شده پرواز کرد. تا سپتامبر ۲۰۲۳، این برنامه ۲۱ پرواز آزمایشی، از جمله اولین پرواز با خلبان هوش مصنوعی در مقابل درگیری هوایی انسانی در محدوده بصری، پرواز علیه یک F-۱۶ با خلبان انسان را تکمیل کرد.

کد خبر 845872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    1 0
    حتما از فن آوری اینتل استفاده کرده اند ...