سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

علی شاکری: رئیس فدراسیون هندبال از معدود روسای فدراسیون‌های ورزشی بود که در دیدار با مسئولان کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت‌بدنی برای ارائه برنامه‌های بازی‌های آسیایی گوانگجو هیچ قولی مبنی بر مدال‌آوری نداده است.

این در حالی است که هندبال ایران در بازی‌های آسیایی دوحه 2006  با کسب مدال برنز تیم شگفتی‌ساز  شد.رحیمی، رئیس فدراسیون هندبال می‌گوید: «مسابقات هندبال با توجه به مصدومیت بالای بازیکنان کمتر قابل پیش‌بینی است و ما همواره سعی‌مان این بوده که با تمام وجود به دنبال افتخارآفرینی باشیم اما گاهی اتفاقات غیرمنتظره نظیر مصدومیت بازیکنان کلیدی همه پیش‌بینی‌ها را بر هم می‌زند. به عنوان مثال مسابقات قهرمانی آسیای سال پیش در اصفهان همچنان همانند یک کابوس مرا آزار می‌دهد.

تا چند هفته مانده به بازی‌ها همه چیز برای حضور ایران روی سکو مهیا بود اما مصدومیت ناخواسته حجت صفری و پیمان صادقی باعث شد تا تیم ایران که یکی از بخت‌های اصلی قهرمانی بود در نهایت در ثانیه‌های پایانی با یک گل اختلاف در بازی رده‌بندی با عربستان از راهیابی به جام‌جهانی محروم شود. اینگونه اتفاقات موجب می‌شود تا هرگز با اطمینان از موفقیت‌های احتمالی صحبت نکنیم.»

  •  بالاخره تکلیف سرمربی تیم ملی بزرگسالان به کجا انجامید؟

بعد از کنار گذاشتن یوری کلیم‌اف روس با توجه به اینکه تیم  ملی برنامه خاصی نداشت چندان عجله‌ای در این زمینه نداشتیم اما در سفر هفته آینده به کرواسی در این ارتباط رایزنی لازم با مسئولان فدراسیون جهانی خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم تا تیم ملی در بازی‌های آسیایی گوانگجو با یک سرمربی سرشناس حاضر شود.

  • آیا فدراسیون همچنان از مشورت‌های کلیم‌اف و سیدروچک  در برنامه‌ریزی‌هایش استفاده می‌کند؟

کلیم‌اف یکی از مربیان شاخص روسی است که در اروپا و جهان اعتبار خاصی دارد و سیدروچک هم که عضو تیم جوانان روسیه بوده دانش بالایی دارد. ما در تمامی زمینه‌ها از تجارب این دو مربی سود می‌بریم. آنان پس از گذشت سال‌ها شناخت خوبی از هندبال ایران پیدا کرده‌اند و با کمک آنها می‌توان استراتژی خوبی برای هندبال ترسیم کرد.

  • چرا در مسابقات باشگاه‌های آسیا همواره قهرمانان سال قبل ایران شرکت می‌کنند. چه تضمینی وجود دارد که این تیم‌ها بتوانند موقعیت‌ خود را با گذشت یک سال حفظ کنند؟

شما درست می‌گویید اما امسال یک استثنا بود. برای آنکه سال گذشته به دلیل درگیری کنفدراسیون هندبال آسیا و فدراسیون جهانی مسابقات باشگاه‌های آسیا به تعویق افتاد و به همین دلیل با گذشت چند ماه دوباره تیم‌ها در این بازی‌ها حاضر می‌شوند. فراموش نکنید که امسال ما هم به دلیل در پیش نداشتن رویداد بین‌المللی برای تیم ملی توانسته‌ایم لیگ برتر هندبال را در موعد مقرر به پایان برسانیم و هرساله چنین امکانی برای ما وجود ندارد.

  •  با توجه به اینکه شما نایب‌رئیس کنفدراسیون آسیا هستید، دلیل غیبت نمایندگان شرق آسیا در این رقابت‌ها چیست و فکر نمی‌کنید  مسابقات با نبود تیم‌های ژاپن، کره و چین زیر سئوال می‌رود؟

ببینید، متاسفانه شکاف میان شرق و غرب آسیا در هندبال هر روز بیشتر می‌شود. شما سال گذشته هم شاهد بودید که کره‌ای‌ها با اعتراض به مسئولان فدراسیون جهانی جای کویت را در المپیک گرفتند. در این زمینه به دنبال راهکارهای ویژه‌ای هستیم که امیدواریم جواب دهد. به هر شکل آنان چندان اعتمادی به مسئولان هندبال آسیا که اکثرا از غرب آسیا هستند ندارند. ضمن آنکه اگر مسابقات باشگاه‌های جهان شکل رسمی به خود بگیرد مطمئن باشید همانند مسابقات انتخابی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان جهان آنان با تمام قدرت در رقابت‌های باشگاهی نیز شرکت می‌کنند.

  •  مسابقات باشگاه‌های جهان یک بار برگزار شد ولی تداوم پیدا نکرد.

دلیلش را نمی‌دانم، در دیدار هفته آینده با رئیس مصری فدراسیون جهانی هندبال حتما پیگیر این موضوع خواهم بود.

  •  اجلاس کرواسی به چه منظور تشکیل می‌شود؟

با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی مردان در کرواسی، فدراسیون جهانی از همه روسای فدراسیون‌های عضو دعوت کرده است تا به منظور رایزنی پیرامون اجلاس آینده فدراسیون جهانی جلسه‌ای داشته باشیم. همچنین از نزدیک شاهد بازی پایانی باشیم.

  • در لیگ باشگاه‌های آسیا هر تیم از وجود چند بازیکن خارجی می‌تواند استفاده کند؟

هر تیم شرکت‌کننده می‌تواند 3 بازیکن خارجی به کمیته برگزاری مسابقات معرفی کند و در طول بازی مجاز به استفاده از 2 بازیکن خواهد بود.

  • می‌گویند دلیل عدم پخش تلویزیونی هندبال به اشکالات موجود در سالن بازی‌ها برمی‌گردد.

دقیقا. متاسفانه به جز سالن اختصاصی هندبال در تهران و سالن پیروزی در اصفهان مابقی سالن‌ها شرایط پخش تلویزیونی را ندارند. با این وجود شبکه 3 سیما تا آنجایی که برنامه‌هایشان اجازه می‌دهد در حد توان به هندبال کمک کرده است. یکی از دلایل عقب‌نشینی اسپانسرها در هندبال به همین موضوع برمی‌گردد.

  • آیا شما هم در برنامه‌هایتان به حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ‌برتر هندبال فکر کرده‌اید؟

آنها بهتر است ابتدا تکلیف خود را با فوتبال مشخص کنند و پس از حل مشکلات مالی‌شان به فکر دیگر رشته‌های ورزشی باشند. ما بدمان نمی‌آید که باشگاه‌های مطرح کشور در هندبال هم سرمایه‌گذاری کنند ولی زمانی خوشحال می‌شویم که آنان بتوانند ابتدا بر مشکلات تیم فوتبالشان فایق آیند.

  • برای حضور موفق تیم‌های نوجوانان و جوانان در مسابقات جهانی چه برنامه‌ای تدوین کرده‌اید؟

برنامه مفصلی برای هر دو تیم داریم که از ابتدای سال آینده کلید خواهد خورد. اردوهای مقطعی در داخل و خارج از کشور پیش‌بینی کرده‌ایم و با استفاده از تجربیات سال پیش قول می‌دهم که زنگ تفریح حریفان نشویم.

  • فاصله هندبال آسیا با اروپا چقدر است؟

اگر کره‌جنوبی را از آسیا و مصر و تونس را تا حدودی از قاره آفریقا مستثنی کنیم باید بگویم که فرسنگ‌ها میان هندبال اروپا با سایر قاره‌ها فاصله است. تلاش فدراسیون جهانی این است که با برپایی رویدادهای مختلف و اعزام مدرس به کشورهای در حال توسعه این فاصله را کاهش دهد.

کد خبر 73468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز