چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

گروه ورزشی: مناقشه بر سر داوری در لیگ هندبال در حالی به اوج خود رسیده است که بسیاری از تیم‌ها نسبت به داوری‌هایی که در لیگ صورت می‌گیرد، به شدت انتقاد می‌کنند.

شاید اوج این اعتراض‌ها که حتی منجر به درگیری شده بود، به دیدار دو تیم ذوب‌آهن اصفهان و آلومینیوم اراک بازمی‌گردد که آلومینیوم با یک اختلاف امتیاز و با نتیجه 21 بر 22 مغلوب حریف خود شد. پس از این دیدار کادر فنی تیم هندبال آلومینیوم اراک اعتراض شدیدی به نحوه قضاوت و نظارت داوران داشت. این اعتراضات تا حدی گسترش پیدا کرده که مدیرعامل این تیم اعلام کرده است که اگر روند قضاوت‌ها همین طور ادامه پیدا کند، تیم آلومینیوم از ادامه رقابت‌ها کنار خواهد کشید.

در شرایطی که لیگ هندبال به روزهای اوج خود رسیده است، رئیس کمیته داوران فدراسیون هندبال با انتقاد از برخی باشگاه‌ها که  ناکامی‌هایشان را به گردن داوران می‌اندازند، به دفاع از داوران پرداخت: «هر تیمی می‌بازد داور را مقصر باخت خود می‌داند. متاسفانه این یک عادت شده است که تیم‌های بازنده تقصیر این شکست را به گردن داوران می‌اندازند اما زمانی که پیروز می‌شوند انگار داوری نقشی نداشته است.»

وی با بیان اینکه داوران هندبال ایران جزو بهترین داوران آسیایی محسوب می‌شوند، گفت: «ما در مجموع 6 کوبل آسیایی و جهانی در هندبال دنیا داریم و به تازگی نیز با پیوستن دو داور دیگر جمع داوران جهانی ما به 8  کوبل رسیده است.» سلیمانی خاطرنشان می‌کند که: «دوره داوری جهانی هفته گذشته در ترکیه و با حضور 16 داور جهانی برگزار شد که طی آن تنها شش داور از جمله علیرضا موسویان و حمید تقوی از کشورمان موفق به دریافت آخرین مدرک داوری درجهان شده‌اند.»

وی با دفاع از عملکرد داوران در لیگ برتر هندبال تصریح کرد: «چطور می‌شود داوران ما در مسابقات قهرمانی آسیا، جام ملت‌های آسیا و حتی رقابت‌های جهانی جزو بهترین داوران معرفی شوند آن وقت در کشورمان بیشترین انتقادات به همین داوران وارد می‌شود.» وی اظهار داشت: «به نظر من این داوران هندبال نیستند که مشکل دارند بلکه دیدگاه‌های اشتباه در تیم‌های باشگاهی و نگاه یک طرفه آنها به نتیجه بازی‌ها برای داوران است که مشکل به وجود می‌آورد.»

از سوی دیگر، رحیمی، رئیس فدراسیون هندبال نیز گرچه از زیر مجموعه خود دفاع می‌کند اما معتقد است: «حساسیت این دوره خیلی بالاست. اکثر بازی‌ها فقط با اختلاف یک گل تمام می‌شود. به هرحال هر تیمی هزینه می‌کند و به شهر دیگری می‌آید و توقع دارد اما باید حداقل ظرفیت شکست را داشته باشد. ما کلا در لیگ 5 یا 6 داور داریم که من مطمئن هستم شرافت‌کاری خود را به هیچ‌وجه از دست نمی‌دهند. تیم‌ها این را باید بدانند که 10 تیم در لیگ حضور دارد و قرار نیست هر 10 تیم اول شوند.»

رئیس فدراسیون هندبال اما با اشاره به نظارت صورت‌گرفته در لیگ ادامه می‌دهد: «این نظارت به فدراسیون مربوط نمی‌شود .به کمیته داوران مربوط می‌شود. من رئیس فدراسیون‌ام اما در لحظات حساس از یک داور سئوال می‌پرسم. هندبال بازی سریع و در عین حال پربرخوردی است و این امر سبب اشتباهات داوری می‌شود.» وی ادامه می‌دهد: «گاهی ما هم فیلم‌ها را نگاه می‌کنیم، اصلاح کردن، وظیفه فدراسیون است، اما به هرحال بازی گذشته و نهایت کاری که از ما برمی‌آید این است که داور چند جلسه از قضاوت محروم شود.»

 تعطیلی تیم ملی به جای لیگ

در شرایطی که بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی، برنامه خود را برای مسابقات گوآنگجو اعلام کرده‌اند نایب رئیس فدراسیون هندبال با اشاره به اینکه فعلا تمام اردوهای تیم‌های ملی تعطیل است، یادآور شد: «هم‌اکنون منتظریم لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا تمام شود و بعد از آن برنامه‌های خود برای تیم‌های ملی راشروع کنیم.»

اما در چنین شرایطی که هنوز تیم ملی تشکیل نشده است، شاید بزرگترین مانع پیش‌رو عدم جذب سرمربی برای تیم ملی است. نایب رئیس فدراسیون  که سرپرست تیم ملی هندبال بزرگسالان نیز است، گفت: «در مورد سرمربی این تیم‌ها صحبت‌ها با یک مربی خارجی انجام شده اما، هنوز صددرصد نیست.» او در این میان  از بازگشت«استبان سیدروچک» سرمربی تیم ملی نوجوانان به ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: «استبان سرمربی سرشناس روس تیم ملی نوجوانان پس از آنکه ایران را قهرمان آسیا در این رده سنی کرد برای تحصیل در دوره‌ دکترا به مرخصی طولانی‌مدت رفت اما همان موقع رفتن هم قول داده بود که بازمی‌گردد.

او به قولش وفا کرد و بعد از تعطیلات ژانویه (در یک یا دو هفته‌ آینده) به ایران می‌آید.» وی افزود: « باید اول او بیاید و صحبت کنیم تا ببینیم که چه کارهایی می‌شود انجام داد. با توجه به زمان آمدن «استبان» و تمام‌نشدن لیگ برتر که بازیکنان نوجوان در آن فعال هستند چند دوره‌ کلاس آموزش در شهرستان‌ها برای مربیان را در برنامه‌ کاری «استبان» مدنظر داریم.»

کد خبر 71965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز