یک کارشناس رسانه در خصوص حضور زهرا امیرابراهیمی در جشنواره فیلم گوتنبرگ و تحت‌الشعاع قرار دادن جشنواره فجر توضیحاتی ارائه داد.

زهرا امیرابراهیمی

به گزارش همشهری آنلاین، زهرا امیرابراهیمی که انتشار یک فیلم خصوصی از او در دهه ۸۰ با انتقادات و حاشیه‌های فراوانی روبرو شد، چندی پیش با بازی در فیلم موهن ‌«عنکبوت مقدس» جایزه بهترین بازیگر زن (!) هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن را دریافت کرد.

نمایش این فیلم در جشنواره فیلم کن واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت و از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یک فیلم مشمئزکننده، زشت و غیرواقعی خوانده شد.

حال با گذشت تنها چند ماه از این معرفی، زهرا امیرابراهیمی سر از جشنواره بین‌المللی فیلم گوتنبرگ درآورده و به عنوان رئیس هیات داوران این جشنواره انتخاب شده است. جشنواره بین‌المللی فیلم گوتنبرگ سوئد به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی اسکاندیناوی از تاریخ ۲۷ ژانویه تا ۵ فوریه (۷ تا ۱۶ بهمن) در سوئد برگزار می‌شود.

حضور زهرا امیرابراهیمی در جشنواره گوتنبرگ سوئد

دکتر محمد امامی کورنده کارشناس مسائل مدیریت رسانه در خصوص انتخاب زهرا امیرابراهیمی به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره گوتنبرگ سوئد گفت: اهداف این جشنواره‌ها معمولا استفاده ابزاری از هنرپیشه‌هایی است که به هر دلیلی از کشور رفته یا به بهانه‌ای کشور را ترک کرده‌اند؛ همچنین این اقدام یکی از سیاست‌های کلی کشورهای اروپایی است و اینطور نیست که ما بگوییم این موضوع تازگی دارد.

امامی کورنده کارشناس رسانه در صحبت‌های خود به اصغر فرهادی کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه نویس ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که صحبت آقای اصغر فرهادی در بهترین جشنواره سینمایی مطرح شد؛ اکثرا به خاطر دارند که ایشان برای چه جملات و موضع‌گیری‌هایی اسمشان بیشتر سر زبان‌ها افتاد و مطرح شد.

او ادامه داد: برخی هنرمندان هدف اصلی کشورهای اروپایی برای استفاده‌های سیاست در هنر هستند. یعنی کشورهای اروپایی اهداف سیاسی خودشان را از طریق چهره‌ها و شخصیت‌های هنری و رسانه‌ای پیش می‌برند و به نوعی این موضوع سیاست نرم است.

این کارشناس رسانه افزود: در بحث جنگ نرم و رسانه‌‎ای یکی از ابزار یا یکی از عناصری که در جنگ رسانه‌ای استفاده می‌شود، بهره‌برداری یا سوءاستفاده از شخصیت‌های رسانه‌ای، برای پیشبرد اهداف است و حالا گزینه امروز، زهرا امیرابراهیمی است.

اهداف جشنواره فیلم گوتنبرگ تحت‌تاثیر قراردادن جشنواره فیلم فجر

دکتر محمد امامی کورنده با اشاره به اهداف جشنواره گوتنبرگ گفت: اهداف جشنواره فیلم گوتنبرگ مشخص است. همچنین با توجه به پوشش و انعکاس خبری که طی یک ماه گذشته در تمامی شبکه‌ها برای جشنواره فیلم فجر اتفاق می‌افتد و باتوجه به تاریخ برگزاری جشنواره فیلم گوتنبرگ که در حقیقت مصادف با تاریخ برگزاری جشنواره فجر است، به نوعی این جشنواره را تحت تاثیر و تحت الشعاع قرار می‌دهد.

با توجه به تاریخ برگزاری جشنواره گوتنبرگ زودتر از جشنواره فجر، امامی کورنده در خصوص تاثیرات آن گفت: کشورهای اروپایی دقیقا با این هدف کار را دنبال می‌کنند؛ از این رو اگر دقت کنید یکی از کمپین‌های این افراد، کمپین‌های هنری رسانه‌ای است.

این کارشناس ادامه داد: اهداف و کارهایی که کشورهای اروپایی انجام می‌دهند و مانوری که دارند در خصوص افراد سرشناس یا سلبریتی‌های ایرانی طردشده از وطن هستند و این‌ها به دنبال چنین افرادی می‌گردند تا از آن‌ها استفاده کنند.

استفاده ابزاری از زهرا امیرابراهیمی در جشنواره فیلم گوتنبرگ

این کارشناس رسانه با اشاره به رزومه زهرا امیرابراهیمی گفت: اگر رزومه کارها و فعالیت‌های تخصصی سینمایی زهرا امیرابراهیمی را نگاه کنید؛ کارنامه ایشان آنقدر نیست که کسی چنین فردی را به عنوان بازیگر یک فیلم حاضر در جشنواره شرکت دهد. اما دلیل اصلی انتخاب این فرد برای رئیس هیات داوری جشنواره گوتنبرگ، نوع شخصیت وی و اتفاقاتی است که برای ایشان پیش آمده و دلایل و ایده‌هایی که این فرد برای مهاجرت داشته است و این موارد برای آن‌ها مهم است؛ زیرا از این ویژگی‌ها استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که انتخاب جشنواره گوتنبرگ و کم‌کار بودن رزومه کاری امیرابراهیمی به عنوان رئیس هیات داوران این جشنواره می‌تواند تاثیراتی برای هنرمندان ما داشته باشد یا منجر به ترغیب آن‌ها شود، گفت: لزوما تاثیر آنچنانی نخواهد داشت؛ این هدف جذب هنرمندان و سلبریتی‌ها برای جشنواره نیست و یکی از اهداف آن‌ها تحت الشعاع قرار دادن جشنواره فیلم فجر است.

استفاده ابزاری از زهرا امیرابراهیمی در جشنواره فیلم گوتنبرگ

این کارشناس رسانه افزود: باتوجه به اینکه تعدادی از هنرمندان و تهیه‌کننندگان با فیلم‌هایشان به دنبال خبرهای داغ و خبرهای آنچنانی برای خروج از جشنواره فجر هستند؛ اگر بخواهند آن‌ها را تهدید یا متقاعد کنند می‌توانند به آن سمت گرایش پیدا کنند. در واقع هدفشان جذب نیست و بیشتر تحت تاثیر قرار دادن، بلد کردن و جلب توجه نام آن جشنواره در میان هنرمندان است؛ بیشتر فضای جلب توجهی دارد.

کد خبر 734499
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    19 16
    الان مهران رجبی با عباسی که اصلا نمیدونه فیلم چیه شدن داور استفاده ابزاری نشده؟