حمایت‌های بین‌المللی به افغانستان در شرایطی متوقف شده که دولت منزوی طالبان در غیاب حمایت کشورهای غربی و عربی در پی جلب حمایت چین است.

طالبان

همشهری - بهاره محبی: دیگر از بسته‌های ۴میلیون دلاری که هر هفته به کابل می‌رسید، خبری نیست. ارسال کمک‌های نقدی بین‌المللی به افغانستان متوقف شده است. کمک‌های خارجی به کابل پس از آن متوقف شد که گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت طالبان از این پول‌ها برای تقویت پایگاه خود استفاده کرده و آنها را تنها در اختیار حامیانش قرار می‌دهد. رسانه‌های افغانستانی ازجمله خبرگزاری باختر دیروز گزارش دادند که با توقف کمک‌های سازمان ملل و آمریکا ارزش «افغانی» واحد پول افغانستان سقوط کرده و نگرانی‌ها نسبت به تشدید وخامت اقتصادی در این کشور تشدید شده است. طالبان اما به‌دنبال متحدان و حامیان جدید اقتصادی است.

مارتین گریفیت، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، هفته گذشته اعلام کرده بود که سازمان ملل با هدف بررسی تصمیم طالبان مبنی بر تشدید محدودیت‌های فعالیت اجتماعی زنان در افغانستان، تحویل پول نقد به کابل را متوقف کرده است.

مدت‌هاست که گزارش‌های متعددی از سوءاستفاده طالبان از کمک‌های بین‌المللی منتشر می‌شود. ۲ هفته پیش، ماهنامه فارین ‌پالسی نوشته بود که بخش زیادی از کمک‌های بشردوستانه اصلا به‌دست نیازمندان در افغانستان نمی‌رسد و برای اهداف شخصی رهبران ارشد طالبان صرف می‌شود. این نشریه به نقل از یک افسر سابق اطلاعاتی و نظامی افغانستان نوشته که فرماندهان محلی طالبان اغلب کمک‌های نقدی و غذایی را در میان خانواده‌های حامی خود توزیع می‌کنند. این مقام سابق افغانستانی گفته: «طالبان تعیین می‌کند که کمک‌های نقدی خارجی چطور و در اختیار چه کسانی قرار بگیرد. مردم به‌ویژه در مناطق هزاره‌نشین و تاجیک‌نشین در ولایات غور و بادغیس و سایر مناطق دورافتاده تقریبا هیچ حمایتی دریافت نمی‌کنند و در شرایط بسیار دشواری زندگی می‌کنند.»

عدم‌شفافیت؛ از کابل تا واشنگتن

نه تنها طالبان و بانک مرکزی تحت اداره آن از ارائه آمار و ارقام مربوط به چگونگی هزینه شدن کمک‌های خارجی در افغانستان طفره می‌روند که به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا نیز برای شفاف‌سازی در این مورد تمایلی ندارد. سازمان سیگار (اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان) اخیرا با انتقاد از رویکرد دولت آمریکا اعلام کرده که برای نخستین بار در طول تاریخ فعالیت این نهاد، به‌دلیل همکاری نکردن وزارتخانه‌های مربوطه در آمریکا، نتوانسته درباره هزینه‌ها در افغانستان گزارشی ارائه کند. به ‌گزارش فارین پالسی، جان ساپکو بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، با متهم کردن دولت آمریکا به سنگ‌اندازی در برابر تحقیقات این سازمان گفته که آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا و وزارت خزانه‌داری این کشور از ارائه اطلاعات در مورد ۱.۱میلیارد دلار پول‌ نقدی که به افغانستان تحت کنترل طالبان فرستاده شده، خودداری می‌کنند و وزارت خارجه آمریکا نیز اطلاعات مورد نظر را به آنان نداده است.

نقش کمرنگ کشورهای عربی

حمایت‌های بین‌المللی از افغانستان حتی پیش از تحولات امروز و توقف این روند نیز شرایط مطلوبی نداشت. سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲برای کمک به مردم افغانستان ۴.۴میلیارد دلار درخواست کرده بود که در مجموع کمی بیش از ۲میلیارد دلار جمع‌آوری شد. براساس گزارش این سازمان، در سال گذشته میلادی از طریق پول‌های جمع‌آوری شده، سازمان برنامه جهانی غذا حدود ۷۸۲میلیون دلار به افغانستان کمک کرده است. این رقم برای سازمان یونیسف چیزی حدود ۶۰۰میلیون دلار بوده است و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان نیز در سال گذشته میلادی ۱۴۵میلیون دلار در افغانستان هزینه کرده است که بسیار کمتر از نیازهای واقعی در این کشور است.

در این میان، مشارکت کمرنگ کشورهای عربی در حمایت از افغانستان از طریق سازمان ملل بسیار مشهود بوده است. براساس گزارش سازمان ملل، ریاض در سال ۲۰۲۲تنها ۱۱میلیون دلار به افغانستان کمک کرده است. این در حالی است که عربستان سعودی در اکتبر ۲۰۲۲(اواخر آذرماه گذشته) اعلام کرد که ۴۰۰میلیون دلار به اوکراین کمک می‌کند. دیگر کشورهای عربی نسبتا ثروتمند نیز ازجمله امارات متحده عربی و قطر و همچنین ترکیه در فهرست غایبان بزرگ کمک به افغانستان هستند. یا اینکه خیلی دیر به درخواست‌های جهانی برای کمک به مردم افغانستان پاسخ داده‌اند.

در گزارش دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) آمده که امارات در سال ۲۰۲۲در پاسخ به درخواست‌های کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل بیش از ۳۰۹میلیون دلار در ۲۳کشور جهان هزینه کرده است که از این مقدار ۱۷۱میلیون دلار فقط در اتیوپی هزینه شده است. سهم افغانستان اما فقط ۱.۹میلیون دلار بوده است. قطر نیز که یکی از بالاترین نرخ‌های تولید ناخالص داخلی جهان را دارد، در سال ۲۰۲۲و در پاسخ به درخواست‌های بین‌المللی بشردوستانه کمتر از یک میلیون دلار هزینه کرده است که حدود ۵۰۰هزار دلار آن در کامرون هزینه شده است.

چین حامی نوظهور طالبان

کارشناسان اقتصادی با اشاره به نیاز طالبان به دلار برای بیرون کشیدن اقتصاد افغانستان از رکود، پیش‌بینی کرده‌اند که قطع کمک‌های خارجی فشار زیادی را بر اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد؛ وضعیتی که احتمالا طالبان را با خطر جدی سقوط مالی مواجه می‌کند. به همین دلیل است که این گروه به‌دنبال حامیان جدیدی است و به‌نظر می‌رسد که تاحدی نیز موفق بوده است.
گذشته از قرارداد نفتی طالبان با چین، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، چندی پیش در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی رپابلیکا، ضمن تأکید بر تداوم روابط دیپلماتیک میان کابل و پکن گفت که دولت جدید در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور به حمایت‌های اقتصادی چین تکیه خواهد کرد. مجاهد گفت: «ما به ابتکار کمربند و راه چین علاقه‌مند هستیم و این کشور شریک اصلی ما برای توقف روند فروپاشی اقتصادی افغانستان و بازسازی کشور خواهد بود.»
افغانستان در انتهای کریدور واخان، نزدیک به ۹۰کیلومتر مرز مشترک با چین دارد. واخان یک نوار باریک در رشته کوه‌های پامیر و در خاک افغانستان است که چین، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان در آن مرز مشترک دارند. افغانستان همچنین بزرگ‌ترین معادن فلزات کمیاب را دارد که چین علاقه بسیاری به استخراج آنها دارد. به اعتقاد تحلیلگران از آنجایی که بعید است چین کمک اقتصادی و توسعه روابط خود با کابل را به مسائل حقوق بشری مشروط کند، چشم‌انداز حضور روزافزون چینی‌ها در افغانستان چندان دور از ذهن نیست.

بحران افغانستان راه‌حل فوری ندارد

جین کایربی، ستون‌نویس در مجله نیویورک: سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند که تا زمان لغو یا تغییر محدودیت‌های اعمال شده در افغانستان فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف می‌کنند. این در حالی است که ۲۰میلیون افغانستانی یعنی حدود نیمی از مردم این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۲برای گذران زندگی خود به نوعی به کمک‌های بین‌المللی وابسته بوده‌اند. سازمان ملل تخمین زده است که تا دسامبر سال ۲۰۲۳میلادی این رقم به بیش از ۲۸میلیون نفر می‌رسد. کمک‌های بشردوستانه هیچ‌گاه راه‌حل مناسبی برای رفع ناکارآمدی اقتصادی افغانستان نبوده است به‌ویژه اینکه همواره احتمال سوءاستفاده و فساد وجود داشته است. اما واقعیت این است که هیچ پاسخ فوری برای بحران انسانی در این کشور وجود ندارد. بحران عمیق اقتصادی ادامه حمایت‌ها از مردم را ضروری کرده است. کمک‌های بین‌المللی حتی اگر به اندازه پیش از روی کار آمدن طالبان مؤثر نباشند باز هم تأثیر قابل توجهی بر اقتصادهای محلی دارند و با توقف این حمایت‌ها، سرنوشت مردم این کشور بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است؛ آن هم در شرایطی که زمستان سخت از راه رسیده است.

کد خبر 734395
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha