رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و کولاک در ارتفاعات و خطر ریزش بهمن، یخ‌زدگی و کاهش شدید دما خبر داد.

ریزش بهمن

به گزارش همشهری آنلاین، صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کوهستان‌ها و ارتفاعات کشور اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه و جمعه ( ۲۲ و ۲۳ دی) تداوم استقرار هوای سرد در بخش‌های وسیعی از کشور به‌ویژه نیمه‌شمالی و بخش‌های شمال شرقی با کاهش محسوس دما همراه است. کاهش دما در تلفیق با وزش باد در قله‌های مرتفع کشور موجب تشدید شرایط «سوزباد» می‌شود.

او درباره وضعیت وزش باد در ارتفاعات نیز گفت: طی روزهای جمعه و پنجشنبه وزش باد و گاهی وزش باد شدید در مناطق مرتفع کوهستانی کشور به‌ویژه قله‌ها و خط الرأس‌های بالاتر از ٣٥٠٠  به‌ویژه برای نیمه‌شرقی کشور پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: با توجه به حجم برف تازه در مناطق کوهستانی کشور، احتمال وقوع بهمن در مسیرهای مستعد بهمن به‌ویژه در ارتفاعات البرز و زاگرس وجود دارد بنابراین از قرارگرفتن روی نقاب‌های برفی پرهیز شود. همچنین مه، آلودگی و کاهش دید که وجود دارد موجب کاهش دید افقی و عمودی می‌شود و مخاطره انحراف از مسیر را به‌دنبال دارد.

به گفته او طی پنجشنبه و جمعه (۲۲ و ۲۳ دی) برای البرز غربی، بخش‌هایی از البرز مرکزی و ارتفاعات شرقی استان اردبیل بارش پراکنده برف و وزش باد مورد انتظار است.

ضیاییان از ورود سامانه بارشی از غرب کشور خبر داد و گفت: از ظهر جمعه به‌تدریج موجی از شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود که به‌ویژه برای ساعات بعدازظهر جمعه برای نیمه‌غربی کشور با افزایش ابر، افزایش سرعت باد و آغاز بارش‌ها همراه است.

او در ادامه توصیه کرد: با توجه به کاهش دما و سرمای هوا، تمهیدات لازم برای پرهیز از سرمازدگی به‌عمل آید. در مناطقی که برف تازه وجود دارد نیز احتمال کولاک سطحی وجود دارد که در چنین شرایطی کوهنوردن باید از صعود به ارتفاعات بپرهیزند.

خطر ریزش بهمن در ارتفاعات تهران

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی ارتفاعات تهران نیز اظهار کرد: طی ساعات اولیه روز پنجشنبه (۲۲ دی) ابرناکی و بارش پراکنده برف و مه آلودگی مورد انتظار است.

او ادامه داد: سرمای محسوس موجب افت شدید دمایی طی پنجشنبه و جمعه(۲۲ و ۲۳ دی) در منطقه می‌شود و پدیده مه با کاهش دید افقی و عمودی همراه است همچنین وزش باد در قلل مرتفع و مناطق بالای ٤٠٠٠ متر گاهی شدید است به‌ویژه از ظهر جمعه بر سرعت باد افزوده می‌شود.

کد خبر 734383
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha