سخنگوی شهرداری تهران درباره خبر ساخت خانه‌های ۲۵ متری در پایتخت که حاشیه ساز شده است، توضیحاتی ارائه داد.

قیمت مسکن

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران درباره نکات مطرح‌شده در اظهارنظر یک بانوی خانه‌دار که اخیرا منتشر شده است و در آن از طرح شهرداری برای «ساخت مسکن ۲۵متری» انتقاد شده، گفت: اساساً چنین طرحی در دستور کار نیست. چنین ایده‌ای نیز توسط هیچ‌کدام از مدیران ارشد شهرداری یا شورای محترم مطرح نشده است. اساساً چیزی به نام «مسکن ۲۵متری» در تهران وجود ندارد.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری پایتخت تاکید کرد: در دوره گذشته مدیریت شهری ایده ساخت واحدهایی با متراژ پایین مطرح شد، با این هدف که افرادی که برای کار به شهر تهران مراجعه می کنند به جای اینکه شب داخل خودرو خود بخوابند، در این واحدها به سر ببرند. حتی این طرح در کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری هم مطرح شد؛ اما هیچگاه اجرایی نشد. ایرادی که در آن زمان درخصوص بیان این طرح مطرح شد، این بود که ساخت چنین واحدهایی توزیع جمعیتی را در شهر تهران به هم می ریزد.

سخنگوی شهردار تهران ادامه داد: به عبارتی ایده ساخت خانه‌های ۲۵متری در سال‌های گذشته توسط مدیران سابق شهرداری مطرح شده بود که همان زمان با مخالفت دولتِ وقت هیچ‌گاه به منصه اجرا نرسید. 

او افزود: از سوی دیگر برابر قوانین بالادستی به ازای هر نفر ۱۷.۵ مترمربع مساحت برای یک خانه مسکونی در نظر گرفته شده است که برای دو نفر حدود ۳۵ متر مربع است و بر اساس این قانون مجوز و پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی زیر ۳۵ مترمربع از سوی شهرداری تهران داده نمی شود. حتی در جنوب شهر نیز چنین اتفاقی روی نداده است نه تنها مردم بلکه سازندگان نیز نسبت به ساخت واحدهای مسکونی با متراژ زیر ۳۵ مترمربع اقبالی نشان نمی‌دهند.

محمدخانی توضیح داد: براساس آخرین ویرایش «طرح تفصیلی» پایتخت مصوب شورای‌عالی شهرسازی، حداقل متراژ قابل ساخت ۳۵متر مربع است. به این ترتیب از نگاه قانونی نیز اساساً امکان صدور پروانه برای کوچک‌تر این متراژ وجود ندارد.

سخنگوی شهردار تهران تاکید کرد: از ابتدای امسال تنها ۱۵ پرونده آن هم در محدوده بافت فرسوده به دلیل اینکه سال‌ها به دلیل ریزدانگی و نفوذناپذیری امکان نوسازی نداشتند و همچنین حاضر به تجمیع با املاک پیرامونی نیز نشده بودند؛ مجوز ساخت دریافت کرده اند که مساحت این املاک ۳۵ مترمربع بوده است.

او با بیان اینکه بر اساس آمار این املاک در منطقه ۷ و ۱۰ قرار دارند، گفت: در میان این پرونده‌ها کوچکترین ملکی که مجوز ساخت از ابتدای امسال دریافت کرده که تاکید می‌کنم در محدوه بافت فرسوده و ناپایدار بوده است، در منطقه ۷ واقع شده که مساحت این ملک نیز ۳۵ مترمربع است.

کد خبر 734205
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    4 1
    در دوران دانشجویی در لندن در سویت ۲۵ متری زندگی بسیار راحتی داشتم، وقتی که خسته، و سرمازده و به فکر اتاقی گرم و راحت با کلیه امکانات به خوابگاه بازمیگشتم، بسیاری از خانواده های انگلیسی بدلیل تامین معاش اتاقی از اپارتمان یا خانه خود را به دانشجو یا افراد تنها تا سن ۶۰ سال اجاره می‌دهند یا مالکین آپارتمان‌ها یا خانه ها هر اتاق را جداگانه اجاره می‌دهند، من، دو زوج ایتالیایی و یک اقای انگلیسی هر کدام در یک اتاق خانه دو طبقه زندگی میکردیم اشپزخانه پذیرایی مشترک بود، همنشینی دوست داشتنی و خاطرات خوبی رقم خورد، علمای فرهیخته ما مگر چه می‌کردند، با تاسیسی حوزه علمیه و اتاق‌هایی حتی کوچکتر از ۲۵ متر دورتادور یک حیاط تعداد زیادی جوان را اسکان میدادند، من مدتها است به این طرح فکر میکنم درسفر کاشان مسجد جامع و حوزه علمیه کاشان به حالت مخروبه درآمده تنها از قسمت بسیار کوچکی جهت نماز جماعت استفاده می‌شد، حجره های بسیار کوچک بدون در خاک میخورد خیرین عزیز تنها با ایجاد در و پنجره برای آن حجره ها می‌توانند بسته به جمعیت خانواده نیازمند هر دو سه حجره را در اختیار یک خانواده قرار دهند…
  • احمد US ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    0 2
    باید شهرهای جدید ساخته شده و مصالح ارزان و زمین رایگان در اختیار مردم قرار گیرد
  • احمد US ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    3 1
    باایجاد شهرهای جدید هم قیمت مسکن پایین خواهد آمد و هم روی تورم اثر خواهم گذاشت