راهنمای جدید انجمن متخصصان کودکان آمریکا خواستار درمان زودرس چاقی کودکان با شیوه‌های تهاجمی از جمله داروهای ضد چاقی و جراحی کاهش وزن شده است.

OBESITY

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌ای‌ تودی انجمن متخصصان کودکان آمریکا (AAP) برای نخستین بار پس از ۱۵ سال راهنمای جدیدی را برای درمان چاقی کودکان منتشر کرده است که توصیه می‌کند کودکان دچار چاقی باید مورد ارزیابی قرار گیرند و گزینه‌های درمانی قوی‌تری مانند داروهای ضد چاقی برای کودکان تا سنین پایین در حد ۱۲ سال و جراحی‌های کاهش وزن برای کودکان تا سنین پایین در حد ۱۳ سال به آنها ارائه شود.

این گروه پزشکی معتقد است به تاخیر انداختن درمان یا به اصطلاح «درمان انتظاری» در چاقی کودکان فقط باعث بدتر شدن این بیماری خواهد شد.

دکتر ساندرا هاسینک، یکی از نویسندگان راهنمای جدید و مدیر پزشکی «انستیتوی وزن سالم  دوران کودکی» در AAP دربیانیه‌ای در این باره گفت: «شاهدی وجود ندارد که درمان انتظاری یا به تاخیر انداختن درمان برای کودکان دچار چاقی مناسب باشد.»

اگر چاقی درمان نشود، می‌تواند باعث مشکلات بهداشتی کوتاه‌مدت و درازمدت جدی شود، از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و افسردگی.

به گفته این انجمن تخصصی، راهنمای جدید بر شواهدی بیشتر از پیش را ارائه می دهد که درمان‌های فعلی چاقی بی‌خطر و کارآمد هستند.

این راهنما حدود سنی را برای هنگامی که می‌توان علاوه بر ورزش، رژیم گرفتن و سایر مداخلات رفتاری یا سبک زندگی، درمان‌های پزشکی مانند دارو و جراحی را به کودکان و نوجوانان پیشنهاد کرد، تعیین می‌کند.

چاقی یک بیماری مزمن با علل پیچیده زیست‌شناختی است

به گفته انجمن پزشکان کودکان آمریکا (AAP) هدف از انتشار این راهنمای جدید، برطرف کردن انگ‌زنی درباره چاقی و تاکید بر این موضوع است که چاقی یک عارضه سبک زندگی نیست، بلکه بیماری مزمنی است که در اغلب موارد علل پیچیده زیست‌شناختی دارد.

دکتر سارا همپل، نویسنده اصلی این راهنما گفت: «وزن موضوع حساسی برای اغلب ما است و کودکان و نوجوانان به ویژه از انگ‌زنی خشن و غیرمنصفانه‌ای که چاق بودن به همراه دارد، آگاه هستند.

AAP  توصیه می‌کند که پزشکان باید به نوجوانان ۱۲ ساله و بالاتر دچار چاقی درمان‌های دارویی مناسب را ارائه دهند و نوجوانان ۱۳ ساله و بالاتر دچار چاقی شدید باید از لحاظ جراحی کاهش وزن ارزیابی شوند. البته وضعیت‌های افراد ممکن است کاملا متفاوت باشد و این گروه پزشکی می‌گوید سوابق پزشکی هر فرد و سایر عوامل مربوط باید به طور فراگیر بازبینی شود.

بر اساس راهنمای جدید این انجمن، کودکان و نوجوانانی که شاخص توده بدنی (BMI) آنها به نودوپنجمین صدک برای سن و جنس‌شان می‌رسد یا بالاتر از آن است، چاق شمرده می‌شوند و کودکان و نوجوانانی که این شاخص در آنها به ۱۲۰ درصد یا بیشتر می‌رسد، دچار چاقی شدید هستند.

داروهای جدید برای درمان چاقی کودکان

انتشار این راهنما به دنبال دسترسی به درمان‌های دارویی جدید برای چاقی دوران کودکی است، از جمله تایید داروی «وگووی» (Wegovy) در ماه دسامبر است که شکلی از داروی «سماگلوتاید» (Semaglutide است که به صورت تزریق هفتگی می‌تواند برای کودکان ۱۲ ساله و بالاتر استفاده شود. این دارو با نام‌های تجاری متفاوت و با دوزهای متفاوت برای درمان دیابت هم به کار می‌رود.

یک بررسی اخیر که در ژورنال پزشکی  نیوانگلند منتشر شد نشان داد که داروی «وگووی» به نوجوانان کمک کرد تا BMIشان را به طور میانگین ۱۶ درصد کاهش دهند که بهتر از نتایج تجویز این دارو در بزرگسالان است.

این دارو بر مسیرهای ارتباطی میان مغز و روده که سوخت‌وساز در بدن را تنظیم می‌کنند، اثر می‌گذارد و باعث می‌شود فرد زودتر احساس سیری کند.

مشکلی که در حال حاضر درباره سماگلوتاید و سایر داروهای ضد چاقی جدید در آمریکا قرار دارد، کمبود آنها به علت کمبودهای اخیر داروها و سایر کالاهای مصرفی به علت مشکلات تولید و تقاضای زیاد برای آنها است که تا حدی ناشی از تبلیغ چهره‌های مشهور در رسانه‌های اجتماعی درباره تاثیر داروهای جدید در تشدید کاهش وزن است. از طرف دیگر، قیمت بالای ۱۳۰۰ دلار در ماه این دارو مانعی دیگر بر سر راه استفاده از آن است.

کارشناسان در عین حال درباره استفاده فوری از دارو وجراحی برای درمان چاقی کودکان و نوجوانان هم هشدار می‌دهند و تاکید می‌کنند که در هر موردی باید ارزیابی فردی انجام شود.

دکتر استفانی بیرن، متخصص کودکان در مرکز پزشکی سدراس سینایی در لوس‌آنجلس می‌گوید پیش از اینکه تجویز منظم این دارو را برای بیماران شروع کند، می‌خواهد پژوهش‌های بیشتری درباره کارآمدی این دارو اثرات جانبی بالقوه آن ببیند.

 او در عین حال از تاکید انجمن متخصصان کودکان آمریکا بر درمان فوری و شدید چاقی در کودکان استقبال می‌کند. او می‌گوید: «به نظر من یقینا این راهنمای جدید نتیجه ادراک این موضوع است که رژیم گرفتن و ورزش برای شماری از نوجوان درگیر چاقی- شاید اکثریت آنها- مؤثر نخواهد بود.»

کد خبر 734004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha