شنبه ۳ تیر ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرانسه از شروع به کار وب‌سایت جدید حاوی تصاویر با وضوح بالا از همه این مناطق این کشور خبر میدهد که در تلاش برای رقابت با موفقیت جهانی مشابه آمریکایی خود Google Earth تاسیس شده است.

به  گزارش آژانس فرانس پرس از پاریس ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه ریاست مراسم رسمی
 آغاز به کار پروژه Geoportail - اولین سرویس رایگانی که در اروپا به کاربران اینترنتی امکان می دهد تصاویر هوایی را تا 50 سانتی متری سطح زمین زوم کنند- را به عهده داشت.

ژاک شیراک دراین مراسم  گفت:" این پروژه برای همه شهروندان ما قدمی به جلو محسوب می‌شود و فرانسه را در خط اول تکنولوژی ‌های جدید قرار می‌دهد."

 برخلاف سرویس آمریکایی  Google Earth که تصاویرهوایی از کل کره زمین در اختیار می‌گذارد اما تصاویر با وضوح بالای آن تنها مربوط به مناطق معینی است ، Geoportailاز کل قلمرو فرانسه چه سرزمین اصلی و چه بخش‌های ماورای بحار آن تصاویر با وضوح بالا ارائه می‌دهد.

این پروژه که بوسیله موسسه دولتی جغرافیای ملی فرانسه (IGN)  با صرف شش میلیون یورو اعتبار اجرا شده است این امکان را به کاربران می‌دهد که علاوه بر تصاویر هوایی به نقشه‌ها ، نمودارها، و داده‌های جغرافیایی  مشروح دسترسی پیدا  کنند.
Geoportail با استفاده از 400000 عکس هوایی که هر پنج سال یکبار جمع‌آوری و روزآمد می‌شوند و نیز 3700 نقشه –که تنها در بعضی نقاط حساس یا نظامی محو شده‌اند- تهیه شده‌است.

کاربرانی که سعی کردند در ابتدا از  Geopotail آن استفاده کنند دچار ناامیدی شدند چراکه اوج‌گیری تعداد مراجعان باعث شد که این سرویس اینترنتی  مدت کوتاهی پس از شروع  از کار بیفتد.

Google Earth رقیب آمریکایی Geoportail از هنگام شروع به کار در یک سال پیش بوسیله 100 میلیون نفر در جهان پیاده و به کار گرفته شده است.

سرویس Geopotail در سایت www.geoportail.fr  قابل دستیابی است.

کد خبر 734

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز