سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که یک زیرسویه جدید کرونای اُمیکرون به نام XBB.1.5 واگیرترین نوع کروناویروس شناسایی‌شده تا به حال است.

xbb

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌بی‌سی نیوز میزان بستری شدن ناشی از کووید-۱۹ در برخی از بخش‌های شمال شرق آمریکا که این زیرسویه جدید حدود ۷۵ درصد موارد جدید را تشکیل می‌دهد، در حال افزایش بوده و نگرانی‌هایی درباره اوج‌گیری بالقوه شیوع کرونا در آمریکا پس از گردهمایی‌های بزرگ مربوط به تعطیلات سال نوی میلادی ابراز شده است.

در حال حاضر اطلاعات چندانی درباره این زیرسویه جدید در دست نیست، اما برخی از پژوهش‌های مقدماتی نشان می‌دهند که این زیرسویه ممکن است از زیرسویه‌های پیشین کرونای اُمیکرون واگیرتر باشد و توانایی گریز بیشتر از ایمنی‌های قبلی داشته باشد.

ماریا وان کرکوف مدیر فنی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه گفت: «ما نگران برتری رشدی زیرسویه XBB.1.5 هستیم.» به گفته او، XBB.1.5 به سرعت جایگزین سویه‌هی دیگر در چرخش در این مناطق شده است.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند آیا این زیرسویه باعث بیماری شدیدتری می‌شود یا به پیامدهای جدی‌تری مانند «کووید درازمدت» می‌انجامد یا نه.

همچنین پژوهشگران در حال بررسی درباره میزان حفاظت ناشی از واکسن‌ها در برابر XBB.1.5 هستند. آنها می‌گوید واکسن یادآور دوظرفیتی (از نوع mRNA) هنوز بهترین راه برای حفاظت در برابر این زیرسویه است. افراد سالمند، افراد دچار نقصان ایمنی و افراد دارای برخی از بیماری‌های هنوز در معرض خطرترین افراد در برابر بیماری شدید و مرگ هستند.

سازمان غذا و داروی امریکا دو ماه پیش آخرین داروی بر مبنای آنتی‌بادی مونوکلونال (پادتن‌های تک‌دودمانی) را به علت بی‌تاثیر بودن بر سویه‌های جدید کرونا از بازار خارج کرد و در حال حاضر داروهایی ضد ویروسی مانند پاکسلووید درمان ترجیح‌داده شده برای بزرگسالان در معرض خطری هستند که بستری نشده‌اند.

کد خبر 732864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha