کارشناس عالی ترافیک درباره وضعیت ترافیکی این روزها گفت: به واسطه غیرحضوری شدن مراکز آموزشی در شهرهای آلوده کشور از جمله تهران شاهد کاهش بار ترافیکی صبحگاهی هستیم و می‌توانیم به وضوح اثر آن را در ترافیک روان صبحگاهی ببینیم.

جهانی

به گزارش همشهری آنلاین سرهنگ عین‌اله جهانی افزود: درروزهای اخیر در ساعات ابتدایی روز بدون ماندن در ترافیک‌های سنگین می‌توانیم در سطح شهر عبور و مورو کنیم، این مساله را در ظهر که زمان تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی است نیز شاهد هستیم. بنا بر این باید بگویم که در زمان‌های صبح و ظهر برای تردد با مشکلی مواجه نیستیم.

سرهنگ جهانی اظهار کرد: آنچه که من به عنوان کارشناس ترافیک در سطح شهر می‌بینم این است که در بعداز ظهرها و عصرها ترافیک سنگین در بعضی از معابر ایجاد می‌شود، ترافیک ساعات عصر، این سوال را در ذهن شهروندان ایجاد می‌کند که چرا با وجود غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها و دورکار شدن بعضی ادارات، چرا همچنان شاهد ترافیک هستیم.

معاون پیشین پلیس راهور فراجا ادامه داد: در پاسخ باید بگویم که برخی شهروندان ترددهای مورد نیاز روزانه خود، مانند خرید، مراجعه به تعمیرگاه، دید و بازدید و... را در هنگام رساندن فرزند به مدرسه یا در مسیر رفت و برگشت از اداره انجام می‌دادند، اما حالا اکثر این کارها که می‌توانستند در مسیر رفت و برگشت به مدرسه یا اداره انجام شود به ساعات بعدازظهر موکول شده است. حتی برخی از افراد این دورکاری و اوقات فراغت بیشتر را بهانه‌ای برای گشت و گذار و تفریح دانسته و به بار ترافیکی عصرها اضافه می‌شوند.

وی افزود: نگاه ما نباید این باشد که چون ادارات و شرکت‌ها و مراکز آموزشی غیرحضوری شده‌اند، دیگر به هیچ عنوان نباید ترافیک یا حداقل سنگینی بار ترافیکی را داشته باشیم، این عملکرد تنها در ساعات صبح و عصر در کم کردن بار ترافیکی موثر است که شهروندان نیز به خوبی شاهد این مساله هستند.

کارشناس عالی ترافیک با بیان اینکه بهتر از شهروندان به این مساله توجه داشته باشند که باید سفرهای درون‌شهری خود را مدیریت کنند، گفت: حالا که برخی شهروندان به مدرسه، دانشگاه یا اداره نمی‌روند، تمام کارهای روزانه که نیاز به سفر درون‌شهری دارد را به ساعات بعدازظهر موکول نکنند، چرا که با این تفاصیل اگر نمه بارانی هم ببارد درگیر ترافیک‌های بسیار سنگین نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: برای اینکه از بار ترافیکی و همچنین آلودگی هوا کاسته شود، شهروندان باید تا حد ممکن برای رفت و آمد شهری از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، یا اینکه امور روزانه مانند خرید کردن، بازدید رفتن و... را در یک مرحله سفر درون‌شهری انجام بدهند.

سرهنگ جهانی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده بیشتر از وسایل شخصی به دلیل کمبود وسایل نقلیه ناوگان عمومی است؟ افزود: کمبود در وسایل نقلیه عمومی دقیقا دلیل اصلی این مساله است، ما هیچ وقت در زمینه حمل و نقل عمومی در حد مطلوبی نبوده‌ایم، ایستگاه‌های اتوبوس، ‌ تاکسی و مترو از محله‌ها شهر فاصله زیادی دارند و همچنین به دلیل کمبود در تعداد این وسایل نقلیه، شهروندان در استفاده از آنها با مشکلات بسیاری مواجه هستند، این کمبودها به صورت خودکار شهروندان را به سمت استفاده از وسایل شخصی سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از اشکالات شهروندان در استفاده نکردن از وسایل حمل و نقل عمومی این است که آنها در روزهای سرد و برفی و بارانی باید از درب منزل خود و با خودروی شخصی خود حرکت کنند، ‌ حتی افرادی که کم‌تر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند در این روزها ترجیح می‌دهند با اتوموبیل خود به سفر درون‌شهری بروند، این مساله باعث ایجاد ترافیک‌های سنگین در روزهای بارانی می‌شود.

سرهنگ جهانی گفت: برابر قوانین و مقررات در شهرها، شهرداری‌ها مسئولیت تامین، نظارت و ساماندهی حمل بار و مسافر در سطح شهر هستند، البته این مساله را باید در نظر داشت که شهرداری نیز با مسائلی مانند کمبود و عدم تامین بودجه روبرو هستند که نیازمند توجه ویژه دولت است.

کارشناس عالی ترافیک اظهار کرد: بخشی از آلودگی هوا مربوط وسایل نقلیه می‌شود، برنامه‌هایی مانند غیرحضوری شدن ادارات و مراکز آموزشی به کاهش این آلودگی کمک می‌کند، ‌ اما بخش دیگر به استفاده احتمالی از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها، بنزین‌ و گازوئیل با کیفیت پایین و همچنین خودروهای بی‌کیفیت مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: برای رهایی از معضل آلودگی هوا باید اقدامات اساسی انجام شود، باید حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند، ‌ واردات، تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی (الکترونیکی) افزایش یابد، ‌ همچنین گسترش مترو می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در سهولت حمل و نقل شهری و کم کردن بار ترافیکی داشته باشد.

سرهنگ جهانی در پایان گفت: مسئولین حمل و نقل و محیط زیست از ده‌ها سال پیش به این مسائل اشراف کامل داشته‌اند، ‌اگر بگوییم که کاری انجام نداده‌اند بی‌انصافی کرده‌ایم، اما عملکردشان، عملکرد کارآمد و چشمگیری نبوده، همچنین عملکرد سازمان‌ها هم به صورت جزیره‌ای و موقت بوده و تاثیر بزرگی در بحث حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا اتفاق نیفتاده است.

کد خبر 732575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    2 2
    فرار به عقب،؟صورت مسئله را پاک کردین؟آلودگی علت دورکاری بود که رفع نشد .نیم قرن بودجه و ثروت کشور خرج ماجراجویی در منطقه و اختلاس و دزدی و رانت و مدیران بی تخصص رانتی و سلایق مدیران شد زیر ساختهای کشور باز سازی و به روز رسانی نشد آب و برق و انرژی و کشاورزی و درمان ووووو
  • آ IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    1 1
    کاملا درسته و لطفا مدارس و دانشگاه برای همیشه غیر حضوری باشد