مساجد به‌عنوان پایگاه فعالیت‌های فرهنگی و دینی تأثیر عمیقی در تقویت همبستگی اجتماعی و ملی دارند. اهمیت مسجد امام صادق(ع) به دلیل واقع شدن در مرکز شهر تهران در این زمینه دوچندان و این مکان مقدس به کانون بسیاری از فعالیت‌های دینی و انقلابی طی سال‌ها تبدیل شده است.

مسجد

به گزارش همشهری‌آنلاین، مسجد امام صادق(ع) سال ۱۳۸۶ توسط آیت‌الله ‌مهدوی کنی در میدان فلسطین ساخته و به نام امام ششم شیعیان، امام صادق(ع) نامگذاری شد. از آن زمان تولیت این مسجد را حجت‌الاسلام «سید مصطفی میرلوحی»، استاد حوزه و دانشگاه بر عهده دارد. این مسجد از همان سال با توجه به مرکزیت آن در یکی از میدان‌های اصلی و مهم تهران، میدان فلسطین، پذیرای همه اقشار شهروندان و بیشتر از قشر دانشجو، دانش‌آموز و استادان دانشگاه بوده است.

با توجه به وظیفه اصلی مساجد در حوزه فعالیت‌های دینی، در این مسجد ۳ نوبت نمازجماعت و  جلسات قرائت قرآن، هر صبح  هر شب برگزار می‌شود. در تمام مناسبت‌های مذهبی، مثل فاطمیه، شب‌های قدر، ایام محرم و روزهای ولادت هم در مسجد برنامه‌های مناسبتی خوبی با حضور پرشور شهروندان برگزار می‌شود. اما مهم‌ترین برنامه مسجد به دلیل همجواری با میدان فلسطین اجرای برنامه‌هایی در حمایت از مبازرات مردم و جبهه مقاومت فلسطین است. حاج‌آقا میرلوحی می‌گوید: «معمولا تشکل‌های دانشجویی و یا سازمان تبلیغات اسلامی اگر بخواهند تجمع‌هایی در حمایت از مبارزات مردم فلسطین دور میدان برگزار کنند مسجد امام ‌صادق(ع) تمام امکانات را در اختیار آنها می‌گذارد، مثل فرش، صندلی، امکانات صوتی و تصویری و ...» به گفته حاج‌آقا میرلوحی خود مسجد هم با دعوت از فرمانده‌هان و مسئولان مقاومت برنامه‌هایی را راستای تقویت جبهه مقاومت برگزار می‌کند. حجت‌الاسلام میرلوحی می گوید: «مثلا نماینده حزب‌الله  یا سران مقاومت در تهران را دعوت می‌کنیم تا برای نمازگزاران سخنرانی کنند و از اهداف مقاومت سخن بگویند. خالد مشعل سال‌ها پیش قبل از شهادت به این مسجد آمد و اتفاقا سخنرانی‌اش با استقبال شهروندان هم همراه شد.» میرلوحی می گوید که این برنامه‌ها تماما با حمایت جوانان مسجد برگزار می‌شود از سازماندهی تا کارهای فنی مسجد و پذیرایی از نمازگزاران و آب و جارو کردن مسجد.

حاج آقا میرلوحی امام جماعت مسجد امام صادق(ع) می‌گوید: «با وجود اینکه زمان زیادی از ساخت مسجد نمی‌گذرد، ولی در همین مدت کوتاه توانسته‌ایم با همه اقشار جامعه رابطه خوبی برقرار کنیم. به دلیل همین اعتماد خیّران زیادی به اینجا می‌آیند و می‌خواهند که کمک‌های‌شان از طریق مسجد به اقشار آسیب‌پذیر انجام شود. از این‌رو جوانان فعال مسجد ما در این حوزه نیز وارد عمل شده و بسته‌هایی را با کمک خیّران تهیه  می‌کنند و در اختیار نیازمندان قرار می‌دهند. در همه‌گیری کرونا، بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله، و... نیز از جمله مساجدی هستیم که در حوزه کمک‌رسانی به شهرهای آسیب‌دیده ورود کردیم و همچنان هم به این کار ادامه می‌دهیم.»

کد خبر 730960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha