جواهرده در رامسر مازندران و جواهردشت در رودسر گیلان از نقاط بی‌نظیر و منحصربه فرد شمال کشور هستند.

جواهردشت

همشهری آنلاین - مریم ورشو: جواهردشت از روستاهای شهرستان رودسر گیلان و در ۲۶ کیلومتری محله سیاهکلرود واقع شده است. برای رفتن به این منطقه زیبا باید به روستای سیاهکلرود بروید و وارد خیاط محله شوید. در ابتدای روستای خیاط محله تعداد زیادی خودروهای جیپ روسی پارک شده است؛ خودروهایی که برای کارهای کشاورزی مردم کاربرد فراوانی دارد، اما اهالی به جز کشاورزی، برای انتقال مسافران و گردشگرانی که می‌خواهند به جواهردشت بروند و نیاز به خودرو دارند نیز ازآنها استفاده می‌کنند.

بعداز اینکه ازخیاط محله و کوچه‌پس‌کوچه‌های زیبا و باغ‌هایش عبور کردید، برای رسیدن به جواهردشت از یک مسیر جنگلی و کوهستانی که تا منطقه چاشت خورلات آسفالت است، می‌گذرید. بعد از آن وارد یک جاده خاکی می‌شوید که طول این جاده خاکی تا جواهردشت بسیار بیشتر از مسیر آسفالته قبل از آن است، اما زیبایی جنگل و درختان سربه فلک کشیده‌اش سختی راه را به فراموشی می‌سپارد.

تصاویر | گشت و گذار در جواهرات شمال! | سفر به سرزمین ابرها را از دست ندهید

جنگلی مه آلود، طبیعت بکر، هوای پاک و از همه مهم‌تر سکوت وصف ناپذیرش ذهن را از تمام دغدغه‌ها آزاد می‌کند. بعد از گذشتن از این مسیر به ورودی جواهردشت می‌رسید. در همان ابتدای روستا چند قهوه خانه محلی قرار دارد که با چای و لوبیای داغ از گردشگران و محلی‌ها استقبال می‌کنند.

بوی هیزمی که به مشام می‌رسد، لذت روستاگردی را چند برابر می‌کند. از شیب یکی از کوچه‌های خاکی روستا که بالا بروید به راحتی خانه‌های با سقف‌های شیروانی و زمین‌های کشاورزی را خواهید دید که با سیم‌های خاردار و دیوارهای سنگی محصور شده‌اند.

گیاه زیبای «میش گوش» به زیبایی این روستا دامن می‌زند، به سمت جنوب جواهردشت که حرکت کنید قله زیبای سماموس با ارتفاع ۳ هزار و ۶۷۸ متر از سطح دریا قرار دارد. در نزدیکی و دامنه این قله زیبا صدای زنگوله گوسفندانی که در حال چرا هستند شنیدنی است.

تصاویر | گشت و گذار در جواهرات شمال! | سفر به سرزمین ابرها را از دست ندهید

اما آنچه شاید کمی نگران کننده باشد و از جذابیت بصری روستا در برخی نقاط کم کند، افزایش خانه‌های ویلایی است که توسط غیربومی‌ها ساخته شده است. خانه‌هایی که طبیعت بکر روستا را در معرض خطر قرار می‌دهد. جواهردشت مردم مهربانی دارد. اگر به این روستا سفر کنید می‌توانید از خانه‌های محلی آنها نیز برای استراحت و ماندن شبانه بهره ببرید. و اگر شانس هم به شما رو کند شاید دیدن دریای ابر این روستای بی‌نظیر نصیبتان شود.  

جواهر رامسر

برای رفتن به جواهرده باید به ۲۶ کیلومتری رامسر مازندران بروید. این روستای زیبا و وصف ناپذیر درانتهای جاده‌ای کوهستانی با شیبی تند در کنار دره و رودخانه صفارود قرار دارد. این روستا که شهرت جهانی دارد، در یونسکو نیز ثبت شده است. مسیر دسترسی به جواهرده دارای جنگل‌های سرسبز است. به‌طوری که در برخی نقاط این مسیر احساس می‌کنید که از یک تونل سبز عبور می‌کنید.

در برخی نقاط هم کوه‌های مرتفع خودنمایی می‌کنند. حرکت زیبای ابرها و مه نیز در طول مسیر شما را مسحور خود می‌کند. تا رسیدن به جواهرده جویبارهای بالادست این روستا و آبشارهای زیبا ناخودآگاه شما را مجبور می‌کند که خودرو را در کنار جاده کوهستانی پارک کنید تا از نزدیک به تماشای این آبشارها بایستید.

یکی از زیباترین این آبشارها در انتهای روستا و در کنار تخته سنگ بزرگی قرار دارد. بعد از گذشتن از این مسیر زیبا به جواهرده می‌رسید. روستایی که در هرچهار فصل سال آنقدر بی‌نظیر و منحصربه فرد است که در سال گردشگران زیادی را به خود می‌کشاند. در سراسر روستا مردان و زنان لباس محلی به تن دارند. بعضی از زنان که چادرشب‌های قرمزی هم به کمر می‌بندند به گردشگران نان داغ محلی می‌فروشند.

تصاویر | گشت و گذار در جواهرات شمال! | سفر به سرزمین ابرها را از دست ندهید

افزایش تعداد گردشگران سبب اشتغال‌زایی برای اهالی شده است. بیشتر آنها گیاهان دارویی، عسل و صنایع دستی را در قالب غرفه‌هایی به فروش می‌رسانند. عروسک‌های رنگارنگی هم که توسط اهالی بافته می‌شود به زیبایی این غرفه‌ها دامن می‌زند.

تصاویر | گشت و گذار در جواهرات شمال! | سفر به سرزمین ابرها را از دست ندهید

اگر به صنایع دستی مانند نمد علاقه دارید می‌توانید سری به یکی از کارگاه‌های نمدمالی این روستا هم بزنید.

تصاویر | گشت و گذار در جواهرات شمال! | سفر به سرزمین ابرها را از دست ندهید

آبشار زیبای جواهرده در انتهای این روستا نیز بیشتر گردشگران را جذب خود می‌کند. مسجد آدینه از جمله جاذبه‌های تاریخی جواهرده است. این مسجد حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد، اما دستخوش تغییراتی شده است. زیرا به گفته اهالی این مسجد بر اثر رعد و برق دچارآتش سوزی می‌شود و به‌ همین دلیل مردم این بنا را دوباره از نو می‌سازند.

گورهای تاریخی که در منطقه پراکنده است هم از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه به حساب می‌آید. در نزدیکی جواهرده دریاچه‌ای به نام دریاچه قو هم وجود دارد که می‌توانید از قایق‌های پدالی، آلاچیق، رستوران، کافه و مجتمع‌های اقامتی آن استفاده کنید.  

کد خبر 730952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    6 1
    شمال همه جاش بهشته بهشت