شورای شهر کوالالامپور اعلام کرد: استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در همه ساختمان‌های متعلق به شورا و شهرداری ممنوع شده است.

پلاستيك

به گزارش همشهری آنلاین، شورای شهر کوالالامپور به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای حذف استفاده از مواد غیرقابل تجزیه تا سال ۲۰۳۰، استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را در همه ساختمان‌های شورا و شهرداری کوالالامپور ممنوع کرد. این ممنوعیت که به‌دنبال قانون ممنوعیت استفاده از نی‌های پلاستیکی در سال ۲۰۲۰ و در راستای پشتیبانی از دستورالعمل اجباری وزارت فدرال برای استفاده از پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر اعمال شده است، تمام بخش‌های مختلف این ساختمان‌ها از جمله غذاخوری‌ها را در بر می‌گیرد.

شهردار کوالالامپور اظهار کرد که هدف این ابتکار ایجاد مسئولیت‌پذیری در زمینه استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در میان کارکنان شورا و تبدیل آن به یک عادت است. به این ترتیب پیش از گسترش برنامه‌ای مشابه در سطح شهر، کارمندان شورای شهر و شهرداری کوالالامپور هم‌چون الگوهایی برای سایر مردم عمل می‌کنند.

شورای شهر گفت که این اقدام بخشی از برنامه شورا برای حذف استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف و سایر مواد غیرقابل تجزیه در طبیعت تا سال ۲۰۳۰ است و توضیح داد که ممنوعیت مذکور به این معنی است که کارکنان شورا و شهرداری دیگر اجازه ندارند این محصولات، از جمله کیسه‌های پلاستیکی و ظروف بسته‌بندی مواد غذایی را با خود به محل کار بیاورند.

شورای شهر اطمینان داد که این ممنوعیت کل نهادهای مرتبط با شورا از جمله تأمین‌کنندگان محصولات غذایی و پذیرایی برای رویدادها و مراسم مختلف شورا را نیز در بر می‌گیرد.

شورا همچنین با اشاره به این‌که بیش از ۴۰ درصد از زباله‌های تولید شده در ساختمان‌های متعلق به شورا و شهرداری کوالالامپور را پلاستیک‌های یک‌بار مصرف تشکیل می‌دهد، اعلام کرد که بخش عمده‌ای از این زباله‌ها قابل بازیافت است و شورا در نظر دارد با نصب ماشین‌های فروش معکوس در ساختمان‌های این نهاد برای کارکنان و حتی مراجعه‌کنندگان به شهرداری و شورای شهر ایجاد انگیزه کند. به این ترتیب کاربران می‌توانند در ازای دریافت پنج سن (واحد پول خرد مالزی)، اقلام بازیافتی کوچک خود را به دستگاه تحویل دهند و این مبلغ را از طریق اسکن کد QR دریافت کنند.

شورای شهر ضمن اشاره به این‌که مواد قابل بازیافت پذیرفته شده توسط دستگاه شامل بطری‌های پلاستیکی مستعمل، قوطی‌های غذا و نوشیدنی و پاکت‌های آبمیوه می‌شود، مشارکت در این اقدام را بخشی از ابتکار مسئولیت اجتماعی به‌منظور کمک به تلاش‌های این نهاد برای سبز شدن پایتخت مالزی معرفی کرد.

منبع: ایمنا

کد خبر 730832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha