سال ۱۳۹۱ تعدادی از دانشجویان ترم اولی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات که ۱۸سال سن بیشتر نداشتند با هم قرار گذاشتند با همان پول توجیبی‌های اندکشان اسباب‌بازی بخرند و به دیدار بچه‌های بیمار بروند. دیدار اول کافی بود تا جرقه‌ای باشد برای برپایی ماهانه این حال و هوای خوش.

ترنم

همشهری آنلاین ‌ـ ثریا روزبهانی: دهان به دهان این فعالیت در دانشگاه‌های دیگر چرخید و هردفعه دیدار تعداد اعضا بیشتر بیشتر شد. کم‌کم زمزمه‌های راه‌اندازی خیریه دانشجویی در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات پیچید و هر روز دانشجوهای علاقه‌مند بیشتری در این خیریه عضو می‌شدند و با حمایت‌هایشان از مرحله بستری شدن کودکان گرفته تا ترخیص از بیمارستان و مراقبت‌های پس از آن، به نوعی به همنوعشان یاری می‌رساندند.

در نهایت سال۹۶ به پیشنهاد استاد دانشجویان این خیریه دانشجویی شکل رسمی به خود گرفت و ثبت شد، اما از آنجایی که قوانینی مانند سن بیش از ۲۳سال و داشتن کارت پایان خدمت لازمه انتخاب هیئت‌مدیره و مدیرعامل بود، این بار پدران و مادران این بچه‌ها و حتی استاد دانشگاه مسئولیت را بر گردن گرفتند تا ترنم محکم‌تر کنار کودکان بیمار و خانواده‌هایشان بایستد. اساسنامه‌ خیریه ترنم به آنها اجازه می‌دهد تا کارهای خیریه کاملاً متنوعی انجام دهند. اما جامعه هدف این خیریه ارائه خدمات به کودکان زیر ۱۴ساله‌ای است که به بیماری خاص مبتلا هستند.

مهربانی با طعم ترنم

این خیریه از بررسی‌های اولیه‌ تا بستری شدن در بیمارستان، هزینه‌های ترخیص‌، دارو و اسکان و همچنین مراقب‌های لازم تا بهبود کامل همراه این کودکان است. بچه‌های بیمار مدت زمان طولانی را باید در قرنطینه‌های ایزوله بگذرانند تا پیوند مغز استخوانی‌شان کامل انجام شود و برایشان مشکلی ایجاد نشود. اغلب این کودکان به بیماری‌هایی مانند فانکونی، دوشن، نقص یا نارسایی ایمنی و بیماری‌های خاص مبتلا هستند.

«محمدحسین کلهر» مدیر مالی مؤسسه خیریه ترنم که یکی از نخستین‌ها ترنم و پدرش هم هیئت‌مدیره این خیریه است درباره این کودکان می‌گوید: «هر شخصی وقتی عضو ترنم می‌شود برای خودش اهدافی ترسیم می‌کند. یکی می‌خواهد حال و احوالش خوب باشد و دیگری به دنبال کسب تجربه است.

در نهایت ترنم ۲رسالت حیاتی و مهم دارد که نخستین هدف آن کمک به کودکان بیمار و خانواده آنها در شرایط سخت بیماری است و ۵۰درصد دیگر هم به خودمان برمی‌گردد و آن حس سرخوشی و به دست آوردن تجارب مختلف برای جوانی ۱۸ساله که می‌خواهد وارد جامعه‌ای بزرگ شود. اجرای موسیقی و نمایش، عروسک‌گردانی، تهیه اسباب‌بازی و نوشت‌افزار و لباس همه و همه تنها بخشی از فعالیت‌های ترنمی‌ها بود. طولی نکشید که سایر نیازهای ضروری این فرشته‌ها نیز شناسایی و با همت خیّران و تلاش گروه ترنم تأمین شد. بعد از راه‌اندازی گروه خیریه ترنم، بخش قرنطینه کودکان بیمار رنگ‌وبوی تازه‌ای گرفته است، هر ماه با همان پول توجیبی‌ها و کمک خیّران دیوارها با عکس و نقاشی رنگین شدند، اتاق‌ها با لوازم گرمایشی و مبل تختخواب‌شو و تلویزیون تجهیز و خلاصه موجی از نور و امید مهمان دل بیماران شد. گام مهم بعدی تأمین هزینه‌های درمان کودکان بود.

این‌بار هم با حمایت یاوران ترنم هزینه‌های ترخیص بیمارستان، آزمایش‌های تخصصی و داروهای کودکان فراهم شد؛ هزینه‌هایی که همیشگی است و روزبه روز افزایش پیدا می‌کند. کمک‌های خیریه‌ها، وزارت بهداشت و دولت تا مرحله بیمارستانی است و کمک هزینه‌ها در این بخش می‌گنجد، اما این بچه‌ها زمانی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند همچنان برای معاینه و بررسی در زمان‌های تعیین شده و به نوعی تا آخر عمرشان به بیمارستان مراجعه کنند. ۹۵‌درصد خانواده‌های این کودکان بیمار کاملاً کم‌بضاعت هستند و از شهرستان‌های دور می‌آیند. در همین راستا یکی از مهم‌ترین هدف‌های ما بعد از انجام عمل پیوند محقق می‌شود و آن اسکان این بچه‌ها و خانواده‌هایشان در شهر تهران است. یکی دیگر از فعالیت‌های بسیار مهم ترنم در طول فعالیتش اهدای نمونه سلول بنیادی خون به بانک سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی تهران است. با این اقدام نتیجه آزمایش تعیین سلول بنیادی داوطلب در بانک ذخیره می‌شود و هرگاه بین فرد داوطلب و فرد نیازمند پیوند، سازگاری وجود داشته باشد، از داوطلب برای اهدای سلول بنیادی خون‌ساز دعوت می‌شود.»

کد خبر 730695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha