نغمه مستشار نظامی یکی از زنان شاعر و شناخته‌شده کشورمان و تنها شاعری است که ۳ بار مورد تفقد رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و رهبری بر مجموعه شعرهای او یادداشت تقریظ نوشته‌اند.

شاعر

همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور: نغمه مستشار نظامی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۵۹ است. او با تسلط بر زبان انگلیسی و حضور در کنگره‌های ادبی بین‌المللی چهره شایسته‌ای از زن مسلمان ایرانی به نمایش گذاشته است. کارشناسی مهندسی منابع طبیعی از دانشگاه تهران دارد، کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی منابع طبیعی از دانشگاه علوم و تحقیقات دریافت کرده است و دکترایش را نیز در رشته توسعه پایدار به پایان رسانده.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

 او در مورد توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به ترکیب‌بندهایش می‌گوید: «یادداشت‌های رهبر انقلاب را نشانه قبول نذر و نیتی می‌دانم که در آغاز شعرهایم داشتم. معمولاً شاعر وقتی می‌نویسد خودش را نمی‌بیند، بیشتر دنبال انتقال آن پیام است. ما به‌عنوان زن این دوره و عصر معاصر باید پیاممان را به زن ایرانی در همه عصرها برسانیم. رهبر انقلاب فرمایشی دارند با این عنوان که: «شما در هر کاری که هستید خودتان را محور دنیا بدانید و سعی کنید بهترین کاری را که در آن جایگاه می‌توانید، انجام دهید.» من هم اگر گامی برمی‌دارم به‌نوعی انجام‌وظیفه به‌عنوان زن مسلمان ایرانی است. لطف آن بزرگوار را هدیه به همه شاعران می‌دانم نه شخص خودم. اینکه عالی‌ترین مقام یک کشور با همه مشغله‌هایشان این‌چنین به ادبیات و شعر توجه دارند، ارزشمند است.»

قهرمان محله| یادداشت‌های رهبری، استجابت یک نذر شاعرانه بود | شاعر محله هاشمی از محله‌اش  می‌گوید

زندگی در حوالی شاعری

مستشار نظامی می‌گوید: «متولد امیرآباد هستم و دوران کودکی‌ام را در محله‌های هاشمی، قصرالدشت، آذربایجان و بعدها هم غرب تهران گذراندم. این محله‌ها ازجمله محله‌های اصیل و قدیمی تهران هستند که خانواده‌های شهدای زیادی نیز در آن ساکن بودند و هستند. فضای مذهبی این محله‌ها هم ناخودآگاه من را با فضای مذهبی و دینی اخت کرده است. بااین‌حال من در خانواده همیشه در معرض شعر قرار داشتم. شغل معلمی مادرم و البته علاقه او به ادبیات از همان دوران کودکی به این سمت سوقم داد. سیمین‌دخت وحیدی دخترعمه مادرم بود که به‌عنوان مادر شعر انقلاب شناخته می‌شود. چون او را در فضای خانواده می‌دیدیم و اشعارش را می‌شنیدیم به این فضا علاقه‌مند شدم.»

شاعر محله هاشمی

او خاطراتش را این‌گونه مرور می‌کند: «هاشمی محله عجیبی بود. بافت بسیار مذهبی و منسجمی داشت. حسینیه‌ها و مساجد در این محله خیلی رونق داشت و امنیت محله هم خیلی خوب بود. از سال ۶۸ تا ۷۵ در این محله مدرسه رفتم و بعد به غرب تهران آمدیم؛ اما خاطرات خوبی از مردم نجیب محله هاشمی دارم. دهه ۷۰ دهه خوبی برای شعر بود و در همین دهه ساکن محله هاشمی بودم. الان که مراجعه می‌کنم می‌بینم چه غزل‌های شسته‌رفته و خوبی در این دهه سروده شده است. شعرها خوانده می‌شد. نشریات صفحات شعر و ادب داشتند و هنوز فضای مجازی این‌قدر غالب نشده بود. اولین شعرم را در همین دهه در صفحات شعر کیهان و اطلاعات و... چاپ کردم که برایم خیلی ارزش داشت. چون هر شعری چاپ نمی‌شد و واقعا شعرها گزینش می‌شد و خوانده هم می‌شد.»

مستشار نظامی هم‌اکنون دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. او توانسته با کمک همکارانش بیش از ۳۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور راه‌اندازی کند.

کد خبر 730654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha