عضو شورای شهر تهران گفت: متأسفانه زیرساخت‌های شهر تهران شرایط خوبی ندارد و این مساوی با بحران است. ما به دلیل انباشت جمعیت در تهران دچار بحران هستیم و باید بدانیم که مدیریت بحران در شرایط بحرانی شوخی است.

بحران آب شرب در همدان

به گزارش همشهری آنلاین، اعضای شورای شهر تهران در آستانه پنجم دی‌ماه (روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی) به موضوع خطرات فرونشست و تبعات ناشی از آن در محلات تهران پرداختند.

در ادامه یکصدوهفدهمین جلسه شورای شهر تهران که صبح امروز به ریاست مهدی چمران برگزار شد، اعضای شورای شهر تهران پس از گزارش علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مطالبی را مطرح کردند.

مهدی اقراریان عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران به عنوان نخستین عضو سخنران با اشاره به جمعیت بالغ بر ۱۰ میلیون نفری در تهران اظهار کرد: متأسفانه زیرساخت‌های شهر تهران شرایط خوبی ندارد و این مساوی با بحران است. ما به دلیل انباشت جمعیت در تهران دچار بحران هستیم و طبیعی است که مدیریت بحران در شرایط بحرانی شوخی است.

او تصریح کرد: بنده چندی پیش در ارتباط با ساماندهی امدادگران در کوهستان نیز تذکری را به شهرداری تهران دادم و با توجه به اینکه شورا در رابطه با این مسئله مصوبه‌ای را دارد، اما گزارشی در باب این موضوع وجود ندارد و به نظر می‌رسد شهرداری باید در این زمینه گزارشی را تهیه کند.

چه کسی قرار است بحران واقعی تهران را مدیریت کند؟

مهدی عباسی؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با اشاره به موضوع اهمیت مدیریت بحران در شرایط بحرانی اظهار کرد: کار در تهران سخت و بسیار دشوار است و این سؤال مطرح می‌شود که اگر بحران واقعی در تهران اتفاق بیفتد چه کسی قرار است بحران آن را اداره کند.

او ادامه داد:‌ آیا در کشور و شهر تهران آموزش‌های لازم در ارتباط با بحران دیده شده است؟ آیا دستگاه‌ها و سازمان‌ها تکالیف خود را می‌دانند و آیا نگهداری از تجهیزات بر اساس استانداردهای لازم انجام می‌شود؟ موضوع دیگر بحث اراضی ذخیره شهری است که باید این اراضی حفظ و حراست شوند. این اراضی در مواقع بحران قطعا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عباسی همچنین در ارتباط با ساخت و سازها در شهر تهران تصریح کرد: موضوع ساخت و ساز اهمیت ویژه‌ای دارد و اینکه ساختمانی بر روی یکی از گسل‌ها بر اساس کمیسیون ماده ۵ احداث می‌شود موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و این سؤال مطرح می‌شود آیا اقدامات لازم از سوی سازمان مدیریت بحران جهت پیشگیری از وقوع حوادث و یا رعایت ایمنی در این ساختمان‌ها انجام می‌شود یا خیر؟

مهدی عباسی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به اهمیت مخازن آب در شرایط بحرانی اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی جهت این مخازن در سطح مناطق و محلات انجام شده و تا پایان سال ۱۱۰ مخزن آب راه‌اندازی خواهد شد تا ان‌شاءالله تا پایان این دوره از مدیریت شهری تعداد این مخازن به ۳۰۷ عدد خواهد رسید و این مخازن در مواقع بحرانی می‌توانند ۷۲ ساعت آب شرب مورد نیاز شهروندان را تامین کنند.

شهرداری برای پایش فرونشست مکانیسمی دارد؟

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز گفت: آقای نصیری یکی از مدیرانی است که بسیار فعال بوده و کارهای خوبی انجام داده است و گزارشی را ارائه کرد اما موضوع مهم این است که در فصل چهارم برنامه چهارم توسعه شهر تهران به ایمنی و افزایش تاب‌آوری اشاره داشته و در این باب نیز ۱۰ حکم آمده است. هدف اصلی در این فصل از برنامه ایجاد تهرانی امن و مقاوم در برابر آسیب‌ها و مخاطرات است.

میثم مظفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به گزارش نصیری رئیس مدیریت بحران شهر تهران گفت: یکی از خطرات در شهر تهران که پیش‌تر نیز با آن مواجه بودیم و هستیم خطر فرونشست در محلات و مناطق است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها تجارب خوبی در موضوع فرونشست دارند گفت: سوالی که مطرح است این است که در شهرداری آیا مکانیسمی برای پایش و واکنش سریع به این مسئله وجود دارد یا خیر؟

مظفر تصریح کرد: در دستگاه‌هایی از جمله وزارت نفت امکانات لازم برای فرونشست وجود دارد ولی در شهرداری تهران این امکانات یا کم است یا وجود ندارد و به هر ترتیبی در خصوص بحران فرونشست‌ها باید یک کار جدی صورت بگیرد.

در ادامه مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تا پایان این دوره شورا ۳۷۰ مخزن آب اضطراری در محله‌های مختلف تهران نصب می‌شود، گفت: این شیرها تا ۷۲ ساعت در مواقع بحران آب شرب محله را تأمین می‌کند.

او افزود: پس از تکمیل و نصب این مخازن، یکی از کشورهای پیشرو در این موضوع هستیم‌. در مواقع بحران و آتش سوزی وجود شیرهای هیدرانت دارای اهمیت است و تا پایان سال، ۱۲۰۰  شیر هیدرانت نصب می‌شود.

پیرهادی گفت:  این شیرها در جاهای پر خطر مانند بازار نصب می‌شود. فاصله این شیرها باید حداقل ۱۵۰ متر و حداکثر ۳۰۰ متر باشد که با نصب ۱۲۰۰ شیر، وضعیت ایمنی شهر تهران افزایش می یابد.

کد خبر 730421
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حمید IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 0
    با سلام؛ ساخت و نگهداری مناسب و بهداشتی مخازن آب برای مواقع بحران یکی از ضروریات محیط شهری و روستایی است و شهرداری هم اقدامات خوبی انجام داده است لکن برای امر بهداشت و شستشو هم بهتر است فکری شود. لذا ساخت حمام و رختشویخانه های مقاوم و دارای ذخیره آب برای چنین مواقعی برای تمامی محلات نیاز است.