معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تامین ۵۰ درصدی نرخ موتورسیکلت‌های برقی از طریق پرداخت تسهیلات خبر داد.

اتوبوس

به گزارش همشهری آنلاین، جلال بهرامی در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند اورهال(تعمیرات اساسی) اتوبوس‌های شهری گفت: عقب ماندگی در بحث زیرساخت‌های حمل و نقل تهران به صورت جدی وجود دارد که شاید به دلیل شرایط اقتصادی خاصی که در ادوار گذشته بوده رخ داده است. به هر ترتیب برای جبران این عقب ماندگی باید چندین اقدام را در دستور کار قرار دهیم.

او افزود: نخستین کار، موضوع نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در تهران است. در دنیا نیز درصدی از اتوبوس‌هایی که در اختیار دارند بعضا تا ۴۰ سال را نوسازی می‌کنند. لذا این اقدام ما از سر ناچاری و فقر نیست بلکه این نوسازی موضوع درست و مرسومی است. حتی برخی از کشورها تاکسی‌هایی با عمر ۱۰۰ ساله دارند و از موضوع نوسازی بهره می‌گیرند.

تاکسی حمل‌ونقل عمومی نیست

معاون شهردار تهران ادامه داد: در مدیریت شهری جدید سیاست‌ها بر این اساس است که به جای تملک، خرید خدمت کنیم. یعنی مشارکت بخش خصوصی در ناوگان حمل و نقل عمومی را وارد کنیم. البته تملک دارایی و خرید خدمت ضعف طولانی در کشور دارد و قطعا جا انداختن آن با سختی‌هایی مواجه است که ما این کار را انجام خواهیم داد. در بحث حمل و نقل ترکیبی شهر اصل مترو است و پس از آن روی زمین متناسب با توسعه مترو باید تغییراتی را اعمال کنیم. بی تردید اتوبوس حمل و نقل عمومی است و تاکسی با توجه به اینکه انبوه بر نیست حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود. در همین راستا اسنپ و تپسی نیز حمل و نقل عمومی نیستند و در جابجایی‌ها یک مسافر را جابجا می‌کنند.

مترو با یک سوم ظرفیت کارمی کند

او ادامه داد: در حمل و نقل عمومی اصل مترو است؛ ولی آیا در حال حاضر ظرفیت مترو به‌طور کامل به‌کار گرفته شده است؟ هفت خط فعلی مترو ظرفیت جابجایی چهار میلیون مسافر به صورت روزانه را دارد در حالی‌که امروز ۱.۵ میلیون مسافر را جابجا می‌کند و علت این امر نیز مواجه بودن با کمبود ناوگان است. چهار خط دیگرمترو هم باید ساخته شود ولی اولویت ما تکمیل هفت خط موجود به لحاظ مهندسی و واگن است.

۱۵۰۰ میلیارد؛ ساخت یک کیلومتر مترو

بهرامی اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلومتر مترو به جز واگن ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که برای توسعه چهار خط مترو به چیزی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بدون تعدیل و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان با تعدیل نیاز داریم. اولویت اول بر روی زمین، اتوبوس است که طبق طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم که در حال حاضر تنها ۲۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس فعلی با اولویت دو کابین بازسازی کامل خواهد شد که این بازسازی در سطح یک و دو انجام خواهد شد. شهاب خودرو و بخش خصوصی با شهرداری تهران در این راستا تفاهماتی را انجام داده‌اند.

او تاکید کرد: بخش خصوصی ۱۰ سال تعهد خدمات دارد و پس از آن مالکیت برای خودش خواهد بود و این ۱۰ سال در حال حاضر به اتمام رسیده لذا باید کمک کنیم بازسازی انجام شود و دوباره تعهد خدمات داشته باشند. پس باید ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس تامین کنیم که ۲۰۰۰ دستگاه را وزارت کشور با پرداخت ۸۰ درصد سهم دولت تعهد داده که ظرف ۱۴ ماه تامین شود.

به گفته بهرامی، در حال حاضر شهرداری تهران برای ۶۴۷ دستگاه اتوبوس سهم خود را پرداخت کرده و تعدادی از این اتوبوس‌ها را نیز تحویل گرفته است. در حقیقت ۱۱۰۰ دستگاه تفاهم با ایران خودرو و ۹۰۰ دستگاه هم با عقاب افشان انجام شده، ۳۰۰۰ دستگاه نیز از ظرفیت تولید داخل استفاده می‌کنیم که خود شهرداری آنها را به صورت ملکی خریداری خواهد کرد.

واردات ۲ هزار اتوبوس برای پایتخت

معاون شهردار تهران ادامه داد: ۲۰۰۰ دستگاه نیز باید واردات انجام دهیم. این به معنی این است که مردم کف خیابان نیاز ضروری‌شان برطرف شود و این موضوع به معنای خالی کردن پشت تولید داخلی نیست. بلکه برای خدمت کردن زودتر به مردم است. این واردات نیز مراحلش طی شده و گیر همین موضوع حمایت از تولید داخل مانده است. اگر اتوبوس‌های وارداتی دست دوم هم باشند به لحاظ کیفیت و نیاز حتی از اتوبوس‌های فعلی که اورهال می‌شوند استاندارد بالاتری دارند. باید توجه کنیم که می‌توانیم نیاز ضروری را از طریق ظرفیت‌های مختلف حل کنیم.

بهرامی با اشاره به اینکه باید از حمل و نقل ترکیبی برای تامین نیازها استفاده کنیم، افزود: در حمل و نقل روی زمین یکی از موارد اتوبوس سه کابینه است که با اولویت وارد می‌شود. پس از آن اتوبوس دو کابین و اتوبوس‌های تک کابین است. در مرحله بعد از می توان از میدل باس که بین اتوبوس و تاکسی است، بهره گرفت که در داخل نیز تولید آنها را داریم. لذا مقرر شده ۵۰۰ دستگاه میدل باس اتوماتیک در خط تولید را خریداری کنیم. پس از آن مینی بوس است که می‌توان با بهره گیری از آن کاهش سر فاصله‌ها را محقق کرد. برای ون‌ها نیز با توجه به اینکه نوسازی امکانپذیر نیست باید با دو دیدگاه به جای تاکسی‌های مسیری، ون‌ها را جایگزین کنیم.

۶۰ درصد؛سهم خودروهای شخصی از حمل‌ونقل روزانه

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه یک درصد از سهم حمل و نقل روزانه با تاکسی‌های اینترنتی و ۶۰ درصد با خودروهای شخصی انجام می‌شود، افزود: باید تا افق ۱۴۰۴، ۲۰ درصد حمل و نقل متعلق به خودروهای شخصی به سمت حمل و نقل عمومی آورده شود. برای۶۳۰ دستگاه ون با وزارت کشور به توافق رسیده‌ایم که قدرالسهم خود را به ایران خودرو پرداخت کرده‌ایم؛ اما نیاز است که ون‌های قدیمی اسقاط شوند و تسهیلات پرداخت شود.

نیاز تهران به ۲۰ هزار ون تاکسی

بهرامی گفت: در حال حاضر یک سری ون‌های تویوتا در شهر وجود دارد که کارهای گردشگری انجام می‌دهند در حالیکه تاکسی بوده‌اند. لذا باید شرکت مورد نظر متعهد باشد که این ون‌ها در شهر و برای جابجایی مسافر به‌کار گرفته شود. تاکسی‌های گردشی نیز باید تحت عنوان یک نرم افزار فعالیت کنند.

به گفته او، همه تاکسی‌های مسیری را باید به سمت ون‌ها بیاوریم و برای تحقق این موضوع به ۲۰ هزار ون نیاز داریم که ۷۰۰۰ ون فعلی باید نوسازی شود و ۱۳ هزار ون نیز باید تامین شود و پس از این نیز باید به سمت موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برویم که با شرکت‌هایی برای موتور و دوچرخه اشتراکی صحبت کردیم و در برخی نقاط نیز اگر جواب بدهد در مسیر غرب به شرق تهران از اسکوتر استفاده خواهیم کرد که با تحقق این تدابیر بیش از ۳۵ درصد از ترافیک شهر را کاهش می‌دهیم.

از اتوبوس‌های وزارت کشور چه خبر؟

او ادامه داد: درباره اتوبوس‌های جدید باید اعلام کنم که ۱۷۵ دستگاه اتوبوس از ایران خودرو به صورت ملکی خریداری شده و در حال حاضر پلاک شده و در خیابان‌ها مشغول فعالیت است. همچنین ۱۴۲ دستگاه اتوبوس که ۸۰ درصد آن توسط وزارت کشور پرداخت شده، تحویل گرفته‌ایم، اما هنوز مجوز پلاک داده نشده و اتوبوس‌ها در پارکینگ هستند؛ در حقیقت ایرادی روی سیستم اگزوز گرفته شده بود که در حال حاضر حل شده و مشکلی برای پلاک شدن آنها وجود ندارد. ۱۰ دستگاه اتوبوس عقاب افشان نیز خریداری شده که مجوز پلاک ندارند و مقرر شده این مجوز تا هفته آینده داده شود.

بهرامی اظهار کرد: ما منابع مالی را تامین و پرداخت کردیم و حالا باید تولید کننده و وزارت صمت تعهدات خود را عملی کند. چند سال بوده که این شرکت‌ها تولید اتوبوس نداشتند و حالا باید خط‌های خود را راه اندازی کنند که تمام تلاش خود را نیز برای این کار به‌کار گرفته‌اند.

ساماندهی موتورسیکلت‌ها

بهرامی در خصوص ساماندهی موتورسیکلت‌ها نیز گفت: آمار موتورسیکلت‌ها در تهران متفاوت است چرا که برخی از آنها از خارج از تهران وارد می‌شوند. موتورها دو دسته هستند، یکی آنهایی که به صورت شخصی به‌کار گرفته می‌شوند و بخشی که برای کار استفاده می‌شود. دسته‌ای از موتورها کاربراتوری و دسته دیگر انژکتوری هستند. آلایندگی آنها باید تعیین تکلیف شود و ساماندهی آنها تنها از طریق برقی کردن محقق نمی‌شود و باید از موتورهایی که آلایندگی کمتر و مصرف سوخت کمتری دارند، استفاده کنیم.

معاون شهردار تهران گفت: ما برای موتورهای برقی تا ۵۰ درصد نرخ آنها را تسهیلات پرداخت می‌کنیم. با چند شرکت صحبت کردیم که تضمین خدمات را در این حوزه بدهند اما تامین مالی توسط شهرداری انجام شده و در اولویت جایگزینی افرادی قرار دارند که برای کار از موتور استفاده می‌کنند. با تولید کنندگان داخلی نیز در این حوزه رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم.

کد خبر 729751
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha