«توماس توماسیان»، تاجر و نیکوکار ارمنی، در دوره حیاتش، فعالیت‌های خیرخواهانه‌‎ای از جمله مدرسه‌سازی داشت. او خانه باشکوه و زیبای خود را سال ۱۳۵۵ به شورای خلیفه‌گری ارامنه و کلیسای گریگوری واگذار کرد تا فعالیت‌های هنری در آن انجام شود.

خانه توماس توماسيان

همشهری آنلاین - ابوذر چهل‌امیرانی:‌ این فرد نیکوکار در وقف‌نامه‌اش عنوان کرد که خانه‌اش به‌یاد همسرش به «خانه فرهنگ ژینا توماسیان» نامگذاری شود. طراح این خانه ویلایی با معماری ساده‌اش، فردی به‌نام «اوژن آفتاندلیانس» بود که در پرونده کاری‌اش، طراحی تالار وحدت، کلیسای سرکیس مقدس و برخی از بناهای کاخ‌های‌ سعدآباد، فرح‌آباد و نیاوران وجود داشت. مهندس «آیوازیان» نیز این طرح را اجرا کرده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

نقاشی دیواری عجیب و بزرگ

خانه توماسیان در محله ایرانشهر منطقه۷، عرصه‌ای حدود ۸۳۰متر مربع دارد و طراحی آن نیز به گونه‌ای انجام شده تا پس از فوت مالک، به کارگاه‌ها و کلاس‌های فرهنگی و هنری تبدیل شود. در طبقه اول این ساختمان که با مصالح باکیفیت و مرغوب ساخته شده، سالنی وسیع همراه با فضاهای خدماتی مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی وجود دارد.

اتاق‌های نشیمن، مطالعه و خواب هم در نیم‌طبقه فوقانی قرار دارند و نقاشی دیواری زیبایی که صحنه‌ای از اساطیر ارامنه است، به ابعاد ۵۸۹متر با تکنیک گواش روی دیواره ضلع غربی سالن طبقه همکف نقش بسته است.

«رضا موسوی»، کارشناس مرمت بناهای تاریخی و تهران‌شناس، دراین‌باره می‌گوید: «سال۱۳۷۶ یا ۱۳۷۷ که برای ثبت خانه مراجعه کردیم، در اختیار انجمن خلیفه‌گری بود و در نهایت سال۱۳۸۳ توانستیم این خانه را ثبت کنیم. اولین چیزی که در بدو ورود به خانه جلب توجه می‌کرد، یک نقاشی دیواری عجیب بود که یک نبرد را تصویر می‌کرد. اندازه تابلو بسیار بزرگ و چنین نقاشی‌ بزرگی با آن کیفیت و اندازه، شاهکار بود.»

ماجرای تابلو ۵۸۹متری در یک خانه قدیمی | ملکی که تاجر نیکوکار ارمنی وقف فعالیت‌های فرهنگی کرد

خانه‌ای که درد بی‌توجهی می‌کشد

این خانه مدتی در اختیار کمیته امداد و بنیاد مستضعفان بود و بعد هم به مالک خصوصی واگذار شد. مالک هم در این سال‌ها دقت زیادی برای حفظ خانه انجام نداده و حتی برای مدتی آن را به مصالح‌فروشی یا انبار مصالح تبدیل کرده بود. موضوعی که سبب تخریب بخش‌هایی از بنا شده است. این درحالی است که طبق وقف‌نامه مالک، از این ملک باید به‌عنوان مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی مانند کتابخانه و پژوهش‌های ادبی زبان‌شناسی و سخنرانی استفاده می‌شد.

 موسوی با اشاره به مرمت نشدن خانه توماسیان در این سال‌ها می‌گوید: «این خانه نه‌تنها مرمت نشده، بلکه از سوی مالک خصوصی تخریب هم شده است. این درحالی است که بنا ۱۰بهمن سال۱۳۸۳ با شماره ۱۱۳۷۷ ثبت شده و به مالک هم تذکر داده شده بود. حتی ما در سازمان میراث فرهنگی، تابلو ثبت خانه را روی سردر نصب کردیم، ولی مالک برداشت. بعد هم که بنیاد مستضعفان خانه را در اختیار گرفت و به مالک خصوصی واگذار کرد، توجه چندانی به حفظ آن نشد، به گونه‌ای که در و پنجره‌هایش شکسته و رها شده است.»

 خانه توماسیان که در دوره پهلوی دوم ساخته شده، چند ویژگی دارد که مهم‌ترین آن، ساخته شدنش در منطقه‌ای بوده که در طرح گسترش تهران بود. این خانه در ضلع شمالی خیابان سمیه، بعد از خیابان موسوی (فرصت)، پلاک۱۸۹ قرار دارد.

ماجرای تابلو ۵۸۹متری در یک خانه قدیمی | ملکی که تاجر نیکوکار ارمنی وقف فعالیت‌های فرهنگی کرد

کد خبر 729430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha