محله چیتگر در منطقه ۲۱ بیش از ۱۲۰سال قدمت دارد و تا قبل از دهه ۷۰ به عنوان یکی از روستاهای حاشیه شهر تهران شناخته می‌شد.

چیتگر شمالی

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: آن‌طور که قدیمی‌های این محله تعریف می‌کنند زمین‌های کشاورزی چیتگر قبلا متعلق به خاندان پروفسور حسابی بوده و به مرور زمان خشک یا به ساختمان، کارخانه و خانه‌های مسکونی تبدیل شده است. سال ۱۲۹۷ بود که یدالله خان میرزا حسابی کل منطقه چیتگر رابا قیمت ۱۱هزار تومان از قمرتاج بهبهانی دختر آیت الله بهبهانی خرید و ۶ هزار تومان آن به صورت اقساط پرداخت کرد. چیتگر شمالی از قدیمی‌ترین شهرک‌های تهران محسوب می‌شود. در واقع قدمت چیتگر به حدود ۱۲۰ سال قبل بازمی‌گردد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

 خاندان پروفسورحسابی مالک زمین‌های کشاورزی اینجا بودند | قلعه و قنات‎‌هایی که دیگر نیست

چیتگر از قبل نیز در جاده تهران کرج قرار داشت و به خاطر باغات انار آن منطقه و چیت‌های پارچه‌ای که آن‌ها را در این منطقه رنگ می‌کردند و زیادبودن پوست انار در این منطقه به چیتگر معروف شده است. بعدها زمین‌های این منطقه توسط خودروسازانی مانند ایران خودرو و سایپا خریداری شد و این کارخانه ها در این قسمت شکل گرفتند. بدین ترتیب بافت چیتگر شمالی بیشتر به بافت صنعتی تبدیل شده است. قلعه چیتگر مهم‌ترین بنای روستای چیتگر بود و امروز فقط بخش کوچکی از دیوارهای آن به‌جامانده است. این بنای تاریخی نماد معماری درونگرا است، چرا که پنجره‌ای نداشت و با دیوار قسمت‌های مختلف آن جدا شده بود. در این محدوده چهار رشته قنات، قوری چای، لتمان، چیتگر و دره وجود داشت که متاسفانه امروز همه آن‌ها خشک شده‌اند.

کد خبر 729157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha