رئیس مرکز اورژانس تهران گفت: در این چند روز آمار بیماران با مشکلات قلبی و تنفسی بالا رفته و میزان اعزام‌ها افزایش پیدا کرده و علی‌رغم خلوت‌تر شدن شهر، تعداد مأموریت‌های ما بیشتر شده است.

اورژانس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، یحیی صالح طبری رئیس مرکز اورژانس تهران با حضور در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه تقریبا از هفته گذشته که اعلام وضعیت ویژه برای آلودگی هوا شد تقریبا در تمام میادین و گذرگاه‌های مهم و بزرگ شهرهای استان تهران آمبولانس مستقر کردیم، اظهار کرد: این آمبولانس‌ها مأموریت دارند که به افرادی که دچار مشکل شدند امدادرسانی اولیه کرده و در صورت نیاز بیماران را سریعا به بیمارستان منتقل کنند.

آمار بیماران با مشکلات قلبی و تنفسی بالا رفت

وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه در این چند روز آمار بیماران با مشکلات قلبی و تنفسی نیز بالا رفت و میزان اعزام‌ها افزایش پیدا کرده و علی‌رغم خلوت‌تر شدن شهر تعداد مأموریت‌های ما بیشتر شد. همچنین متأسفانه در این مدت به دلیل سردتر شدن هوا و استفاده از وسائل گرمایشی غیراستاندارد و در فضای بسته، میزان گازگرفتگی و مسمومیت با گاز دی‌اکسیدکربن هم افزایش داشته و تقریبا در هفته گذشته نزدیک به ۹۷ نفر مسمومیت با گاز دی اکسیدکربن را شاهد بودیم.

مردم خودشان را به جای فردی بگذارند که در آمبولانس است

این پزشک متخصص با درخواست از همه مردم و راننده‌ها عنوان کرد: من از همه مردم عزیز خواهش می‌کنم یک لحظه خودشان را به جای فردی که در آمبولانس است بگذارند و در خیابان مسیر را برای آمبولانس‌ها باز کنند، البته ما با برخی از مراکز متخصص راهیاب صحبت کردیم که خطوط ویژه را سریع به ما راهنمایی کنند، اما باز هم همکاری مردم و رانندگان بسیار مهم است.

۶ تا ۱۵ درصد تماس‌ها با اورژانس مزاحمتی است

صالح طبری در ادامه در ادامه با اشاره به اینکه همچنان مزاحمت‌ها برای اورژانس وجود دارد، گفت: ما در روز بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تماس تلفنی داریم که متأسفانه بین ۶ تا ۱۵ درصد تماس‌ها مزاحمتی است، من خودم شاهد بودم که فردی در حین تماس فوت کرد، برخی موارد غیرقابل تصور است، ما باید خودمان را یک لحظه جای فردی بگذاریم که نیاز به خدمات دارد، قدر این لحظات مهم زندگی را برای هموطنان‌مان هم بدانیم، به ویژه در روزهایی مثل این روزها که بیماری‌های قلبی و تنفسی افزایش هم پیدا کرده است.

تماس‌ها فقط باید برای شرایطی باشد که حیات بیمار در خطر باشد

وی در خصوص اینکه برای چه مواردی باید به اورژانس زنگ بزنیم، تصریح کرد: اورژانس یعنی که اگر دیر زنگ بزنید زندگی فردی به خطر بیفتد، ما در تهران ۲۲۱ پایگاه برای ۱۰ میلیون جمعیت ثابت و 3 میلیون جمعیت شناور داریم که این تعداد کم است و باید یک سری پروتکل‌ها را برای افرادی که واقعا نیاز ضروری دارند اجرایی کنیم. گاهی اگر به فایل‌های صوتی گوش کنید متوجه می‌شوید که به دلیل یک تماس و یا یک مراجعه غیرضروری چند متر آن طرف‌تر فردی به دلیل تأخیر در معاینات و رسیدگی فوت کرده است، لذا تماس‌ها فقط باید برای شرایطی باشد که حیات بیمار در خطر باشد.  

قبل از رسیدن اورژانس چه کارهایی باید انجام دهیم

رئیس اورژانس تهران در پاسخ به این سؤال که «قبل از رسیدن اورژانس چه کارهایی باید انجام دهیم» گفت: ما برای این موارد یک سری بایدها و نبایدها داریم، ما به پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی هم این پیشنهاد را دادیم که اجازه بدهید راننده‌ای که قرار است گواهینامه بگیرد دو ساعت کمک‌های اولیه را زیرنظر ما آموزش ببیند که بداند در حین تصادف و یا در خیابان و جاده چه کارهایی انجام دهد یا ندهد، لذا خواهش می‌کنیم در هر شرایطی برای بیمار آسیب‌دیده قبل از هر اقدامی به ما زنگ بزنند تا ما بگوئیم چه اقدامات اولیه‌ای انجام دهند یا ندهند، علائم و سؤالات را می‌پرسیم و راهنمایی‌ها را انجام می‌دهیم.

زمان طلایی برای بیماران سکته مغزی و قلبی

صالح طبری در خصوص ارائه خدمات به بیماران سکته مغزی یا قلبی در اورژانس نیز توضیح داد: شماره تماس اورژانس برای این بیماران نیز همان ۱۱۵ است، اما کد آن در اورژانس فرق می‌کند و ۷۲۴ است یعنی کد سکته مغزی که یعنی کمتر از 3 ساعت این اتفاق برای بیمار افتاده و اگر در این زمان برسد از آسیب‌های مغزی ثانویه جلوگیری می‌شود. البته باید شرح حال درست به همکاران ما داده شود چراکه در بیماران مغزی آن زمان طلایی برای ما در امدادرسانی و جراحی خیلی مهم است.

انتقال بیماران به مراکز درمانی خاص

وی در پایان در خصوص انتقال بیماران به مراکز درمانی خاص نیز اظهار کرد: ما به عنوان دستگاه حاکمیتی باید بیماران را به نزدیکترین بیمارستان دولتی ببریم که تجهیزات آن بیماری را دارد، اما یک زمانی حیات فرد در خطر است دیگر فرق نمی‌کند اولین مرکز کجا باشد؛ دولتی باشد و یا خصوصی، بلکه باید مرکزی باشد که بتواند جان بیمار را احیا کند. اگر در شرایطی فرد در موقعیت ویژه‌ای باشد که پزشکش در بیمارستانی غیر از بیمارستان‌های دولتی بود با کسب اجازه، او را به بیمارستانی که پزشکش آنجاست منتقل می‌کنیم، در تصادفات نیز تا یک سقفی از هزینه‌ها رایگان است و اگر بیمار توسط اورژانس در بیمارستان خصوصی بستری شد، در صورت تمایل پس از اقدامات اولیه به بیمارستان دولتی منتقل می‌شود.

کد خبر 728867
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha