گرانت وال، روزنامه‌نگار مشهور ورزشی ۴۹ ساله آمریکایی در جریان پوشش مسابقات جام جهانی فوتبال قطر به علت پارگی «آنوریسم» شریان آئورت (بزرگترین شریان بدن درون قفسه سینه و شکم) درگذشت.

Aorta

آنوریسم آئورت یک برجستگی بادکنک‌مانند است که در دیواره شریان آئورت – بزرگترین شریان بدن- به علت ضعف این دیواره ایجاد می‌شود. ممکن است لایه درونی این دیواره ضعیف‌شده پاره شود و خون به درون ان راه یابد و باعث شود که لایه درونی و میانی دیواره شریان آئورت از هم جدا شوند که اصطلاحا به آن «دیسکشن» آئورت می‌گویند و به نشت خون می‌انجامد.

 ممکن است این روند در نهایت به پارگی دیواره آئورت منجر شود که یعنی همان اتفاقی که برای گرانت وال افتاد. در چنین شرایطی خونریزی داخلی شدیدی رخ می‌دهد که معمولا به اقدامات احیا پاسخ نمی‌دهد و مرگبار است.  در آمریکا هر سال حدود ۱۵۰۰۰ مرگ به علت دیسکشن یا پارگی آئورت رخ می‌دهد و این عارضه در مردان بالای ۶۰ سال شایع‌تر است.

آنوریسم آئورت ممکن است به کندی بزرگ شود و شناسایی‌نشده باقی بماند و چون علامتی ایجاد نمی‌کند، فرد مبتلا از وجود آن بی‌اطلاع می‌ماند تا هنگامی که دیواره آئورت پاره شود. هنگامی دیواره آئورت به این علت پاره می‌شود، خونریزی شدید داخلی رخ می‌دهد، تند شدن ضربان نبض، سیاهی رفتن چشم‌ها و گیجی و درد شدیدی و ناگهانی پشت یا درد شکمی رخ می‌دهد.

آنوریسم ممکن است در هر جایی از شریان آئورت رخ دهد، اما بیش از همه در آئورت شکمی ایجاد می‌شود و آنوریسم‌ها در این محل به کندی رشد می‌کنند و شناسایی‌شان مشکل است. برخی از آنوریسم‌ها هرگز پاره نمی‌شوند و بسیاری از آنها کوچک هستند و کوچک باقی می‌مانند، اما گروهی دیگر از آنها در طول زمان بزرگتر می‌شوند و گاهی این روند به سرعت رخ می‌دهد.

سبک زندگی و سابقه خانوادگی ممکن است نقشی در خطر دچار شدن به آنوریسم آئورت داشته باشد که اغلب در مردان، در افراد بالای ۶۵ سال، سیگاریها و افراد دارای فشار خون بالا و نیز افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به آنها ایجاد می‌شود.

سیگار کشیدن یکی از مهمترین رفتارهایی است که با آنوریسم آئورت ارتباط دارد.

هنگامی که پیش از پارگی آنوریسم علائمی وجود دارند،  ممکن است فرد احساس تنگی نفس، احساس پری حتی پس از وعده‌های کوچک غذایی، درد در محل آنوریسم، تورم گردن، صورت و بازها و نیز در هنگام بلع بروز می‌کند.

در صورت بروز این علائم در مردان در سنین ۶۵ تا ۷۵ که سیگاری هستند، انجام سونوگرافی شکمی توصیه می‌شود.

ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم، سیگار نکشیدن و حفظ میزان کلسترول و فشار خون در حد طبیعی به پیشگیری از آنوریسم آئورت کمک می‌کند و ومانع از بدتر شدن آنوریسم موجود می‌شود.

یافتن آنوریسم موجود پیش از بدتر شدن آن بهترین فرصت برای درمان و بهبودی را فراهم می‌آورد.

کد خبر 728260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha