یک بررسی جدید نشان می‌دهد استفاده از دخانیات به هر شکلی حتی به صورت«ویپ» کردن یا استفاده از سیگارهای الکترونیکی که به تازگی شایع شده است، به همان انازه سیگار کشیدن معمول می‌تواند برای بهداشت دهان و دندان زیانبار باشد.

VAPING

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز این یافته‌ها بوسیله انستیتوی ملی دندانپزشکی و پژوهش‌های جمجمه‌ای-صورتی )NIDCR) آمریکا از تجزیه و تحلیل چندین سال داده‌های چندین‌ساله مربوط به همراهی میان مصرف دخانیات و بهداشت بد دهانی در میان هزاران مرد و زن به دست آمده است.

چکیده این یافته‌ها این است که افرادی که مرتبا سیگار، سیگار برگ، قلیان یا سیگار الکترونیکی می‌کشند و/یا توتون جویدنی استفاده می‌کنند با خطر بسیار بالاتر  دچار شدن به اشکال گوناگون آسیب‌های دندانی مواجه هستند.

این بررسی نشان داد که بسته به نوع دخانیات مصرفی شش آسیب‌های دندانی شامل بیماری‌های لثه، ضایعات دهانی پیش‌سرطانی، تحلیل رفتن استخوان‌های اطراف دندان، شل شدن دندان‌ها و/یا از دست دادن دندان‌ها به علت پوسیدگی دندان یا بیماری لثه ممکن است رخ دهد.

این بررسی همچنین نشان داد که ویپ کردن که گاهی به عنوان شکل بی‌خطرتر مصرف توتون در نظر گرفته می‌شود، با ۲۷ درصد خطر بیشتر خونریزی به دنبال مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن همراهی دارد.

کارشناسان می‌گویند یافته‌های این بررسی جدید نگرانی‌های قبلی درباره تاثیر سیگار کشیدن بر افزایش احتمال دچار شدن به بیماری‌های لثه را تایید می‌کند.

پژوهشگران در این بررسی داده‌های گردآوری‌شده بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹  مربوط به شش مشکل دندانی را در میان حدود ۱۰ تا ۱۶ هزار زن را تجزیه و تحلیل کردند.

حدود  ۱۶ تا ۱۹ درصد از این افراد به طور مرتب سیگار می‌کشیدند و ۲ تا ۳ درصد آنها سیگار برگ می‌کشید یا توتون جویدنی مصرف می‌کردند.

یافته‌ها در پایان بررسی نشان داد که سیگار کشیدن با افزایش ۳۳ درصدی خطر بیماری لثه، افزایش ۳۵ درصدی خطر شل شدن دندان و افزایش ۴۳ درصدی خطر از دست دادن دندان‌ها همراهی دارد و کشیدن سیگار برگ نیز خطر ایجاد ضایعات دهانی پیش‌سرطانی را بیش از دو برابر می‌کند.

این پژوهشگران همچنین بر ۲ تا ۳ درصد افرادی متمرکز شدند که به طور مرتب سیگار الکترونیکی مصرف می‌کردند یا به اصطلاح ویپ می‌کردند. یافته‌ها نشان داد که ویپ کردن هم با افزایش خطر خونریزی به دنبال مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن همراهی دارد که نشانه‌ای از بیماری لثه‌ای است.

به گفته این پژوهشگران، این یافته‌ها نتایج بررسی‌های قبلی در سطح مولکولی/سلولی را تایید می‌کنند که ویپ کردن ممکن است برای سلامت دندان بدتر از سیگار کشیدن باشد. بررسی‌های قبلی نشان دادن بودند که ویپ کردن بر باکتری‌هایی که در دهان هر کسی وجود دارند، محیطی که پژوهشگران به آن «بیوفیلم» یا «فیلم زیستی» می‌گویند، تاثیر می‌گذارد.

پژوهشگران می‌گویند هنگامی که نیکوتین و سایر مود آلی ناشی از ویپ کردن وارد دهان می‌شوند، این باکتری‌ها آنها را به سرعت تجزیه می‌کنند و ترکیبات حاصل از این تجزیه لثه‌ها را تحریک می‌کنند و باعث التهاب آن می‌شوند.

این بررسی نشان داد که افرادی که فقط پنج ماه سیگار الکترونیکی مصرف کرده بودند، از لحاظ التهاب لثه‌ها مشابه افرادی بودند که دست کم پنج سال سیگار کشیده بودند.

البته با توجه به اینکه سیگارهای الکترونیکی تازه چند سال است که وارد بازار مصرف شده‌اند، اینکه التهاب لثه‌های ناشی از ویپ کردن در نهایت به چه آسیب‌های جدی دندانی درازمدتی می‌انجامد، هنوز روشن نیست و به تحقیقات بعدی نیاز دارد.

کد خبر 727802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha